Gå til innhold

Hoven anus ?


Tuck

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i en lengre periode merket at anus hovner opp når jeg er på do.

Det virker som anus-ring på en måte blåser seg opp.

Det er ikke noe smerte med i bildet. Det bare virker litt rart.

Siden det ikke gjør noe vondt har jeg bare latt det være uten å tenke så mye på det.

Jeg har ikke noe problem med dette, men lurte på om dette er noe jeg burde få sjekket opp hos lege eller ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest snakk med legen

Jo, det kan være mulig det er dette som skjer. Er dette farlig ?

Det er ikke farlig tror jeg, men det er nok irriterende for deg. Ikke press så mye når du er på do, og den går opp igjen etterpå (kommer den langt ned kan det hende du må skyve den inn igjen). Jeg ville snakket med legen, så får du mer informasjon. Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig tror jeg, men det er nok irriterende for deg. Ikke press så mye når du er på do, og den går opp igjen etterpå (kommer den langt ned kan det hende du må skyve den inn igjen). Jeg ville snakket med legen, så får du mer informasjon. Hvor gammel er du?

Jeg er snart 29 år.

Det stemmer at den blir litt mindre om jeg presser litt på "den". Etterhvert går alt tilbake til normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snakk med legen

Jeg er snart 29 år.

Det stemmer at den blir litt mindre om jeg presser litt på "den". Etterhvert går alt tilbake til normalt.

Da er det nok tarmen som kommer ned. Presser du mye når du sitter på do? Drikk f.eks. biola og spis et par svisker til dagen. Det kan gjøre avføringen mykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det nok tarmen som kommer ned. Presser du mye når du sitter på do? Drikk f.eks. biola og spis et par svisker til dagen. Det kan gjøre avføringen mykere.

Hvis det er tarmen, er dette noe som behandles på noen måte ? Medisiner ? Operasjon ?

Det hender at jeg ofte må presse hardt når jeg er på do ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snakk med legen

Hvis det er tarmen, er dette noe som behandles på noen måte ? Medisiner ? Operasjon ?

Det hender at jeg ofte må presse hardt når jeg er på do ja....

Jeg synes du skal få deg en legetime. Jeg vet ikke hva som evt. blir gjort om tarmen er slapp. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Kanskje er det et såkalt analt prolaps du har. Da kommer litt av tarmslimhinnen ut gjennom anus ved avføring. Dette er oftest smertefritt. Andre aktuelle hevelser i området er vanligvis forbundet med smerter; hemorider, infeksjoner eller svulster. Synes du kan kontakte fastlegen din for en sjekk. Et analt prolaps har tendens til gradvis forværring, noen ganger må en liten operasjon til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er det et såkalt analt prolaps du har. Da kommer litt av tarmslimhinnen ut gjennom anus ved avføring. Dette er oftest smertefritt. Andre aktuelle hevelser i området er vanligvis forbundet med smerter; hemorider, infeksjoner eller svulster. Synes du kan kontakte fastlegen din for en sjekk. Et analt prolaps har tendens til gradvis forværring, noen ganger må en liten operasjon til.

Etter litt sjekking rundt anal prolaps, er jeg 99% sikker på at dette er fremfall av endetarmslimhinnen(analslimhinneprolaps).

Jeg har så lenge jeg kan huske alltid hatt treg mage. Kan nesten gå en uke uten at jeg går på do (avføring). Men som regel er det en til 2 ganger i uka som er normen.

Jeg er ganske tynn, men har fått opparbeidet en liten kulemage over de siste 2 årene.

Jeg har tenkt å oppsøke lege. Men kan jeg vente meg at jeg må under kniven for å ornde på dette ? Eller kan det hjelpe med å starte med litt trening/mosjon, bedre kostholdet og kanskje spise noe som letter litt på avføringen ?

Tuck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...