Gå til innhold

Fibromyalgi - hvilken lege kan hjelpe meg?


Gjest Blondi

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som kan fortelle meg hva slags lege jeg skal gå til for å kartlegge en

evnt. diagnose for fibromyalgi?

Tar gjerne i mot tips om en god lege også...

På forhånd takk for hjelpen.

Hilsen Meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jostedalsrypa

Reumatolog. Jeg var til en i Oslo som het dr. Spongsveen.

Det var for 10 år siden, så jeg vet ikke om han praktiserer der ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Blondie.

Jeg fikk diagnosen fibromyalgi av dr.Arvidson ved Kongsvinger revmatiske sykehus i februar d.å.Har fått betennelser i mange ledd,noe er kronisk.Muligens tidlig i fasen med begynnende leddgikt.Har kjempet meg gjennom sykdomstiden i snart to år,kranglet med leger og trygdekontor.Skiftet lege har jeg gjort en gang.Sendt brev til fylkeslegen om hjelp.Fy filleren,sier jeg bare!Hvor mye en må kjempe her i dette dårlige helsenorge.Hjelper ikke hvor syk man er,man må kjempe seg igjennom.Mange ganger virker det som man ikke blir trodd,før man har kjeftet og grått til det offentlige.Det er verre enn sykdommen.Heldigvis har jeg meldt meg inn i Norsk Revmatismeforening,og får mye hjelp derfra.Jeg vil bare få ønske deg lykke til i kampen videre.Min erfaring er gode leger må man lete lenge etter.

Hilsen ei som ikke har gitt opp!

(p.s. beklager min aggresjon,men det er sånn man blir for å bevise sine plager og smerter over lengre tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Blondie.

Jeg fikk diagnosen fibromyalgi av dr.Arvidson ved Kongsvinger revmatiske sykehus i februar d.å.Har fått betennelser i mange ledd,noe er kronisk.Muligens tidlig i fasen med begynnende leddgikt.Har kjempet meg gjennom sykdomstiden i snart to år,kranglet med leger og trygdekontor.Skiftet lege har jeg gjort en gang.Sendt brev til fylkeslegen om hjelp.Fy filleren,sier jeg bare!Hvor mye en må kjempe her i dette dårlige helsenorge.Hjelper ikke hvor syk man er,man må kjempe seg igjennom.Mange ganger virker det som man ikke blir trodd,før man har kjeftet og grått til det offentlige.Det er verre enn sykdommen.Heldigvis har jeg meldt meg inn i Norsk Revmatismeforening,og får mye hjelp derfra.Jeg vil bare få ønske deg lykke til i kampen videre.Min erfaring er gode leger må man lete lenge etter.

Hilsen ei som ikke har gitt opp!

(p.s. beklager min aggresjon,men det er sånn man blir for å bevise sine plager og smerter over lengre tid).

Hei, og takk for tilbakemeldingen. I hht. utredninger av reumatolog har jeg ikke har reumatisme - og ettersom dere beskriver fibromyalig som en reumatisk diagnose er nok dette bom for meg. Grunnen til at jeg lurte er fordi min fysioterapeut

indikerte at det kunne være dette som var mitt problem.

Da jeg var hos reumatologen og spurte konkret om det kunne være fibromyalgi fikk jeg til svar at det visste han ikke noe om. Skulle tro at han kunne gitt meg et bedre svar dersom diagnosen ligger i hans bane...

Kroppen verker i ømme punkter over allt, nakken verker, og leddene mine stivner ofte etter et par minutter.

Jeg vondt i armene og ryggen, smerter i magen og underlivet (som ingen har klart å identifisere), er mye kvalm og svimmel, ofte litt deprimert / trist, nesten hele tiden veldig trett, kort minne, osv osv.

Jeg har tatt røntgen og alle mulige (??) blodprøver, og er undersøkt i tarmer, nyrer, og gynekologisk men det er ikke funnet noe galt.

Så hvorfor har jeg så vondt over allt da - lurer jeg....!

Kan allt sammen ligge i stress?

Jeg lever jo et liv som alle andre med full jobb og familie -

men en alminnelig hverdag kan vel ikke gjøre så mye ugang....

Skulle ønske jeg kunne feste dette til noe konkret - noe som kan hjelpe meg, men allt er foreløpig diffust.

Fortvilet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reumatolog. Jeg var til en i Oslo som het dr. Spongsveen.

Det var for 10 år siden, så jeg vet ikke om han praktiserer der ennå.

hei!

jeg har også vært hos spongsveen (majorstua, oslo) han er skikkelig ok, men jeg har hørt at han har så mye å gjøre at han ikke tar nye pasienter. på meg høres det absolutt ut som om du har fibromyalgi( jeg har det sånn sånn deg, værre i perioder, og nesten bra i perioder, uavhengig av stress,egentlig. synes det er dårlig gjort av enkelte leger å skylde alt på psyken når det gjelder kvinner. hvis en mann hadde dukket opp med samme symptomer, er jeg sikker på at de ville bli tatt mye mer alvorlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Til blondi vedr. fibromyalgi.

Jeg kan ike navngi leger. Det viktigste er at du finner en lege du kan kommunisere godt med, og som er interessert i og kjenner diagnosekriteriene for fibromyalgi, og som også kan snakke åpent med deg om belastninger og eventuelle depresjoner/angst. Dersom det er snakk om trygdesak, er det vanlig at allmenpraktiserende lege henviser for en vurdering hos reumatolog.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmenmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jostedalsrypa

Hei, og takk for tilbakemeldingen. I hht. utredninger av reumatolog har jeg ikke har reumatisme - og ettersom dere beskriver fibromyalig som en reumatisk diagnose er nok dette bom for meg. Grunnen til at jeg lurte er fordi min fysioterapeut

indikerte at det kunne være dette som var mitt problem.

Da jeg var hos reumatologen og spurte konkret om det kunne være fibromyalgi fikk jeg til svar at det visste han ikke noe om. Skulle tro at han kunne gitt meg et bedre svar dersom diagnosen ligger i hans bane...

Kroppen verker i ømme punkter over allt, nakken verker, og leddene mine stivner ofte etter et par minutter.

Jeg vondt i armene og ryggen, smerter i magen og underlivet (som ingen har klart å identifisere), er mye kvalm og svimmel, ofte litt deprimert / trist, nesten hele tiden veldig trett, kort minne, osv osv.

Jeg har tatt røntgen og alle mulige (??) blodprøver, og er undersøkt i tarmer, nyrer, og gynekologisk men det er ikke funnet noe galt.

Så hvorfor har jeg så vondt over allt da - lurer jeg....!

Kan allt sammen ligge i stress?

Jeg lever jo et liv som alle andre med full jobb og familie -

men en alminnelig hverdag kan vel ikke gjøre så mye ugang....

Skulle ønske jeg kunne feste dette til noe konkret - noe som kan hjelpe meg, men allt er foreløpig diffust.

Fortvilet!

Jeg var også til en annen reumatolog før jeg var hos dr. Spongsveen, og ble avfeid på samme måten som du. Hos dr. Spongsveen følte jeg at jeg ble tatt godt vare på, og han tok seg god tid. Selv da ca. 6-7 md. ventetid. En annen lege ga meg også et godt "ordtak":

psykisk smerte - fører til fysisk smerte. Merker det når jeg er utkjørt og sliten, da herjer smertene i alle ledd. Søvn/konsentrasjonsproblemer og "kort lunte". Tror det nok hadde vært lurt at du kom deg til en lege/spesialist som ikke er opphengt i bare "gamle" diagnoser, men også er villig til å tenke nytt. Ved fibromyalgi går man etter triggerpunkter. Det var/er også et fibromyalgiforbund, men vet ikke adressen.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressen til norges fibromyalgiforbund er:

Oksenøystien 4 1366 LYSAKER

Hvis du bor i N-trøndelag så kan du bruke doktoren min!

Vennlig hilsen Starlight

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressen til norges fibromyalgiforbund er:

Oksenøystien 4 1366 LYSAKER

Hvis du bor i N-trøndelag så kan du bruke doktoren min!

Vennlig hilsen Starlight

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til blondi vedr. fibromyalgi.

Jeg kan ike navngi leger. Det viktigste er at du finner en lege du kan kommunisere godt med, og som er interessert i og kjenner diagnosekriteriene for fibromyalgi, og som også kan snakke åpent med deg om belastninger og eventuelle depresjoner/angst. Dersom det er snakk om trygdesak, er det vanlig at allmenpraktiserende lege henviser for en vurdering hos reumatolog.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmenmedisin og idrettslege.

Hei! Jeg beklager at innligget mitt var noe uklart. Jeg mente natuligvis ikke å be om konkrete leger med navn. Det jeg ønsker å vite er hva slags lege jeg skal gå til (revmatolog, nevrolog, alm.prakt. osv..) for å finne ut om dette kan være fibromyalgi.

De legene jeg har vært hos til nå vet svært lite om denne diagnosen, og har ikke kunnet

referere meg videre til den rette spesialisten.

Kan du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...