Gå til innhold

Hei


KristineS

Anbefalte innlegg

Nå er jeg tilbake etter noen dager uten nett. Nå har jeg fått ADSL.

Ellers går det litt opp og ned. Har en venninne som nylig ble voldtatt enda en gang. Har noen av dere andre erfaring fra flere voldtekter. Hvordan hjelpeappart og venner/fam. vanllig reagerer på det?

Grete har du noen råd til hun venninnen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Kristine!

Er det noe din venninne trenger nå, så er det støtte! Hun trenger at nettverket rundt henne stiller opp og tror på henne, om mulig enda mer enn første gangen. For når det skjer flere ganger virker det som om de som er rundt oss spør seg selv: stemmer dette? Det må hun spares for. Regner med at du stiller opp 100%, og håper at familie og venner som eventuelt kjenner til dette, også gjør det?

Har hun anmeldt noen av sakene? Som alltid er jo det mitt råd. For å få en følelse av at man har gjort ALT man kan for å få tatt vedkommende. Blir saken henlagt etter bevisets stilling er det systemet det er noe galt med, ikke oss!

Ellers virker det ikke som om reaksjonene er så veldig forskjellige etter en eller flere voldtekter, selv om det selvsagt er individuelt. Hun bør definitivt søke hjelp i det profesjonelle hjelpeapparatet, enten hos primærlege som hun kanskje har tillit til, eller hos en psykolog.

Beste hilsen Grete :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ritva

Hei KristineS:)

ADSL..og det betyr:-) jaja, godt at du er tilbake på nett da i hvertfall:)

Så nysgjerrig jeg er da, hva "betyr" voldtatt enda en gang? Lever hun i forhold med voldtektsmannen? En fremmed - overfalls..en bekjent.. hvordan hjelpeapp. venner/familie, kommer ikke det litt an på hva de vet fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei KristineS:)

ADSL..og det betyr:-) jaja, godt at du er tilbake på nett da i hvertfall:)

Så nysgjerrig jeg er da, hva "betyr" voldtatt enda en gang? Lever hun i forhold med voldtektsmannen? En fremmed - overfalls..en bekjent.. hvordan hjelpeapp. venner/familie, kommer ikke det litt an på hva de vet fra før?

ritva

Først det letteste... :)

ADSL = bredbånd (min versjon virker 10 ganger kjappere enn ISDN)

Så til venninnen min.

Hun har opplevd 3 ulike voldtekter.

Den siste var på en måte llikt det jeg opplevde - altså av en man trodde var ens venn...

Hun har ikke så mange å lene seg til og helespersonellet som skal hjelpe flykter og sier jada vi hjelper i annen hver sving... Jeg blir gal av det hele. I tilegg har hun susidale tendenser...og jeg vet at avslag i systemet er stort sett lik at hun prøver å ta livet sitt.

Hun har veldig solide symptomer. Siste voldtekten skjedde nylig. Var med henn på legevakten (hun ringte etter meg). vi satt på akkuten i 1,5 time før de tok seg tid til å sette i sving...*grem* og så var vi der i 5 timer , næremere 6 timer.

Venninnen min valgte så langt å ikke anmelde. hun har en sak mot et fam.medl. og det tar hart på. Der blir det trolig ssak, og han har tilstått over andre i hennes fam.

Jeg er feddup av hjelpeapparatet i denne byen. Er da vitterlig ikke meningen at jeg som en enkelt person skal bære et menneske i krise alene??? Jeg orker i såfall ikek det! Selv om jeg har støttet mange før så blir dette noe helt for seg selv.

Noen råd?

En litt oppgitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ritva

Først det letteste... :)

ADSL = bredbånd (min versjon virker 10 ganger kjappere enn ISDN)

Så til venninnen min.

Hun har opplevd 3 ulike voldtekter.

Den siste var på en måte llikt det jeg opplevde - altså av en man trodde var ens venn...

Hun har ikke så mange å lene seg til og helespersonellet som skal hjelpe flykter og sier jada vi hjelper i annen hver sving... Jeg blir gal av det hele. I tilegg har hun susidale tendenser...og jeg vet at avslag i systemet er stort sett lik at hun prøver å ta livet sitt.

Hun har veldig solide symptomer. Siste voldtekten skjedde nylig. Var med henn på legevakten (hun ringte etter meg). vi satt på akkuten i 1,5 time før de tok seg tid til å sette i sving...*grem* og så var vi der i 5 timer , næremere 6 timer.

Venninnen min valgte så langt å ikke anmelde. hun har en sak mot et fam.medl. og det tar hart på. Der blir det trolig ssak, og han har tilstått over andre i hennes fam.

Jeg er feddup av hjelpeapparatet i denne byen. Er da vitterlig ikke meningen at jeg som en enkelt person skal bære et menneske i krise alene??? Jeg orker i såfall ikek det! Selv om jeg har støttet mange før så blir dette noe helt for seg selv.

Noen råd?

En litt oppgitt

Hei KristineS,

Ikke slit degselv eller ADSL'en helt ut:)

Det er ikke vitterlig du alene som enkelt person som skal bære noen i krise alene. Men kanskje du påtar for mye ansvar? Det er veldig slitsomt, og spes hvis man ikke helt er "over" sitt eget.

Er nok mange som er feddup av hjelpeapparat, men det er jo også viktig å si ifra om evt. mottagelse av dette når man erfarer det. Men det er også mange steder hvor hjelpeapparatet fungerer som det skal.

Når det gjelder din venninne så regner jeg med at hun også får støtte og hjelp fra sin familie, venner siden fam.medl har tilstått overfor dem, og kan "slå et slag" for henne.

Hun bør som Grete nevner, få hjelp av både primærlege og psykolog, og spes når hun har sucidale tendenser. -Og også forstå at du alene ikke kan redde henne, men at det er flere som må involveres. -Og ikke minst, være villig til å ta i mot hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ritva

Først det letteste... :)

ADSL = bredbånd (min versjon virker 10 ganger kjappere enn ISDN)

Så til venninnen min.

Hun har opplevd 3 ulike voldtekter.

Den siste var på en måte llikt det jeg opplevde - altså av en man trodde var ens venn...

Hun har ikke så mange å lene seg til og helespersonellet som skal hjelpe flykter og sier jada vi hjelper i annen hver sving... Jeg blir gal av det hele. I tilegg har hun susidale tendenser...og jeg vet at avslag i systemet er stort sett lik at hun prøver å ta livet sitt.

Hun har veldig solide symptomer. Siste voldtekten skjedde nylig. Var med henn på legevakten (hun ringte etter meg). vi satt på akkuten i 1,5 time før de tok seg tid til å sette i sving...*grem* og så var vi der i 5 timer , næremere 6 timer.

Venninnen min valgte så langt å ikke anmelde. hun har en sak mot et fam.medl. og det tar hart på. Der blir det trolig ssak, og han har tilstått over andre i hennes fam.

Jeg er feddup av hjelpeapparatet i denne byen. Er da vitterlig ikke meningen at jeg som en enkelt person skal bære et menneske i krise alene??? Jeg orker i såfall ikek det! Selv om jeg har støttet mange før så blir dette noe helt for seg selv.

Noen råd?

En litt oppgitt

Hei KristineS,

Ikke slit degselv eller ADSL'en helt ut:)

Det er ikke vitterlig du alene som enkelt person som skal bære noen i krise alene. Men kanskje du påtar for mye ansvar? Det er veldig slitsomt, og spes hvis man ikke helt er "over" sitt eget.

Er nok mange som er feddup av hjelpeapparat, men det er jo også viktig å si ifra om evt. mottagelse av dette når man erfarer det. Men det er også mange steder hvor hjelpeapparatet fungerer som det skal.

Når det gjelder din venninne så regner jeg med at hun også får støtte og hjelp fra sin familie, venner siden fam.medl har tilstått overfor dem, og kan "slå et slag" for henne.

Hun bør som Grete nevner, få hjelp av både primærlege og psykolog, og spes når hun har sucidale tendenser. -Og også forstå at du alene ikke kan redde henne, men at det er flere som må involveres. -Og ikke minst, være villig til å ta i mot hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...