Gå til innhold

kan terapi gjøre ting verre?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bitis Gabonica

Jo, men jeg tenkte mer permanent.

Jeg tror terapi kan ha særdeles ugunstig virkning om f.eks. kjemien absolutt ikke stemmer terapeut og en selv imellom, om f.eks terapeutene ikke er åpne og nysgjerrige på meningnene til oss som faktisk sitter i stolene deres, eller hvis terapien "går for fort i svingene for en", den ikke stemer over ens med det en føler en trenger, det oppstår kommunikasjonsproblemer en ikke klarer å løse, eller den blir gitt på feil tid i en sykdomsprossess.

Selv om alt klaffer med selve terapien er det ikke så uvanlig å føle seg verre etter timen, eller kanskje over en periode under første del av terapien. Det kommer nok av at det snakkes om vanskelige ting og at man "mudrer opp" mye vonde tanker. Vanligvis pleier det å bedre seg etter som man blir mer trygg på seg selv og terapeuten.

At man blir permanent verre vil heller skyldes forholdene jeg nevnte først.

Annonse

Terapi kan vel gjøre slik at dritt man tidligere har unngått kommer frem i lyset. Da kan det vel føles som at det blir verre. Men poenget er vel at det å møte sine indre demoner er noe som på sikt vil føre til bedring.

Men slik konfronterende terapi kan vel gjøre vondt verre for folk som er ekstremt sårbare og dysfunksjonelle, dvs. som har psykoselidelse eller alvorlig personlighetsforstyrrelse, eller som av ulike årsaker stadig blir innlagt.

Dersom man er en relativt velfungerende person som går i poliklinisk behandling, skal det vel godt gjøres at terapi gjør ting verre på en kronisk og destruktiv måte. Å ha ti timer med en psykolog som man ikke har kjemi med kan vel neppe gjøre så stor skade.

Jeg tror det er lett å overdrive effekten psykologer har på pasienter - både de positive og de negative effektene. Psykologer er jo bare mennesker og det er vel begrensa hvor mye faenskap de makter å lage OG hvor mye bedring/lykke de klarer å lage.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...