Gå til innhold

Helseskade ved ubehandlet hypomani/mani?


Gjest gulrota

Anbefalte innlegg

Det er faktisk et teknisk problem, som av og til oppstaar etter at jeg har gjort copypaste. Har ennaa ikke funnet ut hvorfor. Men de norske bokstavene slutter aa virke naar jeg skriver i nettleseren. Hvis jeg derimot bruker en annen editor og skriver innlegget der, saa virker alle tastene som de skal.

Hvis jeg restarter maskinen fungerer alt som det skal.

Sjekk at nettleseren (jeg antar du bruker IE) har riktig "encoding" under View - Encoding - Western European

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • firebird1365380441

    3

  • frosken

    2

  • bb71

    1

Gjest Zahara

Langt fra deprimert. Heller energisk.

Av og til må klar tale til. Ikke alt kan pakkes inn i ull.

Det vakre været fortrenger tåkeheimen :-)

ja.. det må være noe med været. Fuglene kvitrer, så jeg tenkte jeg skulle lage et fuglebrett i morgen!

Men jeg tror jeg trenger hjelp.. hehe. av en ildfugl og en frisk og opplagt hodegransker?

( til å treffe hodet på spikeren. å treffe tommelen klarer jeg selv)

GOd VÅÅÅÅÅÅR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjokkert

En kjent skade kan være at en over måneder blamerer seg på DOL.

Du av alle burde holde deg for god til slike kommentarer NHD.

En psykiater svare ikke pasientene slik. Og det er ikke første gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zahara

Jeg tenker jo paa at kroppen kan bli utkjoert eller lignende.

Men i ettertid sa legen paa sykehuset at jeg jo hadde god fysikk saa det var jo ingen fare for det.

Driver man virkelig og behandler for aa faa bort symptomer! For at folk ikke skal dumme seg ut!

Jeg vil heller dumme meg ut, enn aa utsettes for det regimet i psykiatrien!

tape 77 tusen på aksjer, betale andres utdannelse, kjøre ut og vrake bilen, heldigvis var det ingen andre på veien. Klippe av deg håret, stjele gull-kortet til svigerfar, trene altfor hardt for lenge og få skader . og operere flere ganger pga det.

Bestille bøker for mange tusen, farge høyttalere rosa..

Tro du kan fly, ut fra terrassen. Tro at balroggen er etter deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zahara

Ja, det er iallefall ikke slike symptomer jeg har hatt.

mange former for mani. Mange forskjellige mennesker.

Er det ikke bedre at de bruker tvang på den en mulig gang i fremtida enn at du skal skade deg alvorlig eller dø? Hvis man er feks manisk,og har (tilsynelatende)kontroll.. så kan den kontrollen svikte når som helst.

Om du ikke var manisk, kanskje de trodde det.

de gjorde det garantert ikke fordi de skulle ha det gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulrota

tape 77 tusen på aksjer, betale andres utdannelse, kjøre ut og vrake bilen, heldigvis var det ingen andre på veien. Klippe av deg håret, stjele gull-kortet til svigerfar, trene altfor hardt for lenge og få skader . og operere flere ganger pga det.

Bestille bøker for mange tusen, farge høyttalere rosa..

Tro du kan fly, ut fra terrassen. Tro at balroggen er etter deg..

Det du beskriver er selve lidelsen, selve manien.

Det jeg egentlig spurte om var, når man har kommet seg gjennom dette, når dette dør ut (hvis det dør ut???), kan det da, når lidelsen har brent ut på en måte, kan det da medføre noen varig skade i ettertid, altså ikke som følge av handlinger man begår som følge av sykdommen, men som følge av selve hjerneaktiviteten.

Noen av de symptomene du her beskriver er ille å høre, virkelig.

Og jeg forstår jo utmerket godt at folk i ettertid også selv er glad for å ha bli skjermet ut fra dette, og blitt roet ned, om nødvendig mot ens vilje.

Problemet er at man kan ha individuelle synspunkter på dette. I et slikt henseende vil individuelle psykiatriske forhåndserklæringer kunne være et viktig middel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulrota

mange former for mani. Mange forskjellige mennesker.

Er det ikke bedre at de bruker tvang på den en mulig gang i fremtida enn at du skal skade deg alvorlig eller dø? Hvis man er feks manisk,og har (tilsynelatende)kontroll.. så kan den kontrollen svikte når som helst.

Om du ikke var manisk, kanskje de trodde det.

de gjorde det garantert ikke fordi de skulle ha det gøy.

Riktig, de gjorde det garantert ikke for å ha det gøy med meg. Garantert ikke.

Problemstillingen min er at belastningseffektene av tvangsbruken har redusert livskvaliteten min så mye, at jeg vil ikke utsettes for det mer.

Dessuten er det slik at de maniforme handlingene som man beskriver har ikke jeg vært i nærheten av. Heldigvis!

Men jeg har nok en spesiell historie, det er en positiv effekt jeg får bekreftet av å være her, at det nok ikke er veldig mange som reagerer så entydig negativt på tvangsbruk enn meg.

Andre tall som reflekterer dette er at det faktum at kun 3-5 % av tvangsinnlagte legges i belter, som jeg har skrevet om tidligere.

Så jeg representerer kanskje en liten minoritet i mitt syn og min reaksjon på tvangsbruk.

Det vil bare fremtidens lovendringer vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjent skade kan være at en over måneder blamerer seg på DOL.

Til info.

Dette er forum for psykiatri.

Du er utdannet til psykiater.

Hvis mennesker med psykiske skader/problemer/sykdommer plager deg så voldsomt, så anbefaler jeg omskolering.

Hva med snekker, rørlegger, bonde eller kanskje trommeslager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vioola

mange former for mani. Mange forskjellige mennesker.

Er det ikke bedre at de bruker tvang på den en mulig gang i fremtida enn at du skal skade deg alvorlig eller dø? Hvis man er feks manisk,og har (tilsynelatende)kontroll.. så kan den kontrollen svikte når som helst.

Om du ikke var manisk, kanskje de trodde det.

de gjorde det garantert ikke fordi de skulle ha det gøy.

og folk i psykiatrien er bare mennesker de også , de kan jo ta feil selvfølgelig. hva er det gulrota vil , at vi skal korsfeste de? hva skal de gjøre liksom ,??? uansett bør det vel gå ann å la fortid være fortid og prøve å skape seg et så bra liv som mulig nå...

jeg er forøvrig en person som prøver å fikse ting og gi råd og alt det der og engasjerer meg veldig , og når jeg føler jeg stanger i veggen blir jeg irritert. er bare menneske jeg også. Og må legge til at jeg ikke er noe flink til det , men må liksom prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vioola

Til info.

Dette er forum for psykiatri.

Du er utdannet til psykiater.

Hvis mennesker med psykiske skader/problemer/sykdommer plager deg så voldsomt, så anbefaler jeg omskolering.

Hva med snekker, rørlegger, bonde eller kanskje trommeslager?

enig , fagpersoner burde holde seg for god til sånne kommentarer. Men NHD er jo ikke noe representant for hele psykiatrien som gulrota er så sint på , så å bruke han som noe slags orakel på ting og tang og ta seg nær av ting han sier synes jeg ikke man skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vioola

Riktig, de gjorde det garantert ikke for å ha det gøy med meg. Garantert ikke.

Problemstillingen min er at belastningseffektene av tvangsbruken har redusert livskvaliteten min så mye, at jeg vil ikke utsettes for det mer.

Dessuten er det slik at de maniforme handlingene som man beskriver har ikke jeg vært i nærheten av. Heldigvis!

Men jeg har nok en spesiell historie, det er en positiv effekt jeg får bekreftet av å være her, at det nok ikke er veldig mange som reagerer så entydig negativt på tvangsbruk enn meg.

Andre tall som reflekterer dette er at det faktum at kun 3-5 % av tvangsinnlagte legges i belter, som jeg har skrevet om tidligere.

Så jeg representerer kanskje en liten minoritet i mitt syn og min reaksjon på tvangsbruk.

Det vil bare fremtidens lovendringer vise.

seriøst synes jeg hele tankegang om lovendring i psykiatrien tja , er ikke enig.Du har jo også lest at veldig mange på forumet her føler at tvang til tider har vært på sin plass og ikke har hatt de sterke reaksjonene du har hatt.

Men du har tydeligvis behov for en annerkjennelse at de tok feil og at tvangsbruken har skadet deg og er årsaken til at du har plager i dag.

Kanskje du kunne prøve å kontakte en advokat og saksøke for feilbehandling.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info.

Dette er forum for psykiatri.

Du er utdannet til psykiater.

Hvis mennesker med psykiske skader/problemer/sykdommer plager deg så voldsomt, så anbefaler jeg omskolering.

Hva med snekker, rørlegger, bonde eller kanskje trommeslager?

Jeg er vel ikke helt enig i at nhds kommentar var så ille. Noen ganger er det greit med svært direkte kommentarer, og det er vel en del av oss som har tenkt omtrent det han skrev her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt fra deprimert. Heller energisk.

Av og til må klar tale til. Ikke alt kan pakkes inn i ull.

Det vakre været fortrenger tåkeheimen :-)

NHD. Problemet er at mennesker på dette forumet er sensitive, følsomme. Og en fagperson uttaler seg ikke slik til mennesker med problemer.

Og om de ikke hadde hatt spesielle problemer ville det allikevel vært svært uhøflig å svare medmennsker slik. Både sårende og krenkende på en offentlig spalte, det er som å bli hengt ut "in public". Du er "sjefen og fagpersonen" her vet du. Dine ord tar vi til oss, på godt og vont.

Dette er ikke en samtale mellom to som kjenner hverandre, og sånn sett kan dine ord skade mye mer enn du aner. Du vet ikke hvem du har med å gjøre.

Det er så mange måter å si ting på. Og få frem det samme poenget.

Jeg tror ærlig talt du mangler noe empati nhd. Du kan det du har lest, og sånn sett sikkert svært dyktig faglig sett, men dine krasse svar til tider, som jeg har sett her flere ganger over et par, tre år, vitner om at du kanskje bør legge om "stilen litt" Ville iallefall tatt denne kritikken til etter- retning.

Sorry, men du takler sikkert svar på tiltale. Og det gir meg dårlig samvittighet å være så krass som nå. - men det kaller jeg faktisk normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

NHD. Problemet er at mennesker på dette forumet er sensitive, følsomme. Og en fagperson uttaler seg ikke slik til mennesker med problemer.

Og om de ikke hadde hatt spesielle problemer ville det allikevel vært svært uhøflig å svare medmennsker slik. Både sårende og krenkende på en offentlig spalte, det er som å bli hengt ut "in public". Du er "sjefen og fagpersonen" her vet du. Dine ord tar vi til oss, på godt og vont.

Dette er ikke en samtale mellom to som kjenner hverandre, og sånn sett kan dine ord skade mye mer enn du aner. Du vet ikke hvem du har med å gjøre.

Det er så mange måter å si ting på. Og få frem det samme poenget.

Jeg tror ærlig talt du mangler noe empati nhd. Du kan det du har lest, og sånn sett sikkert svært dyktig faglig sett, men dine krasse svar til tider, som jeg har sett her flere ganger over et par, tre år, vitner om at du kanskje bør legge om "stilen litt" Ville iallefall tatt denne kritikken til etter- retning.

Sorry, men du takler sikkert svar på tiltale. Og det gir meg dårlig samvittighet å være så krass som nå. - men det kaller jeg faktisk normalt.

Dette er diskutert før.

Fint at du sier din mening.

Jeg har tenkt å fortsette med min stil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NHD. Problemet er at mennesker på dette forumet er sensitive, følsomme. Og en fagperson uttaler seg ikke slik til mennesker med problemer.

Og om de ikke hadde hatt spesielle problemer ville det allikevel vært svært uhøflig å svare medmennsker slik. Både sårende og krenkende på en offentlig spalte, det er som å bli hengt ut "in public". Du er "sjefen og fagpersonen" her vet du. Dine ord tar vi til oss, på godt og vont.

Dette er ikke en samtale mellom to som kjenner hverandre, og sånn sett kan dine ord skade mye mer enn du aner. Du vet ikke hvem du har med å gjøre.

Det er så mange måter å si ting på. Og få frem det samme poenget.

Jeg tror ærlig talt du mangler noe empati nhd. Du kan det du har lest, og sånn sett sikkert svært dyktig faglig sett, men dine krasse svar til tider, som jeg har sett her flere ganger over et par, tre år, vitner om at du kanskje bør legge om "stilen litt" Ville iallefall tatt denne kritikken til etter- retning.

Sorry, men du takler sikkert svar på tiltale. Og det gir meg dårlig samvittighet å være så krass som nå. - men det kaller jeg faktisk normalt.

Er ofte derfor folk tyr til alternativ medisin,der møter man gode og snille folk med et varmt og åpent hjerte.

Der blir man holdt under noens "trygge vinger",til man føler at det er på tide,til en føler at "nå kan jeg fly alene"

Folk er ulike,vet det,men har sakt før "har man ikke hjerte med,fungerer det dårlig"

Det gjelder alle bahandlingsformer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. det må være noe med været. Fuglene kvitrer, så jeg tenkte jeg skulle lage et fuglebrett i morgen!

Men jeg tror jeg trenger hjelp.. hehe. av en ildfugl og en frisk og opplagt hodegransker?

( til å treffe hodet på spikeren. å treffe tommelen klarer jeg selv)

GOd VÅÅÅÅÅÅR

Pass deg for fugleinfluensa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...