Gå til innhold

Lammelse i hånd/ansikt


Gjest Boblefisk

Anbefalte innlegg

Gjest Boblefisk

I går da jeg var og kjøpte julegaver, fikk jeg en enorm nummen følelse i hele høyrehånden min. Kjente det helt opp til nesten albuen. Etter en liten stund var det bare lillefingeren som var helt "lam". Jeg kunne seriøst ha brekt den av. Kjente ingen smerter! Så begynte det å gå over litt, kjente bare litt prikking (ikke som når foten sover etc..) og en følelse av nummenhet. Så forflyttet det seg til ringefingeren. Det samme skjedde der. Så videre til langefingeren, pekefingeren og tommelen. Og da det begynte å gi seg kjente jeg det i halve nesen, så flyttet det seg til halve leppen og tilslutt halve tungen. Da jeg kom hjem greide jeg ikke tyde hva som sto i SMS en gang.

Hva kan dette være??? Jeg er bare 22 år, 167 cm høy og 53 kg. Så jeg er da ikke overvektig eller noe. Samboeren min kjørte meg til sykehuset. Da var jeg helt fin bortsett fra en grusom hodepine (jeg pleier ALDRI ha hodepine, så dette var også merkelig). Der kunna ikke legen sie noe egentig. Han sendte meg hjem uten å ta noen prøver eller noe. Sa bare at jeg skulle ta kontakt igjen.

Da vi kjørte hjem igjen greide jeg ikke snakke! Dvs at jeg tenkte på hva jeg skulle si, visste hva jeg skulle si, men greide ikke få frem det jeg ville si. Det ble bare babling på en måte!

Samboeren min var helt fra seg og ville snu og kjøre tilbake. Men da begynte jeg å grine og nektet. Ville bare hjem og slappe av. Jeg burde vel kanskje ha dratt tilbake i går men.

Noen som vet hva dette kan være? Legen nevnte noe om drypp. Men jeg er da så ung! Og ikke er jeg overvektig eller har masse fett på kroppen.

Jeg er litt bekymret. Skal hjem til jul, men burde vel fått ordnet med prøver etc om det er viktig?

Sendte for sikkerhetsskyld idag en mail til en lege,og han sa det var vanskelig å si ut i fra mail, men at det kanskje kunne være migrene. Noen som tror de kan ha en teori på dette?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som et drypp men jeg er ingen lege.

Ja, nemlig... Og det bør jo undersøkes skikkelig, ikke bare sendes hjem! Sånt kan jo ofte være et forvarsel for noe mer som kan skje senere...

Man blir ofte for sløv når det gjelder en selv. Hvis det dreier seg om en av ungene, så forsvinner sperrene og man presser seg inn til lege/sykehus o.l. hvis man er bekymret.

Kanskje det beste Boblefisk kan gjøre er å reise hjem til mor og la henne ta action ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boblefisk

Håper du får kjapt svar fra legen her (for med dette innlegget ba du vel om svar fra legen)!

Er egentlig litt bekymret for deg,- lykke til :)

Ja, er så usikker på hva jeg skal gjøre. Nå går det jo greit, men er nesten helt satt ut pga det så skjedde vet du. Tenker mye på det. Er ikke glad i å oppsøke lege, men er jo bekymret for om dette var forløperen til noe mer alvorlig. Så rart legen bare sendte meg hjem uten å ha gjort noe nesten. Eneste han gjorde var å kjenne på hendene mine, om jeg syntes det kjentes annerledes ut om han strøk meg på venstre kinn og motsatt. Men alt var jo greit. Hadde jo ikke lammelser da. Bare hodepine...

Altså, jeg har jo ikke fortalt legen at jeg fikk problemer med talen igår da vi kjørte hjem. Føler meg bare så hjelpesløs, og liker ikke å dra tilbake og legen ikke gjør noe da heller.

Den legen jeg sendte mail til mente jeg burde tatt CT i det minste, men...da MÅ jeg jo ringe tilbake og "plage" dem igjen. Kan jo hende det ikke er noe. Huff...dette er kjipt.

Takk for at du bryr deg i hvert fall :) Det setter jeg stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boblefisk

Ja, nemlig... Og det bør jo undersøkes skikkelig, ikke bare sendes hjem! Sånt kan jo ofte være et forvarsel for noe mer som kan skje senere...

Man blir ofte for sløv når det gjelder en selv. Hvis det dreier seg om en av ungene, så forsvinner sperrene og man presser seg inn til lege/sykehus o.l. hvis man er bekymret.

Kanskje det beste Boblefisk kan gjøre er å reise hjem til mor og la henne ta action ;-)

Hehe! Kanskje ikke det verste som kunne skje nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, er så usikker på hva jeg skal gjøre. Nå går det jo greit, men er nesten helt satt ut pga det så skjedde vet du. Tenker mye på det. Er ikke glad i å oppsøke lege, men er jo bekymret for om dette var forløperen til noe mer alvorlig. Så rart legen bare sendte meg hjem uten å ha gjort noe nesten. Eneste han gjorde var å kjenne på hendene mine, om jeg syntes det kjentes annerledes ut om han strøk meg på venstre kinn og motsatt. Men alt var jo greit. Hadde jo ikke lammelser da. Bare hodepine...

Altså, jeg har jo ikke fortalt legen at jeg fikk problemer med talen igår da vi kjørte hjem. Føler meg bare så hjelpesløs, og liker ikke å dra tilbake og legen ikke gjør noe da heller.

Den legen jeg sendte mail til mente jeg burde tatt CT i det minste, men...da MÅ jeg jo ringe tilbake og "plage" dem igjen. Kan jo hende det ikke er noe. Huff...dette er kjipt.

Takk for at du bryr deg i hvert fall :) Det setter jeg stor pris på!

Prøv å gi f* i om du "plager" noen. Det er _jobben_ deres, de gjør ikke dette for å være snille.

Nå som det er kvelden kan du kanskje stikke innom en legevakt istedetfor å dra til fastlegen din?

Og så synes jeg du skal passe på å ikke være alene med det første, i tilfelle noe skjer igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Kanskje ikke det verste som kunne skje nei :)

Leger vet hvor hysteriske mødre kan være, og jeg tror de har en slags respekt for "galskapen", og vet at de like godt kan gi opp med en gang å stagge dem ;-)

Men det funker nok best med _litt_ mindre barn, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er så usikker på hva jeg skal gjøre. Nå går det jo greit, men er nesten helt satt ut pga det så skjedde vet du. Tenker mye på det. Er ikke glad i å oppsøke lege, men er jo bekymret for om dette var forløperen til noe mer alvorlig. Så rart legen bare sendte meg hjem uten å ha gjort noe nesten. Eneste han gjorde var å kjenne på hendene mine, om jeg syntes det kjentes annerledes ut om han strøk meg på venstre kinn og motsatt. Men alt var jo greit. Hadde jo ikke lammelser da. Bare hodepine...

Altså, jeg har jo ikke fortalt legen at jeg fikk problemer med talen igår da vi kjørte hjem. Føler meg bare så hjelpesløs, og liker ikke å dra tilbake og legen ikke gjør noe da heller.

Den legen jeg sendte mail til mente jeg burde tatt CT i det minste, men...da MÅ jeg jo ringe tilbake og "plage" dem igjen. Kan jo hende det ikke er noe. Huff...dette er kjipt.

Takk for at du bryr deg i hvert fall :) Det setter jeg stor pris på!

Migrene. Tror jeg. Mye underlig på gang hos de som har det. Men hold kontakten med legene. Gå til en annen hvis du ikke liker svaret.

Symptomer på drypp går ikke over uten videre, men det gjør migrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boblefisk

Migrene. Tror jeg. Mye underlig på gang hos de som har det. Men hold kontakten med legene. Gå til en annen hvis du ikke liker svaret.

Symptomer på drypp går ikke over uten videre, men det gjør migrene.

Har faktisk en del medisin i utdanningen jeg nå går, så jeg vet litt om hva drypp er. Symptomene kan variere fra noen sekunder opp til flere timer. Men blir helt borte etter et døgn eller noe. Men uansett, det kan umulig være det. Synes det virker så usannsynlig liksom. Men men...

Skal arbeide hele dagen imorgen og søndag, så får nok ikke tatt prøver før evt. mandag. Er jo ok nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk en del medisin i utdanningen jeg nå går, så jeg vet litt om hva drypp er. Symptomene kan variere fra noen sekunder opp til flere timer. Men blir helt borte etter et døgn eller noe. Men uansett, det kan umulig være det. Synes det virker så usannsynlig liksom. Men men...

Skal arbeide hele dagen imorgen og søndag, så får nok ikke tatt prøver før evt. mandag. Er jo ok nå!

Jeg har oppfattet det sik at de omfattende ofte er forbigående, mens de lokale, som ditt, oftest er mer permanente hvis det er slag/propp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Aurafasen? (Migrene)

"AURAFASEN

Det er viktig å kjenne til de fire fasene.

Migrene med aura ble før kalt klassisk migrene. Bare en av fem har aura før hodepinen setter inn; og aurafasen varer inntil en time. Noen har bare denne fasen av migrene. I aurafasen forandrer verden seg totalt. Du kan se

flimrende lysglimt fare gjennom synsfeltet og deler av det blir ofte uklart og forsvinner. Du kan få prikking og stikking i hendene eller bli svimmel og

ustø.

Det mest skremmende er hvis du plutselig ikke klarer å snakke, for dette får mange til å tenke på hjerneslag. Husk da at aurafasen varer kort og normalt avløses direkte av en intens hodepine."

http://nrk.no/programmer/tv/puls/3080185.html

Men, det er absolutt ikke alle som får hodepine etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Outburn

Hei !

Lenge siden du skrev dette, men jeg synes det var interresant, så jeg svarer..

I august i år på ferie i Oslo opplevde jeg noe lignende. Jeg ble "nummen" i høyre arm, hånd og fingre og etterhvert i foten også. Ble ør i hodet. Jeg ringte 113 og spurte hva jeg skulle gjøre. Jeg fikk beskjed om å komme meg til Bærum sykehus umiddelbart og der fikk jeg forebyggende for blodpropp før jeg ble sendt i ambulanse til rikshospitalet.

(Noe forskjellig reaksjon i frhold til deg..) Jeg er eldre enn deg, men tross alt bare 31 år. Synes de var utrolig proffe. Jeg har en forhistorie med migrene, likevel lå jeg inne (fordet om jeg var symptomfri etter 24 timer) i 7 dager. Jeg fikk MR undersøkelse, dopler av blodårene ii halsen, EEG, blodåprøver, full pakke med div. nevrologiske tester m.m.

De konkluderte med TIA, men de mistenker fortsatt at det kan ha vært migrene uansett om jeg ikke fikk hodepine. Det er vistnok ganske vanlig å få slike migreneanfall uten å få hodepine.

Mitt hovedproblem etter denne episoden har vært angst og nå depresjon. Hendelsen var traumatisk og jeg fikk liksom ikke noe sikkert svar, vet ikke om du føler det slik, men håper det går bra med deg. Om du har symptomer i ettertid synes jeg absolutt du skal presse gjennom en "scanning", men samtidig synes jeg det høres ut som migrene ja..:)

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...