Gå til innhold

Gjeldsordning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sliter veldig psykisk ja.har en sønn også som jeg tenker mye på-Hvordan blir det når han begynner på skolen og vi fortsatt bor i en liten 2 roms.Hadde vi ikke væer så dum for noen år siden så hadde vi kunne kjøpt leillighet no.Men det er for seint å tenke tilbake no

Det kan jo hende dere kan få kommunalt boliglån/husbanklån og kjøpe noe større. Hvis det er noen trøst så vil det alltid være noen som har større og flottere bolig enn dere. Og kan hende noen av disse må søke gjeldsorning neste gang. Samfunnet har nok blitt litt for ekstrem oppussing. Kanskje folk blir litt lettet når de ser at det er flere som ikke har råd til alt.

Hovedsaken er at dere får ordnet opp, slik at dere slipper å ha dette spøkelset hengende over dere.

Jeg tipper gjeldsofferalliansen er de som vil opplyse mest om alle rettigheter.

Skrevet

Nei, men du trenger faktisk ikke å skjønne det. Det holder lenge å akseptere at det kan være sånn for enkelte, og at du ikke har forutsetninger for å forestille deg hvordan, hvorfor etc. Det er viktig å ikke forsøke å evaluere andre etter sine egne rammer, når disses rammer kan være helt ukjente for en selv.

".........................................."

Jeg er pårørende til noen som er gjeldsoffer. Jeg tenker at en alkoholiker han er avhenging. Men et gjeldsoffer? I tilfelle til den jeg kjenner tror jeg det dreier seg veldig mye om at vedkommende ikke klarer å innrømme det for seg selv. Men jeg tror mange av disse tilfelle får tragisk utgang hvis de ikke ordner opp. Men jeg kommer nok aldri til å slutte å undres over dette....eller andre som lever på en livsløgn generelt.

Skrevet

Jeg er pårørende til noen som er gjeldsoffer. Jeg tenker at en alkoholiker han er avhenging. Men et gjeldsoffer? I tilfelle til den jeg kjenner tror jeg det dreier seg veldig mye om at vedkommende ikke klarer å innrømme det for seg selv. Men jeg tror mange av disse tilfelle får tragisk utgang hvis de ikke ordner opp. Men jeg kommer nok aldri til å slutte å undres over dette....eller andre som lever på en livsløgn generelt.

Det er helt greit å ikke klare å forestille seg psykiske problemer som gjør at slik (og mye annet) kan skje, uten at man klarer å stoppe det. Det som imidlertid _ikke_ er greit, er å ikke akseptere det ut i fra at en selv ikke "skjønner" det.

"............................................."

Skrevet

Pøh! Det tror jeg jammen ikke noe på. 16.000 etter alle regninger er betalt er faktisk ganske mye penger.

Tja...for én person er det vel omtrent 5.500,- pr. mnd. I dette tilfellet var det vel to voksne og to barn? Da høres ikke summen så helt feil ut.

Skrevet

Tja...for én person er det vel omtrent 5.500,- pr. mnd. I dette tilfellet var det vel to voksne og to barn? Da høres ikke summen så helt feil ut.

Men dette her var jo etter at alle regninger er betalt. En har ikke lite penger å rutte med dersom en har 16.000 i mnd til mat, klær og fritid selv om familien består av to voksne og to barn.

Skrevet

Men dette her var jo etter at alle regninger er betalt. En har ikke lite penger å rutte med dersom en har 16.000 i mnd til mat, klær og fritid selv om familien består av to voksne og to barn.

Virker som det er stor forvirring angående hva som går under livsoppholdet:

2.3 Utgifter som skal dekkes av gjeldsordningssatsen

Gjeldsordningssatsene for voksne skal dekke alle husholdets nødvendige og rimelige forbruksutgifter. Det er gjort unntak for boligutgifter, utgifter til barn – herunder underholdsbidrag – samt gjeldsbetjening. Utgifter til fagforeningskontingent er også ment å skulle dekkes innenfor satsen, men ikke såkalt tvungen pensjonsforsikring. Kjerneutgiftene i satsen blir således det som medgår til mat, klær, transport, lege og helsestell og personlig pleie samt nødvendige dagligvarer og husholdsartikler. Ekstrautgifter i forbindelse med ferie, fritid og høytidsdager er omfattet. De ekstra utbetalingene lønnsmottakere får i juni og desember er etter dette ikke ment å skulle beholdes i tillegg til satsen. Ved særlige utgifter i forbindelse med konfirmasjon, begravelse mv. bør det imidlertid vurderes om et tillegg kan innrømmes. Det anbefales ikke avsatt ekstra midler i tilfeller hvor gjeldsordningsperioden går utover normalperioden på fem år.

http://odin.dep.no/bld/norsk/dok/regelverk/rundskriv/004061-990061/dok-bn.html

Satser:

http://odin.dep.no/odinarkiv/norsk/nedlagt/bfd/2003/pressem/004051-070249/dok-bn.html

Skrevet

Uhm...nei, det blir jo litt - avh. av definisjonen på "alle regninger". Såvidt jeg vet er minstebeløpet det man skal ha igjen etter at husleie/lån og strøm er betalt. Luksus som telefon etc. tas ikke med i betraktningen.

Skrevet

Uhm...nei, det blir jo litt - avh. av definisjonen på "alle regninger". Såvidt jeg vet er minstebeløpet det man skal ha igjen etter at husleie/lån og strøm er betalt. Luksus som telefon etc. tas ikke med i betraktningen.

Da begynner saken å stille seg litt anerledes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...