Gå til innhold

Behandlinger mot depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest Kitty_Katt20

Jeg har gått til psykolog,jeg har gått på anti-depressiva,men det har ikke hjulpet så veldig mye. Anti-depressiva holdt meg mer rolig og fattet,men man kan jo ikke gå på de for evig tid så jeg sluttet med de for 1 år siden.

Nå har jeg blitt verre igjen,jeg er konstant sliten,fryktlig sjalu,dårlig selvbilde og litt sosialangst. Disse deprisjonene blir verre når det er mørketid,men hva kan jeg gjøre?Legen min sa til meg at jeg var manisk depresiv,hva er forskjellen mellom det og vanlig?

Og jeg har hørt at noe som heter elektrosjokk skal hjelpe mot noe,men hva?

Hva er det for noe i det hele tatt?

Jeg er bare 20 år,men er redd for å være deprimert resten av livet,så jeg søker litt gode råd her!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214694-behandlinger-mot-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke lenger) unipolar

Jeg synes ikke du hadde noe godt argument for å slutte på medisiner. Det går utmerket godt an å gå på AD livslangt.

Manisk-depressiv er et eldre ord for bipolar lidelse. Det betyr at man har både depresjoner, perioder med unormalt mye energi og normale perioder, prøv å søk her på "bipolar". Bipolar lidelse er som regel livslang, og man bruker stemningsstabiliserende medisiner framfor antidepressiva.

Elektrosjokk/ECT er strømstøt mot hjernen i narkose. Det kan hjelpe deg ut av en dyp depresjon, men vil ikke forhindre neste periode.

Håper du har oppfølging av lege eller psykolog?

Bitis Gabonica

1. Turer i skog og mark bidrar i positiv retning.

2. Daglig mosjon (halvtimes rolig spasértur) bidrar i positiv retning.

3. Musikk du liker bidrar i positiv retning.

4. Tegning og skriving hjelper.

Hvis du har en bipolar lidelse ("manisk/depressiv") vil du antagelig ha mer nytte av sk stemningsstabiliserende medisiner. Antidepressiva vil hjelpe på depresjonen, men bare den. I værste fall vill en manisk fase bli verre av antidepressiv medisin.

Jeg skal selv begynne med Lamictal, som virker stemningsstabiliserende. Tar Seroquel (nyere type antipsykotisk med) for å roe meg litt - ikke bli farlig oppstemt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...