Severin Suveren Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Historikk: Mann, 49. I barndommen en del plager m knær, rygg og mage. Knær –diagn ”bjørnefot”, fixet m innleggssåler, ok etter pubertet. Rygg – konst. Scheuermann i 13-års alder, var deretter forsiktig med belastn fram til ferdig pubertet, siden ofte ryggvondt men ikke hemmende i særlig grad – ryggen ikke deformert. Mage – intet galt funnet, antatt nervøs tykktarm, har vedvart hele livet. Ca 33 år siden fjernet blindtarm. Ca 20 år siden: Steven-Johnson syndrom, trolig utløst av acetyl-salisylsyre tatt for å få ned feber pga det som viste seg å være kraftig mycoplasmainfeksjon – 2 uker på sjukehus. Ca 10 år siden påvist et mindre prolaps etter fall, mer ryggplager deretter, dempet med smertest. i verste per. (går normalt mindre enn en pakke Paralg. forte, seinere Tramadol, i året). Ca 8 år siden: Kjøttettende strept.B + staf.aur. tok en del hudvev på en underarm, 3 uker på sykeh + lang rekonv, trolig irrelevant her. Vært fysisk aktiv siden 10 års alder, langrenn, orientering (fram til ca 25), fjellturer, mindre aktivitet siste 15 år (barn…), men fortsatt ut på tur av og til, vedhogst (framkjøring m/ meg selv som hest), div anna fys. arbeid på fritida. (Har kontorjobb.) Kjenner symptomene på vanlige idrettsskader (strekte leddbånd, muskelbrist, treningsverk/stølhet osv.) godt fra den tida jeg drev aktivt. Episoder med kraftige ryggplager har avtatt i hyppighet siste åra, men kronisk litt vondt. Primo juli i år sympt. som minner om lyskestrekk, uten forutgående provokasjon, sammen med økte smerter i ryggen. Fastlege etter en ukes tid, fant ikke noe galt. Pga. sanns. allergi mot acetyl-salisylsyre frarådes antiflogistika (dette må jeg passe på selv, selv om det ligger i journalen - profdoc), legen ba meg prøve 3 X d 1 g naproxen i en uke. Smertene ga seg delvis, men ikke helt, og har vedvart. Fjellturer i sommer, i alle fall en rel. lang med en del i sekken og raskt tempo framprovoserte ikke problemer. En runde med kraftige ryggsmerter i sommer, da kom også smerter i lysken samtidig. Dempet seg igjen etter hvert. Smertene tiltok kraftig for ca 3 uker siden uten provokasjon, fastlegebesøk igjen 2 uker siden, ny runde med naproxen uten særlig effekt (demper heller ikke smertene i særlig grad). Ba om vurdering i fht slitte hofter (har også testet dette selv etter veil. av far som fikk dette påvist for en del år siden – den enkle testen han var gjennom var negativ når han prøvde den på meg), om det kan være nerver i ryggen som er i klem, eller annet. Legen sjekket også brokk, negativt. Jeg ba om MR for dels å sjekke hofter og rygg, dels å avkrefte svak frykt (ikke minst hos kona) at smertene kan skyldes noe mer alvorlig, eks. kreft. MR avvist (”vi risikerer å miste henv.retten”), henvist til fysioterapi mot antatt betennelsestilstand i musklene i lyskepartiet. Kan være enige i at symptomene kan stemme, men kan ikke forstå hva som har framprovosert det. Får neppe time hos fysiot. før nyttår. Symptomene litt mer i detalj slik de er nå: Smerter i lysken (”stølhet”, litt ømt ved berøring – ikke mye) – to punkter – et på hver side av og litt høyere enn skambeinet. Kjenner kun litt når jeg sitter å skriver. På H side stråler smertene når jeg reiser meg og går bak mot setebeinet på H side og ned innsiden H lår. Samtidig er smertene i lysken mest intense på V side. På begge sider vondt å føre beinet fram ved gange. Ikke spes vondt i ryggen nå, men kan kjennes som det er en viss sammenh mellom smertene der og ellers. Å hoste er smertefullt (lysken). Rask gange smertefullt, å springe nesten umulig. Ubehagelig å presse ved avføring. (Dette er også ofte tilfelle når ryggen slår til, kjennes ofte som jeg må kraftig på do men får ikke ut noe særlig.) Ber om en second opinion på dette, og råd om hva jeg bør gjøre videre. Begynner å bli så pass plagsomt og hemmende at jeg synes fastlegen er for passiv i fht. å finne ut av saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209508-smerter-rygglyskeparti/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Synes det hører med en klinisk sjekk av hofteledd, lysker og bekken. Legen bør også kjenne på prostata-kjertelen; en betennelse her kan gi slik stråling du nevner. Synes også det bør taes blodprøver, senkning og andre parametre på betennelser i muskel/skjelett. Ganske uvanlig å få lyskestrekk på begge sider uten å vite hva som har skjedd. Synes du kan ringe fastlegen din og fortelle at du er bekymret, eventuelt be denne henvise til en kollega for second opinion; dette er ganske vanlig. Ellers vil jeg si at jeg ikke synes det er urimelig å bestille MR ved såpass "atypiske" smerter som det du har. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209508-smerter-rygglyskeparti/#findComment-1525962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.