Gå til innhold

NHD, hva synes du om dette?

Anbefalte innlegg

Gjest grunn til bekymring?

Dersom en person blir veldig opptatt av det overnaturlige etter en personlig krise, kan det være tegn på at man sliter psykisk?

Vedkommende har begynt å tro at alt som skjer er skjebnebestemt, ingenting er tilfeldig. Når det skjer spesielle ting i livet sier vedkommende at dette hadde hun drømt skulle skje. Hun er ekstremt opptatt av psykologi og gransker seg selv og andre inngående. Hun snakker mye om energifelt, og mener selv at hun kan "sense" hva som skjer i andres liv. Hun mener at en tidligere partner (som hun tydeligvis ikke er kommet over)fremdeles er med henne. "Sitter på hennes høyre skulder". Men dette skjønner hun ikke "fordi venstresiden jo er hjertsiden..."

Vi som er rundt prøver å være åpne for at det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi kan forklare rasjonelt, men mye av det hun sier virker nesten "sykt". Som om hun bruker disse overnaturlige fenomenene som et slags forklarings/fortrengningsverktøy. Kan dette være en forklaring?

Kan nevne at hun er _ekstremt_ selvopptatt og snakker utelukkende om seg selv og sitt liv. Hun har også vært litt plaget med depresjoner etter et relativt nylig samlivsbrudd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220725-nhd-hva-synes-du-om-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette minnet meg litt om meg.

Men for meg er dette helt normalt og ikke sykt,av og til for folk øynene opp for at "det er mere mellom himmel og jord".

Da reagerer ofte folk rundt en med redsel,eller..."har hun begynt å tørne eller"?

Mange rundt meg har reagert,men jeg har lov å tro på det jeg vil,det har hun du snakker om også.

Men det er jo fint at du bryr deg...=)

Alikevel trenger det ikke være noe "sykt" med det hun tror på.

Men jeg håper jo hun har en terapeut hun kan stole på og prate med om alt....=)

Det er nok lettere for en terapeut å bedømme om det er "fare på ferde" enn de rundt.

Gjest grunn til bekymring?

Jeg har lest begge spørsmålene.

Ja, jeg er meget skeptisk til slike symptomer. Dette er det vi kaller nærpsykotisk.

Jeg håper hun får hjelp.

Tusen takk for svar selv om svaret gjør meg bekymret...

Hvordan skal vi få henne til å forstå at hun trenger hjelp? Hun er til dels med på at hun trenger å sykemelde seg f.eks, men oppsøke psykolog? Nei, det tror jeg ikke hun gjør. Hun mener selv at hun klarer å takle alle sine problemer på egenhånd, nettopp ved å gå så dypt inn i det tankemessig, lese bøker om psykologi og være åpen om problemene hun sliter med. For hun er veldig åpen om alt hun sliter med i livet, men vil nok synes selv at hun takler det på en fortreffelig måte. Mener selv at hun er blitt "klok" og at hun er mange lærerike erfaringer rikere.

Hun erkjenner at hun er sliten og på grensen til depresjon, men at disse tankene om det overnaturlige skal være noe "sykt" det vil hun garantert ikke gå med på....

Kan vi risikere at det plutselig skjer en forverring? Eller kan hun sakte, men sikkert komme ut av dette med helsa i behold uten noen spesiell hjelp? At ting går seg til liksom, etterhvert som hun får krisen på avstand?

Gjest Gildet

Dette minnet meg litt om meg.

Men for meg er dette helt normalt og ikke sykt,av og til for folk øynene opp for at "det er mere mellom himmel og jord".

Da reagerer ofte folk rundt en med redsel,eller..."har hun begynt å tørne eller"?

Mange rundt meg har reagert,men jeg har lov å tro på det jeg vil,det har hun du snakker om også.

Men det er jo fint at du bryr deg...=)

Alikevel trenger det ikke være noe "sykt" med det hun tror på.

Men jeg håper jo hun har en terapeut hun kan stole på og prate med om alt....=)

Det er nok lettere for en terapeut å bedømme om det er "fare på ferde" enn de rundt.

Jeg har en nabo som har det likt, påstås selv å sanndrømme.

Påstår selv å ha hjulpet politiet å løse alvorlige saker med sin sanndrømming, derfor sjekket noen litt rundt, for å få bekreftet personens historie. Gjett hva han fant ut?

Jo, den sanndrømte hadde aldri hjulpet til med å løse noen som helst sak, personen var bare skrullete. ;-)

Jeg vet vedkommende i perioder har hatt mye psykiske problemer, selv om det ikke har vært på innleggelsesnivå, men har fått mye psykologhjelp og nervepiller.

Deppa, lystløgner, intrigemaker og sånt!

De ekte sannhetene personen hadde *drømt* var ting vedkommende hadde fått vite via en eller annen kilde på forhånd.

Det er ofte psykisk ustabile som plutselig blir synske, best å skygge unna slike mennesker.

Jeg har en nabo som har det likt, påstås selv å sanndrømme.

Påstår selv å ha hjulpet politiet å løse alvorlige saker med sin sanndrømming, derfor sjekket noen litt rundt, for å få bekreftet personens historie. Gjett hva han fant ut?

Jo, den sanndrømte hadde aldri hjulpet til med å løse noen som helst sak, personen var bare skrullete. ;-)

Jeg vet vedkommende i perioder har hatt mye psykiske problemer, selv om det ikke har vært på innleggelsesnivå, men har fått mye psykologhjelp og nervepiller.

Deppa, lystløgner, intrigemaker og sånt!

De ekte sannhetene personen hadde *drømt* var ting vedkommende hadde fått vite via en eller annen kilde på forhånd.

Det er ofte psykisk ustabile som plutselig blir synske, best å skygge unna slike mennesker.

Er det ofte ustabile og psykisk syke som blir synske?

Hver sin tro....=)

Annonse

Hvordan skal vi få henne til å forstå at hun trenger hjelp? Hun er til dels med på at hun trenger å sykemelde seg f.eks, men oppsøke psykolog? Nei, det tror jeg ikke hun gjør. Hun mener selv at hun klarer å takle alle sine problemer på egenhånd, nettopp ved å gå så dypt inn i det tankemessig, lese bøker om psykologi og være åpen om problemene hun sliter med. For hun er veldig åpen om alt hun sliter med i livet, men vil nok synes selv at hun takler det på en fortreffelig måte. Mener selv at hun er blitt "klok" og at hun er mange lærerike erfaringer rikere.

Hun erkjenner at hun er sliten og på grensen til depresjon, men at disse tankene om det overnaturlige skal være noe "sykt" det vil hun garantert ikke gå med på....

Kan vi risikere at det plutselig skjer en forverring? Eller kan hun sakte, men sikkert komme ut av dette med helsa i behold uten noen spesiell hjelp? At ting går seg til liksom, etterhvert som hun får krisen på avstand?

La henne være i fred,hun er et voksent menneske.

Hvis hun har lyst å fordype seg i bøker.."so what"?

Så lenge hun har utbytte av det,og ja hun blir klokere.

Ærlig talt,føler du ikke at du går bak ryggen hennes nå?

Selvfølgelig er hun sliten,alle blir jo det når de opplever nederlag.

Folk er ikke nødvendigvis syke bare fordi de ikke tenker som "alle andre"

Gjest Gildet

Er det ofte ustabile og psykisk syke som blir synske?

Hver sin tro....=)

Det skulle vel egentlig stå synske i hermetegn, "synske"! ;o)

Mennesker som har hatt mye problemer med psyken søker ofte til det overnaturlige.

Og som regel er det kvinner, nesten aldri menn.

Jeg leste et sted at mange av disse kvinnene ofte hadde komplekser av noe slag i oppveksten og-eller som voksen.

De vil så gjerne være synske, bety noe for og være viktige og intressante for andre.

De vil så hardt at de overbeviser til og med seg selv om at de er synske. Derfor mener de ingenting vondt.

Mennesker som har hatt mye problemer med psyken søker ofte til det overnaturlige.

Jeg leste et sted at mange av disse kvinnene ofte hadde komplekser av noe slag i oppveksten og-eller som voksen.

De vil så gjerne være synske, bety noe for og være viktige og intressante for andre.

De vil så hardt at de overbeviser til og med seg selv om at de er synske. Derfor mener de ingenting vondt.

Så du mener det ja?

Men det må du jo få lov til...=)

Det kan stemme det til en viss grad,noen synske har hatt store belastninger i livet sitt,som alle andre mennesker.

Andre synske har hatt det ganske grei her i livet.

Ingenting er spesielt med synske folk,det er bare folk de også...=)

Men det er ulike former å "se" på skjønner du,og alle mennesker er faktisk født med disse evnene,enten de vil eller ei.

Men skal ikke utdype det mere...=)

Gjest Gildet

La henne være i fred,hun er et voksent menneske.

Hvis hun har lyst å fordype seg i bøker.."so what"?

Så lenge hun har utbytte av det,og ja hun blir klokere.

Ærlig talt,føler du ikke at du går bak ryggen hennes nå?

Selvfølgelig er hun sliten,alle blir jo det når de opplever nederlag.

Folk er ikke nødvendigvis syke bare fordi de ikke tenker som "alle andre"

LOL* Du snakker som den 40 år gamle og tjukke skrulla jeg har til nabo.

"Alle er født med den intuisjonen skjønner du", den har vi hørt før!

Kansje hun hallusinerer når hun tar nervepillene sine? ;)

Det var ikke fint sakt!

Ja,kanskje vi alle hallusinerer,tenk om du bare drømmer nå eller har mareritt.

Plutselig våkner du,da ser du kanskje klarere du også....

Annonse

Jeg har lest begge spørsmålene.

Ja, jeg er meget skeptisk til slike symptomer. Dette er det vi kaller nærpsykotisk.

Jeg håper hun får hjelp.

Ok, da spørr jeg deg NHD, er det mulig at en person som har vært "psykotisk" i over 3 uker, uten å ha tatt medisiner av noen slag, Bare kommer seg utav det med et knips? (mener da på øyeblikket) Uten noen form for legehjelp/psykolog, eller andre som kan være med på å dra vedkommende utav "psykosen?

*sukk* noen er her bare for å være en pest og plage fortsatt ja... Dol har ikke blitt bedre nei... *sukk*

Rart hun ikke er værre med deg til nabo... sier nå bare jeg...

*lol* gjelder nesten bare kvinner og ikke menn?

hehe... det fleste "faike" synske er faktisk menn, så ikke uttal deg om ting du ikke har greie på...

Om hun ikke har vært psykotisk eller har prøvd tatt livet av seg eller noe liknende, er det jo ikke noen grunn til å legge henne inn er det?

Og hva hadde du sagt om vedkommende som bodde vedsiden av deg (nabo) hadde vært kristen fanatiker? Burde ikke de også legges inn? Er det ikke litt teit å tro på brennende og snakkende busker, "jomfrufødsler"*lol*(som om) en mann som stod opp fra de døde etter 3 dager(den fyren lå nok i koma) og en mann som laga vann om til vin? Hva gikk han på? og resten?

Huff, bedrevitere som ikke vet en dritt er det værste som finnest!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette kan gå begge veier.

Jeg er alltid særdeles skeptisk til "å sykemelde seg" for en psykisk lidelse.

Personer med tankeinnhold med merkelig virkelighetsoppfatning har godt av å være sammen med friske mennesker som kan representere en motvekt mot det mystiske.Sykemelding gjør afte at en får være i fred med sine avvikende tanker.

Kan hun få en gradert sykemelding fra fastlegen sin? F.esk 20 eller 40% slik at hun har det litt mindre strevsomt, men samtidig har mye kontakt med jobben.

Både psykolog, fastlege og en liten dose tankeklarende medisin ville nok gjøre henne godt.

Gjest Gildet

*lol* gjelder nesten bare kvinner og ikke menn?

hehe... det fleste "faike" synske er faktisk menn, så ikke uttal deg om ting du ikke har greie på...

Om hun ikke har vært psykotisk eller har prøvd tatt livet av seg eller noe liknende, er det jo ikke noen grunn til å legge henne inn er det?

Og hva hadde du sagt om vedkommende som bodde vedsiden av deg (nabo) hadde vært kristen fanatiker? Burde ikke de også legges inn? Er det ikke litt teit å tro på brennende og snakkende busker, "jomfrufødsler"*lol*(som om) en mann som stod opp fra de døde etter 3 dager(den fyren lå nok i koma) og en mann som laga vann om til vin? Hva gikk han på? og resten?

Huff, bedrevitere som ikke vet en dritt er det værste som finnest!

Jeg har lest at det er et kvinnefenomen, men det er kansje delte meninger om det avhengig av hvilken undersøkelse vi viser til.

Jeg kan prøve å finne en link til deg!

Såvidt jeg vet har den "synske" jeg omtalte hatt store psykiske problemer, men det har aldri vært snakk om noen innleggelser nei.

Om naboen min var en kristen fanatiker, hadde jeg ærlig talt vært dritredd! ;)

Religiøse fanatikere er minst like ille, om ikke verre (av den enkle grunn at visse religioner har vært innblandet i terrorisme, æresdrap, undertrykkelse mm).

Men det er ikke min oppgave å avgjøre hvem som skal legges inn eller ikke, skal vi legge inn alle muslimer da? ;)

Og en som påstår han eller hun er synsk, har sin fulle rett til å mene/tro/si hva han/hun vil, så lenge det ikke skader andre. DET i seg selv kvalifiserer ikke til noen innleggelse.

Men jeg blir litt skremt av å ha med påståtte synske å gjøre, fordi jeg har sett at det ofte følger med psykiske problemer.

Men det er kansje bare jeg som er svak?

Jeg også tror (som det står lengre ned her), at det er lurt at mennesker som har spunnet seg inn i sin egen overnaturlige drømmeverden, kommer ned på landejorda og omgås "vanlige" mennesker.

Men det finnes typen "synske" som er oversosiale også, så det er ingen fasit her egentlig. Derimot tror jeg den siste gruppen drar nytte av å ikke bare sitte alene å gruble over sin overbevisning. Det er sunt med andre meninger!

Gjest Gildet

*sukk* noen er her bare for å være en pest og plage fortsatt ja... Dol har ikke blitt bedre nei... *sukk*

Rart hun ikke er værre med deg til nabo... sier nå bare jeg...

"*sukk* noen er her bare for å være en pest og plage fortsatt ja... Dol har ikke blitt bedre nei... *sukk*"

Beklager, den siste kommentaren min var mest ment som en morsom spøk, men jeg kan be webbern slette om det ble for sterkt for deg!?:-)

Dette er kansje ikke rette forum å spøke på? har forøvrig aldri skrevet noe her inne på psykforum før jeg.

Gjest gulrota

"*sukk* noen er her bare for å være en pest og plage fortsatt ja... Dol har ikke blitt bedre nei... *sukk*"

Beklager, den siste kommentaren min var mest ment som en morsom spøk, men jeg kan be webbern slette om det ble for sterkt for deg!?:-)

Dette er kansje ikke rette forum å spøke på? har forøvrig aldri skrevet noe her inne på psykforum før jeg.

Jeg tror tettheten av spøkefugler er ganske stor her.

Mange bruker det som en måte å distansere seg fra hverdagen på.

Men alt har tid. En tid for spøk. En tid for alvor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...