andrab34 Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Hei! Jeg har hatt en Giardia Lamblia infeksjon i tarmen høsten 2004. Etter dette har jeg opplevd mye flatulens etter inntak av matvarer med høyt innhold av fett,lactose og fiber. SPØRSMÅL: 1) Vil jeg kunne spise fettrike matvarer hvis jeg tar fordøyelsesenzymer-tabletter(lipase,proteaser etc)? 2)Min Pancreas er ok, og multienzym-tabletter stimulerer også Pancreas-sekresjon.Vil det kunne være fare for at en abnormal høy konsentrasjon av proteaser kan føre til skade på tarmepitelet? 3)Vil jeg kunne spise mat med lactose hvis jeg tar lactase-tabletter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susanna Hanvold, klinisk ernæringsfysiolog Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Hei andrab34 Svar på spørsmål 1) Utskillelsen av fordøyelsesenzymer stimuleres ved matinntak, tilskudd av pancreasenzymer er derfor ikke nødvendig ved normal pancreas funksjon. Svar på spørsmål 2) Tilførte fordøyelsesenzymer kan ved store dose gi bivirkninger. I følge felleskatalogen er gastrointestinale plager vanlig bivirkninger av pancrease. Svar på spørsmål 3: Laktase-tabletter gjør at du kan spise matvarer som inneholder laktose. Laktase-tablettene må tas før måltidet. Mange som har diagnosen laktoseintoleranse tåler små mengder laktose selv uten laktase-tabletter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.