Gå til innhold

Stive og harde legger.


Knut Tore

Anbefalte innlegg

Når jeg går tur blir leggmuskelene, hele leggen bak, utrolig hard og stiv og det blir nesten umulig å gå uten pause. Setter jeg meg ned eller står stille litt, kan jeg gå litt igjen. Men leggene er like harde. Og jeg snakker om betong!! Utrolig ubehagelig.

Min datter er 17 år (jeg 44) og har delvis samme problemet som meg. Vi er litt kortere enn gjennomsnitt i befolkningen, kraftig bygd, men ser ikke at det burde være noen hovedgrunn for vårt problem. Vi har begge store legger. Mine er faktisk såpass kraftige vanlig, at jeg omtrent ikke får leggene nedi gummistøvla..

Hva kan gjøres?

Håper dere kan diskutere dette litt på kammerset, for jeg visste ikke halt hvem av dere som burde fått spørsmålet.

Ser fram til et positivt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hege torill

Masser leggene godt etter trening. Trykk og masser på punkter, og der det gjør vondt trenger du å få løsnet det litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Vet ikke helt om dette er et problem du alltid har hatt, eller om det har oppstått i det siste. Det høres nesten ut som et såkalt "compartment-syndrom" du har. Inni leggen ligger musklene inni ulike "losjer" med en ganske stram hinne ( fascie) rundt. Ved aktivitet vil blodgjennomstrømning i muskulaturen øke, og hos noen personer blir da venene som fører blodet ut igjen avklemt, og det tilkommer trykkstigning i muskelen. Dette gir betydelige krampeliknende smerter.

Dersom dette er et kronisk problem, kan det bli aktuelt med kirurgi, der hinnen rundt muskelen splittes så det ikke blir så trangt. De fleste kirurger kjenner til denne diagnosen. Men å verifisere diagnosen er litt vanskelig, enkelte indrettsmedisinske institutter gjør det, bl.a NIMI på Ullevål stadion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...