Gå til innhold

elveblest


kamo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gravid i 26. uke og er plaget med mye kløe. Jeg har tidligere hatt elveblest også så jeg regner med at det er det samme. Ved blodprøve ble det ikke påvist at jeg er allergisk mot noe. (Jeg tok en generell blodprøve som skulle vise om blodet mitt reagerte på noe visstnok). Nå klør jeg mye på halsen og oppover mot ørene, samt diverse andre steder på kroppen. Jeg må ta meg sammen for å la være å klø, for hvis jeg gjør det blir huden rød, varm og hoven på kløstedene og det bli bare mer kløe. Jeg tar av og til Polaramin som hjelper mot kløen. Jeg er imidlertid redd for å få hevelser i halsen og tungen (har hørt om andre som har fått det), og lurer på hva jeg kan gjøre for å unngå det, eller om det er liten sjanse for at jeg får nettopp det. Hvis jeg får det hvor fort skjer det liksom, sveller man bare opp på no time, eller går det en stund? Er litt nervøs og blir fort usikker når jeg klør slik. Er takknemlig for svar.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære kamo

Kløe i svangerskapet er slett ikke uvanlig - snakk med lege eller jordmor om det ved kontroll. Det at du har hatt elveblest tidligere kan tyde på at det er elveblesten som er kommet tilbake, sannsynligvis utløst av svangerskapet. Ved den typen elveblest er det sjelden man finner en allergisk årsak og sjansen for at du skal hovne opp i halsen er ikke stor. Hvis du har nytte av Polaramin (som er et antihistamin) vil du sannsynligvis ha god nytte av et av de nye antihistaminene også, f.eks. Clarityn eller Versal, Zyrtec, Kestine, Telfast eller liknende. Det er selvfølgelig en fordel å unngå medisiner når du er gravid, men hvis plagene dine er store burde du kunne bruke en liten dose antihistamin, spesielt siden du er kommet såpass langt i svangerskapet. Snakk med legen din om det også.

Lykke til.

Helseinformasjon på internett erstatter ikke kontakt med lege.

Vennlig hilsen

Ragnhild Halvorsen

Lege, spes.immunologi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...