Gå til innhold

Lungeproblemer


varme sommerdager

Anbefalte innlegg

varme sommerdager

Hei !

Har fått meg ett lungeproblem som jeg tror kan stamme fra min arbeidsplass.

Har fått diagnosen kuldeastma(usikkert). Blåser 650 konstant i PEF måler, astmamedisin gjør ikke noen forskjell.

På arbeidsplassen har jeg vært utsatt for avgasser som tildigere inneholdt bl.a. bly, dette har senere blitt endret til ett produkt som var uten bly, samt at det installert bedre avtrekk på utstyret. Trodde først at dette kunne være årsaken til problemet, men har i den siste tiden tenkt igjennom alt jeg kan ha vært eksponert for(helsen fortsatte å bli dårligere).

Vet med sikkerhet at jeg har vært eksponert for lave doser flussyre(HF) via luftveier i en lang periode, samt to tilfeller hvor jeg har fått 'doser' som jeg har merket umiddelbart i form av varmhet i brystet og hoste. Ved begge tilfellene har symptomene gitt seg rimelig raskt og ikke vart lengere enn noen dager. Disse to tilfellene har skjedde tildlig i arbeidsforholdet(har vært ansatt siden 2003).

Har vært sykemeldt siden i sommer, og skal nå bli friskemeldt til Aetat som ett forsøk på å søke etter ett annet arbeid. Har selv lyst til å finne meg nytt arbeid, men er i tvil om jeg kan holde på en fast arbeidsstilling med problemet slik det er i dag. Jeg kan ikke gå ut når det er lavere temperaturer uten å få en kraftig hoste som blir sittende lenge. Det kan også bli problematisk bare av å være innendørs(varmhet i bryst og tungpustet), uten at jeg vet hva årsaken er. Tåler heller ikke å bli utstatt for bl.a. røyk/eksos.

Det jeg lurer på er om du/dere vet av en klinikk eller senter(inn/utland) jeg kan oppsøke for å finne den nødvendige kompetanse for å få bekreftet/avkreftet en lungeskade fra avgasser/flussyre. Har ett behov for å få en sikker diagnose, ikke bare for muligheten for en medisin som hjelper, men også fordi jeg kan komme til å søke om yrkesskade dersom det viser seg vanskelig å skaffe og opprettholde ett nytt arbeid.

Er det forøvrig noen tidsfrister å ta hensyn til ved søknad om yrkessakde? Tenker på nåværende arbeidsforhold og om muligheten forsvinner om jeg prøver å finne meg ett nytt arbeid. Hva er egnetlig vilkårene for å søke om yrkesskade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...