Svimern Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Du hadde som nevnt gode eksempler på automatiske tanker. Jeg ser at dette er et STORT problem for meg, kanskje det er DET som er problemet. Jeg har alltid hatt en (u)vane til å tenke worst case når det gjelder nettopp slike eksempler du kom med. Kona kommer forsent hjem (bilulykke), datteren får feber (alvorlig syk), telefoner som ringer på kvelden (hvem er død nå !) Jeg er tross i dette svært positiv til sinns når det gjelder at ting ordner seg, men spesielt det som går på ulykke og død i familie er jeg blitt helt opphengt i etter at jeg fikk et illebefinnende i sommer. Jeg kan sitte en dag og nærmest le av hvor idiotisk jeg var for tre dager siden da jeg var sikker på at mine plager var MS, for så to dager senere være sikker på at det er MS. En liten prikking i armen å det er et MS anfall ! (Dette er SVÆRT sterke følelser jeg får, og jeg er helt OVERBEVIST om at jeg er alvorlig syk). Samme tanker kan starte om dattera mi om hun er syk.. Jeg har tenkt slik tidligere også og alltid engstet meg, men etter jeg ble deprimert er det blitt ekstremt ! Det jeg imidlertid lurer på er om denne angsten er utløst av det faktum at jeg trodde jeg skulle dø ? Burde jeg hatt noen form for krisepsykiatri etter opplevelsen ? Jeg er deprimert nå med avtagende angst, men de automatiske tankene er der og jeg tror at de før eller sidne vil gi meg en ny depresjon om jeg ikke klarer å endre de. Er det dette kognitiv terapi jobber med ? Er det mange som blir deprimert og får "helseangst" eller begynner å katastrofetenke slik jeg gjør etter en "nær" døden opplevelse ? Hvordan kan en selv jobbe bort disse tankene ? Puhh, langt og tungt innlegg, men det innlegget ditt om automatiske tanker satte i gang noen...tanker Ha en fin lørdag ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215074-nhd-automatiske-tanker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Det er godt mulig dine automatiske tanker skyldes det du opplevde i fjor sommer. Den beste måten å behandle dette på, er nok med kognitiv terapi. Og nå som depresjonen er i ferd med å slippe taket må jo være et utmerket tidspunkt å gjøre det på. En del av prinsippene bak kognitiv terapi kan du bruke på egen hånd. Jeg skal dele de rådene jeg har fått med deg. 1. Kartlegg de automatiske tankene. Beskriv situasjonen, hvem var der, hva gjorde du, hva skjedde. 2. Prøv å skille tanker fra følelser. Det er vanskelig. Men som et eksempel; din kone er forsinket. Følelse: redsel for at hun har vært utsatt for en ulykke. Tanke: Det har sikkert skjedd en ulykke. 3. Spør deg selv hvor sannsynlig det er at det du frykter faktisk har skjedd. Har din kone tidligere kommet for sent? Hadde det da skjedd noe dramatisk? 4. Finn alternative tanker. Hvilke andre grunner kan hun være til å være forsinket? Trafikk-kø? Glemte noe og måtte snu for å hente det? En telefon i siste liten? Traff på kjente? Det er mange muligheter som er helt udramatiske. Om nødvendig kan du skrive ned de "alternative tankene" og ta dem frem ved behov. Noe som er veldig viktig ved dette er at du passer på å tenke gjennom situasjonen etter at angsten har gitt seg. Det er først da fornuften får sjansen til å slippe til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215074-nhd-automatiske-tanker/#findComment-1581127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svimern Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 Det er godt mulig dine automatiske tanker skyldes det du opplevde i fjor sommer. Den beste måten å behandle dette på, er nok med kognitiv terapi. Og nå som depresjonen er i ferd med å slippe taket må jo være et utmerket tidspunkt å gjøre det på. En del av prinsippene bak kognitiv terapi kan du bruke på egen hånd. Jeg skal dele de rådene jeg har fått med deg. 1. Kartlegg de automatiske tankene. Beskriv situasjonen, hvem var der, hva gjorde du, hva skjedde. 2. Prøv å skille tanker fra følelser. Det er vanskelig. Men som et eksempel; din kone er forsinket. Følelse: redsel for at hun har vært utsatt for en ulykke. Tanke: Det har sikkert skjedd en ulykke. 3. Spør deg selv hvor sannsynlig det er at det du frykter faktisk har skjedd. Har din kone tidligere kommet for sent? Hadde det da skjedd noe dramatisk? 4. Finn alternative tanker. Hvilke andre grunner kan hun være til å være forsinket? Trafikk-kø? Glemte noe og måtte snu for å hente det? En telefon i siste liten? Traff på kjente? Det er mange muligheter som er helt udramatiske. Om nødvendig kan du skrive ned de "alternative tankene" og ta dem frem ved behov. Noe som er veldig viktig ved dette er at du passer på å tenke gjennom situasjonen etter at angsten har gitt seg. Det er først da fornuften får sjansen til å slippe til. Takk for gode råd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215074-nhd-automatiske-tanker/#findComment-1581423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timari Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 kjenner meg veldig igjen. Har også lett for å få katastofetanker om ulike ting. synes en her ga gode råd om hvordan man kan snu tankebanene. Men når tenker i verste tilfelle, hva tenker du er verst da? Om det så skulle være at ektefellen var utsatt for en bilulykke og de ville ringe, ville de da ringe pga vedkommende var død? Og om dattera di ble alvorlig syk, er ikke det noe som kan helbredes? Veldig sjeldent at man dør av sånt selv om man blir syk. De fleste tilfeller går sånt faktisk veldig bra. jeg tenker at det er liten sannsynlighet for at det skal skje det du frykter, men om det likevel skulle inntreffe så prøv å tenke alternative tanker der også. Det går som regel bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215074-nhd-automatiske-tanker/#findComment-1582405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.