Gå til innhold

NHD/ Andre: Kaos som sprer seg. Vanlig? Flere som har det slik.

Anbefalte innlegg

Jeg er deprimert. Når jeg tvinger meg til å rydde blir det ofte ingen logikk. Skitne kopper kan havne på soverommet og sko kan bli pakket inn i håndduker og lagt i kofferter.

Enden på visa er at jeg roter like mye som jeg rydder når jeg rydder for å si det sånn.

Og så sitter jeg i et sabla rotete kaos.

Og så merker jeg at kaos sprer seg. Glemmer litt måltider. Døgnrytme hva er det?

Og medisinene. Skitt, morgendosen ligger i dosetten når kvelden kommer.

Klær? Oj, det har jeg glemt å vaske. Må jeg det?

Og vasking er helt umulig når en bor på 10 kvadratmeter hybel og har totalt kaos.

Det er jo ikke bare det at en glemmer. For min del er det mest det. Men det er jo også mangelen på intiativ, det at en ikke bryr seg, trettbarhet osv.

Lurer på hva jeg skal gjøre. Sitter helt bom fast i dette.

Og jeg kjenner at depresjon i kombinasjon sliter meg ut.

Og så har jeg vært innlagt i overkant av to uker. Jeg føler at jeg har mistet kontinuiteten i hverdagen. Autopiloten som jeg trenger hjemme er fortsatt slått av lenge etter at jeg kom hjem.

Jeg vet med meg selv at dersom det er harmoni rundt meg. At jeg har sørget for at pengene strekker til hele måneden, at det er ryddig og rent, at jeg lager mat og spiser den, tar medisinene mine osv. så blir jeg ikke så sliten.

Harmoni og rutiner og alle former for rytmer er visst et nøkkelord for meg.

Skriver og skriver. Må komme meg i seng..

Fortsetter under...

Dette er faktisk ganske "vanlig" for mange å oppleve når du har vært innlagt en viss tid. Man ikke vant til å klare seg selv enda, bare gi deg selv litt tid. Du må rett og slett sette av tid til å rydde, orker du ikke stte av en dag kan du ta det i etapper. Det trenger ikke være mer enn 15- 20 min, men slik at du får begynt et sted. Repeter dette daglig til du er kommet noenlunde i orden. Ser leiligheten ut som et helvete vil du bli påvirket av dette. Spørsmålet jeg stiller meg er om du i det hele tatt er i stand til å klare deg hjemme, jeg vet ikke -jeg kjenner deg ikke. Er økonomien din stabil? Får du hjelp av trygdekontoret? Får du oppfølging? Klarer du å spise du regelmessig? Hvordan går dagene ellers?

Kunne det være til hjelp for deg i en overgang å få noe hjelp fra de hjembaserte tjenestene der du bor? F.eks. en psykiatrisk sykepleier og evt. litt hjemmehjelp.

Har følelsen av at du gjerne vil få ting til å fungere og at du prøver så godt du kan, I såfall kan kanskje litt ekstra støtte noen uker få litt orden i kaoset igjen.

Kunne det være til hjelp for deg i en overgang å få noe hjelp fra de hjembaserte tjenestene der du bor? F.eks. en psykiatrisk sykepleier og evt. litt hjemmehjelp.

Har følelsen av at du gjerne vil få ting til å fungere og at du prøver så godt du kan, I såfall kan kanskje litt ekstra støtte noen uker få litt orden i kaoset igjen.

Mmhmm! Har det ikke helt ryddig her heller. Dette er hva psykiatriske sykepleieren som jeg har tatt kontakt med nå skrev til meg:

"Du skal vite at jeg og mine kollegaer er vant med å besøke kaotiske boliger, så hvis du på et tidspunkt skulle ønske å ta imot et besøk behøver ikke du eller familien din være flaue, vi kommer ikke for å

kontrollere men for å hjelpe."

Det hørtes jo bra ut for meg allfall!

Frosken :)

Forslaget ditt er i grunn veldig bra,

Men det er noen problemer:

1.Der jeg bor hjelper psykiatritjenesten ikke til med praktiske ting. De bare snakkker og samtaler har jeg nok av.

2. Hjemmetjenesten skal ta seg av de praktiske tingene. Men pga. av "arbeidstakervernet" skal de ikke rydde og tørke støv. De tørker bare av gulvet og det går ikke an å få gjort her når det ikke er plass til føttene mine engang.

Jeg har lyst å få orden her. Noe kontinuitet blir det neppe på en tid, skal hjem og feire jul og er såpass dårlig at jeg har plass på sykehuset et 2-4 uker når jeg kommer tilbake igjen.

Har søkt om støttekontakt som skal motivere og hjelpe meg med disse tingene. Hun som skal være støttekontakt har sagt at dette er en grei del av jobben.

For nå så har jeg bestemt å ta kontakt med en venninne og be om hjelp.

Når det gjelder psykiatritjenesten så er jeg forøvrig veldig skeptisk til å ha noe med de å gjøre. Er redd det vil bli ansvarspulverisering, slev om ansvaret på papiret er klart fordelt. Er redd det skal bli slik at behandleren min sier at "det må du ta opp med psykitritjenesten" Og at psykiatritjenesten sier at "det må du ta opp med behandleren din".

Mmhmm! Har det ikke helt ryddig her heller. Dette er hva psykiatriske sykepleieren som jeg har tatt kontakt med nå skrev til meg:

"Du skal vite at jeg og mine kollegaer er vant med å besøke kaotiske boliger, så hvis du på et tidspunkt skulle ønske å ta imot et besøk behøver ikke du eller familien din være flaue, vi kommer ikke for å

kontrollere men for å hjelpe."

Det hørtes jo bra ut for meg allfall!

Takk for svar :)

Viser til det svaret jeg skrev til frosken.

Annonse

Dette er faktisk ganske "vanlig" for mange å oppleve når du har vært innlagt en viss tid. Man ikke vant til å klare seg selv enda, bare gi deg selv litt tid. Du må rett og slett sette av tid til å rydde, orker du ikke stte av en dag kan du ta det i etapper. Det trenger ikke være mer enn 15- 20 min, men slik at du får begynt et sted. Repeter dette daglig til du er kommet noenlunde i orden. Ser leiligheten ut som et helvete vil du bli påvirket av dette. Spørsmålet jeg stiller meg er om du i det hele tatt er i stand til å klare deg hjemme, jeg vet ikke -jeg kjenner deg ikke. Er økonomien din stabil? Får du hjelp av trygdekontoret? Får du oppfølging? Klarer du å spise du regelmessig? Hvordan går dagene ellers?

Hei :)

Egenntlig er jeg ikke i stand til å klare meg hjemme, men samtidig så kan jeg ikke bo på psykehuset og da blir det slik som jeg beskriver når jeg er deprimert.

Jeg skal legges inn i begynnelsen av Januar en gang. Og inntill da så må det bare halte og gå.

Må få ryddet hele hybelen på en gang. Jeg har så liten plass at det bare roter seg til igjen hvis ikke.

For å si det sånn som ting er så klarer jeg å dusje, spise noen måltider innimellom, husker mesteparten av gangene medisinene og jeg pusser tennene. That`s it!

Skal be om hjelp fra en venninne. Skal bare ta ut grisesøppelet mitt først. Søppel, tallerkener, skitne klær (særlig undertøy) oppi skittentøyskurven...

Frosken :)

Forslaget ditt er i grunn veldig bra,

Men det er noen problemer:

1.Der jeg bor hjelper psykiatritjenesten ikke til med praktiske ting. De bare snakkker og samtaler har jeg nok av.

2. Hjemmetjenesten skal ta seg av de praktiske tingene. Men pga. av "arbeidstakervernet" skal de ikke rydde og tørke støv. De tørker bare av gulvet og det går ikke an å få gjort her når det ikke er plass til føttene mine engang.

Jeg har lyst å få orden her. Noe kontinuitet blir det neppe på en tid, skal hjem og feire jul og er såpass dårlig at jeg har plass på sykehuset et 2-4 uker når jeg kommer tilbake igjen.

Har søkt om støttekontakt som skal motivere og hjelpe meg med disse tingene. Hun som skal være støttekontakt har sagt at dette er en grei del av jobben.

For nå så har jeg bestemt å ta kontakt med en venninne og be om hjelp.

Når det gjelder psykiatritjenesten så er jeg forøvrig veldig skeptisk til å ha noe med de å gjøre. Er redd det vil bli ansvarspulverisering, slev om ansvaret på papiret er klart fordelt. Er redd det skal bli slik at behandleren min sier at "det må du ta opp med psykitritjenesten" Og at psykiatritjenesten sier at "det må du ta opp med behandleren din".

Jeg synes du er tøff som forsøker å holde hodet over vannet, og siden hjelpeapparatet er for "fine" på det til å hjelpe deg med det du kanskje hadde trengt mestr akkurat nå, så synes jeg du skal spørre venninnen din slik at du kan komme i gang med ryddingen.

Det er jo noe merkelig med slik rydding, det fortoner seg som et enormt fjell med rot inntil man er i gang. Jeg ville ikke hatt noe i mot at en venninne spurte meg om hjelp i en tilsvarende situasjon - det er jo alltid så enkelt å rydde hos andre...*s*

Høres ut som om du tenker ryddig mht muligheten for ansvarspulverisering dersom for mange er involvert, så kanskje har du rett i at ting får gå sin halvskjeve gang inntil du er blitt bedre.

Dersom du fortsatt ikke har fått ting i orden når du legges inn igjen i januar, så synes jeg du kan be primærkontakten på sykehuset om at dere drar hjem til deg en dag og ordner praktiske ting!

Jeg blir alltid litt irritert over at ikke hjelpeapparatet kan være mer fleksibelt når brukere er motivert til å få orden på tilværelsen.

Håper du får en god juleferie :-)

Egenntlig er jeg ikke i stand til å klare meg hjemme, men samtidig så kan jeg ikke bo på psykehuset og da blir det slik som jeg beskriver når jeg er deprimert.

Jeg skal legges inn i begynnelsen av Januar en gang. Og inntill da så må det bare halte og gå.

Må få ryddet hele hybelen på en gang. Jeg har så liten plass at det bare roter seg til igjen hvis ikke.

For å si det sånn som ting er så klarer jeg å dusje, spise noen måltider innimellom, husker mesteparten av gangene medisinene og jeg pusser tennene. That`s it!

Skal be om hjelp fra en venninne. Skal bare ta ut grisesøppelet mitt først. Søppel, tallerkener, skitne klær (særlig undertøy) oppi skittentøyskurven...

Jeg vil foreslå at du kun foretar litt "kamuflasjerydding" og ikke fordyper deg i rotet før du ber venninnen om hjelp.

når jeg leser de andre innleggene dine synes jeg svaret jeg ga deg var elendig. Du burde kunne bruke den lille energien du har på noe betraktelig mer positivt givende enn å gå rundt å rydde.

Du skulle hatt mer hjelp hjemme og du burde fått mer oppfølging i julen. Det var godt å høre at du skal ha et nytt opphold etter jul, jeg håper det vil gi deg krefter nok til å ta tak i hverdagen. Når man er så deprimert som det du åpenbart er nå er det umulig å holde unna kaos. Bruk kreftene på å gjøre positive ting mot deg selv drit i hvordan det ser ut hjemme hos deg, akkurat nå er det mindre viktig. Har du en god venn eller to så aktiviser dem, det er det venner er til for!

når jeg leser de andre innleggene dine synes jeg svaret jeg ga deg var elendig. Du burde kunne bruke den lille energien du har på noe betraktelig mer positivt givende enn å gå rundt å rydde.

Du skulle hatt mer hjelp hjemme og du burde fått mer oppfølging i julen. Det var godt å høre at du skal ha et nytt opphold etter jul, jeg håper det vil gi deg krefter nok til å ta tak i hverdagen. Når man er så deprimert som det du åpenbart er nå er det umulig å holde unna kaos. Bruk kreftene på å gjøre positive ting mot deg selv drit i hvordan det ser ut hjemme hos deg, akkurat nå er det mindre viktig. Har du en god venn eller to så aktiviser dem, det er det venner er til for!

Svaret var helt relevant i forhold til det jeg skrev, og det var ikke elendig i det hele tatt. Tror det er veldig relevant vanligvis. Er bare litt for mye uttafor nå.

Er glad jeg får svar :)

Svaret var helt relevant i forhold til det jeg skrev, og det var ikke elendig i det hele tatt. Tror det er veldig relevant vanligvis. Er bare litt for mye uttafor nå.

Er glad jeg får svar :)

takk for trøst.

Håper du finner veien ut av denne gjørmen. Lykke til

Annonse

Her har du passert en grense hvor du selv ikke greier å ta deg inn igjen.

Du må skaffe deg hjelp utenfra. Kan du søke hjelp i den kommunale sykepleietjenesten?

Fikk hjelp av en venninne til det praktiske i dag.

Det kommunale (i en stor kommune) er en papirmølle så lang at omgivelsene mine hadde sett ut som "vi dyrker bakterier" forsøk om vi skulle ha ventet på kommunen.

Skal få støttekontakt, som er inneforstått med at hun skal se til at det er ryddig, rene klær, medisin i dosett osv.

Du må foresten ha god jul!

Gjest svaksterk

Fikk hjelp av en venninne til det praktiske i dag.

Det kommunale (i en stor kommune) er en papirmølle så lang at omgivelsene mine hadde sett ut som "vi dyrker bakterier" forsøk om vi skulle ha ventet på kommunen.

Skal få støttekontakt, som er inneforstått med at hun skal se til at det er ryddig, rene klær, medisin i dosett osv.

Du må foresten ha god jul!

Lykke til.

For meg har dette vært, og er et tema i terapien faktisk, eller desverre om jeg kan si det.. :-)

Jeg kjente meg igjen i innlegget ditt, og har i høst virkelig jobbet for å få orden på sånne *praktiske* ting som jeg kaller det. Nå er økonomien endelig i orden!

Jeg fikk en bok, som jeg har skrevet om i en annen tråd. Den har gitt meg mange tips, ikke det at jeg har fulgt den. Men det at jeg skal rydde, betale regninger osv er stadig oppe i hodet mitt.... noe som fungerer for meg. Nå har jeg rett og slett begynnt å tenke, nei; jeg kan ikke sette meg ned! Jeg må ta det før jeg gjør noe annet når jeg kommer inn døren, ellers skjer det ikke.

Håper du klarer opprettholde det sånn nogen lunde:-)

Og en god jul til deg.

Lykke til.

For meg har dette vært, og er et tema i terapien faktisk, eller desverre om jeg kan si det.. :-)

Jeg kjente meg igjen i innlegget ditt, og har i høst virkelig jobbet for å få orden på sånne *praktiske* ting som jeg kaller det. Nå er økonomien endelig i orden!

Jeg fikk en bok, som jeg har skrevet om i en annen tråd. Den har gitt meg mange tips, ikke det at jeg har fulgt den. Men det at jeg skal rydde, betale regninger osv er stadig oppe i hodet mitt.... noe som fungerer for meg. Nå har jeg rett og slett begynnt å tenke, nei; jeg kan ikke sette meg ned! Jeg må ta det før jeg gjør noe annet når jeg kommer inn døren, ellers skjer det ikke.

Håper du klarer opprettholde det sånn nogen lunde:-)

Og en god jul til deg.

Hva heter den boken du snakker om? Finner ikke tråden-

God jul til deg også.

Gjest svaksterk

Hva heter den boken du snakker om? Finner ikke tråden-

God jul til deg også.

Endelig ryddig heter den.

Kan hjelpe litt, men er ingen mirakelkur altså, å lese den.

Jeg er bare litt mer bevisst enn før liksom :)

Gjest svaksterk

Hvem har skrevet boken?

*drømmer om et ryddig hus...*

http://www.bokkilden.no/ProductDetails.aspx?ProductID=8279001611&CatalogName=Books&CategoryName=BIC_VM

Og så står det at man skal rydde de samme plassene igjen og igjen! ...hørt sånn! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...