Gå til innhold

Helseskade ved ubehandlet hypomani/mani?


Gjest gulrota

Anbefalte innlegg

Gjest gulrota

Jeg har spurt om det tidligere, men stiller det igjen:

Hva slags varig helseskade kan opptre etter ubehandlet hypomani og mani?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • firebird1365380441

    3

  • frosken

    2

  • bb71

    1

Gjest gulrota

Og finnes det eksempler på pasienter som ingen behandling mot hypomani/mani ikke virker på?

Og finnes det eksempler på pasienter som ingen behandling mot hypomani/mani virker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Og finnes det eksempler på pasienter som ingen behandling mot hypomani/mani virker på?

Min svigerfar er manisk i perioder (periodene er på 2-5 år). I perioden før han får behandling farter han mye, bruker mye penger, spiller "klovn" og forteller grove vitser. Fælt å være vitne til en slik personlighetsendring, han som er verdens snilleste til vanlig.

Aner ikke hva slags medisiner han får, men jeg tror fullt og fast på at det er best både for ham og for de nærmeste at han får behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulrota

Bare glem meg! Ikke gidd å svar på spørsmålene mine.

Ingen forstår meg likevel!

For et system! Psykiatri! Erk!!!!!! Usj!!!!!!

Bare glem meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulrota

Bare glem meg! Ikke gidd å svar på spørsmålene mine.

Ingen forstår meg likevel!

For et system! Psykiatri! Erk!!!!!! Usj!!!!!!

Bare glem meg!

Og dette er ingen kritikk mot noen av dere som svarer her.

Det er en kritikk mot psykiatrien som system og mine erfaringer med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gulrota

Min svigerfar er manisk i perioder (periodene er på 2-5 år). I perioden før han får behandling farter han mye, bruker mye penger, spiller "klovn" og forteller grove vitser. Fælt å være vitne til en slik personlighetsendring, han som er verdens snilleste til vanlig.

Aner ikke hva slags medisiner han får, men jeg tror fullt og fast på at det er best både for ham og for de nærmeste at han får behandling.

Ja, det er iallefall ikke slike symptomer jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulrota

Min svigerfar er manisk i perioder (periodene er på 2-5 år). I perioden før han får behandling farter han mye, bruker mye penger, spiller "klovn" og forteller grove vitser. Fælt å være vitne til en slik personlighetsendring, han som er verdens snilleste til vanlig.

Aner ikke hva slags medisiner han får, men jeg tror fullt og fast på at det er best både for ham og for de nærmeste at han får behandling.

Og du beskriver en BEHANDLET mani.

Jeg spurte etter skader når behandling ikke blir gitt. Og med skade mener jeg ikke symptomene på sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulrota

Og du beskriver en BEHANDLET mani.

Jeg spurte etter skader når behandling ikke blir gitt. Og med skade mener jeg ikke symptomene på sykdommen.

Men saken er den at jeg må slutte å mase om mani/hypomani, for det er faktisk ikke det jeg har hatt. Jeg kjenner meg sjelden igjen på det som beskrives. Eller jeg kan jo gjøre det sett fra utsiden. Men jeg kan jo påvise direkte og åpenbare ytre årsaker til disse symptomene.

Uff! Hvorfor gidder jeg å skrive! Ingen forstår meg likevel. Og det er INGEN kritikk av dere som er på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Og du beskriver en BEHANDLET mani.

Jeg spurte etter skader når behandling ikke blir gitt. Og med skade mener jeg ikke symptomene på sykdommen.

En "skade" kan jo være økonomisk ruin. En annen skade kan jo være at personen hopper utfor et tak eller et stup for at han/hun vil fly...

Vet ikke noe om DIREKTE skader av manien, bare av konsekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulrota

Men saken er den at jeg må slutte å mase om mani/hypomani, for det er faktisk ikke det jeg har hatt. Jeg kjenner meg sjelden igjen på det som beskrives. Eller jeg kan jo gjøre det sett fra utsiden. Men jeg kan jo påvise direkte og åpenbare ytre årsaker til disse symptomene.

Uff! Hvorfor gidder jeg å skrive! Ingen forstår meg likevel. Og det er INGEN kritikk av dere som er på dette forumet.

Nei, det er ikke mani det jeg har hatt. Jeg bare vet det.

Er det saa vanskelig aa forstaa?

Men bare glem meg!

Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Men saken er den at jeg må slutte å mase om mani/hypomani, for det er faktisk ikke det jeg har hatt. Jeg kjenner meg sjelden igjen på det som beskrives. Eller jeg kan jo gjøre det sett fra utsiden. Men jeg kan jo påvise direkte og åpenbare ytre årsaker til disse symptomene.

Uff! Hvorfor gidder jeg å skrive! Ingen forstår meg likevel. Og det er INGEN kritikk av dere som er på dette forumet.

Har du fått diagnosen hypomani/mani? Hva slags oppfølging får du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulrota

En "skade" kan jo være økonomisk ruin. En annen skade kan jo være at personen hopper utfor et tak eller et stup for at han/hun vil fly...

Vet ikke noe om DIREKTE skader av manien, bare av konsekvensene.

Det er jo ikke slike konsekvenser jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gulrota

Det er jo ikke slike konsekvenser jeg mener.

Jeg tenker jo paa at kroppen kan bli utkjoert eller lignende.

Men i ettertid sa legen paa sykehuset at jeg jo hadde god fysikk saa det var jo ingen fare for det.

Driver man virkelig og behandler for aa faa bort symptomer! For at folk ikke skal dumme seg ut!

Jeg vil heller dumme meg ut, enn aa utsettes for det regimet i psykiatrien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulrota

Har du fått diagnosen hypomani/mani? Hva slags oppfølging får du?

Ja, men du forstaar ikke problemstillingen.

Jeg klarer meg utmerket godt paa egenhaand dersom jeg bare faar sikkerhet for at jeg ikke skal utsettes for tvang.

Vanskeligere er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulrota

Nei, slett hele traaden. Det er ikke noen poeng i aa spare paa slikt crap.

Men blir den staaende saa er det greit. Spiller ingen rolle. Men det er ingen poeng at folk bruker tid paa aa lese dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

En kjent skade kan være at en over måneder blamerer seg på DOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulrota

Du er frekk!

Unnskyld at jeg sier at du er frekk. Jeg trekker det tilbake.

Du er helt uskyldig i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vioola

Jeg tenker jo paa at kroppen kan bli utkjoert eller lignende.

Men i ettertid sa legen paa sykehuset at jeg jo hadde god fysikk saa det var jo ingen fare for det.

Driver man virkelig og behandler for aa faa bort symptomer! For at folk ikke skal dumme seg ut!

Jeg vil heller dumme meg ut, enn aa utsettes for det regimet i psykiatrien!

jeg tror jeg har vært litt småmanisk til tider. Og da har jeg av og til havnet i litt vanskelig situasjoner med høy pengebruk og impulsivitet.

men rent fysisk kommer det ofte en nedtur. bedre å være normal hele tida og slippe manien og dermed påfølgende nedtur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...