Gå til innhold

smerter/


Cassandra

Anbefalte innlegg

Hei :)

For ca. to & et halvt år siden ble det utført en ablasjon i hjertet mitt pga. supraventrikulær tachycardi (ekstra ledningebane i øvre høyre lungevene) Hadde en puls på 300 i anfall. Stoppet med medisiner etter inngrepet(Selo-zok & Tambocor) & har ikke hatt slike anfall etter. Føler allikevel ikke at alt er som det skal. Legen på sykehuset sa at jeg bare måtte si i fra hvis det var noe, men har ikke gjort det av "redsel" for at det skal være noe & for at det ikke skal være noe (!);) & nå har det gått så lang tid. Har forholdsvis ofte ekstrasystoler(i perioder) & korte anfall, men ikke slike som før(mye kortere & mildere). Men har ofte et trykk & ømhet -"rar"i hjertet & også smerter, sterke til tider. Dette er uavhengig av anstrengelser.Blir sliten i brystmuskelen & armen - dildrer.

Blodtrykket er ganske så normalt tror jeg, men undertrykket er kanskje litt høyt? (ikke skadelig) noen & åtti? Hvilepuls rundt 60.(hadde spist mye panda lakris på forhånd for målingen ;))Svartner for øynene v. brå bevegelser.

Kan du si hva det kan være?tror du det er skadelig? Bør jeg ta kontakt med legen?

På forhånd takk for svar! :)

Er 23 år.

vennlig hilsen -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Cassandra.

Det høres ut som om den ablasjonen som ble utført var vellykket. At du har endel ekstraslag burde ikke gi deg noen reduksjon av fysisk yteevne, men hvis du fortsatt er plaget av korte "løp" av rask puls kan det være ønskelig å monitorere dette med en båndspiller over et døgn. På den måten er det lettere å få inntrykk av hva du har av ekstra-aktivitet i hjertet.

De smertene du beskriver er neppe hjerterelatert. 80-85 mmHg i undertrykk (diastolisk trykk) er normalt for en 23-åring. Husk at lakris inneholder stoff som har en betydelig effekt på blodtrykket ( gir høyt trykk).

Jeg synes du skal konsultere den legen som hadde ansvaret for din ablasjon, slik at du kan få et klarere bilde av i hvilken grad du nå har rytmeforstyrrelser. Hvis det viser seg at det er helt bagatellmessig, vil du også lettere kunne bearbeide fenomenet psykisk.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...