Gå til innhold

stress, hodepine, svimmel, sliten, ørepropper og trett


svimmelstudent

Anbefalte innlegg

svimmelstudent

Hei.

Jeg er en gutt / mann på snart 25 år som er student. Jeg har studert i 3 år på universitetet i Bergen. Jeg hadde i fjor et særdeles hardt år, da jeg i tilleg til studiene, jobbet en god del. (145 000 i inntekt på minstelønn helsevesen). I tilleg hadde jeg også et samlivsbrudd i februar 2005. Våren etter samlivsbruddet var stusselig, da jeg ble boende igjen i leiligheten vi hadde delt. Når sommeren kom, flyttet jeg. Når jeg var sammen med x-en, utviklet jeg depresjon, men gikk aldri til behandling. Straks det ble slutt, opphørte de typiske depresjonssymptomene, men jeg fikk en del nye plager:

Svimmelhet, trykk i hodet, propper i ørene, tretthet, nedstemmthet. Alt opptrer sammtidig og er der som regel hele tiden. Det kan anfallsvis bli verre. Og anfallsvis bli helt borte. Disse plagene har svekket livskvaliteten min betydelig. Humør og sosiale evner er minimalisert. Andre symptomer er trykk i øynene. Ømhet i øyeeplene. Får trang for å gni meg i øynene. Får lyst å legge meg å sove. Blir også øm rundt øynene og i tinningen. Gjesper noe veldig. Blir svimmel, en slags ør fjernhetsfølelse. KAn minne litt om en hasjrus. (Mange år siden jeg prøvde noen få ganger.) Det kan føles som om det er påsatt skylapper. Synet snevres inn. Konsentrasjonen strekker bare til i skarpsynet. PRoblemer å studere. Humørsvingninger. Blir redd og fortvilet over min helsetilstand. Men det hele er humørbetinget også. Blir jeg veldig oppmuntret,så forsvinner plagene helt eller delvis.

Behandling: Jeg har vert hos fastlegen min x-ant ganger. Jeg har vert sykemeldt i over et halvt år. (stort sett hele tiden). JEg fikk påvist tette bihuler. Kronisk bihulebet. Opererte bihulene, og alt skulle bli så bra, men den gang ei. JEg har deretter vert hos kiropraktor som har massert og knukket opp nakke, skuldre og rygg. Uten effekt. Tatt MR og CT av hode og nakke. Ingen funn. Har tatt depresjonstest, med en score på 25. Ble satt på Zoloft, uten effekt. Byttet til Efexor, fortsatt uten effekt. Har vert hos psykolog og psykiater, og begge mener jeg er psykisk frisk. Jeg har vert hos øyelege, som ikke fant særlig galt. En øøøørlitn konvergensfeil, som ikke kunne ha noe å si. MEn fikk derfor anbefalt og daglig drive konvergenstrening. (sjeling). JEg trener en del. Går mye i friluft og jogger en del. Blir veldig bra når jeg trener, men blir dårlig igjen en halvtime etter økten. Blir også dårlig en halvtime etter jeg står opp. Og en halvtime etter en middagslur. Paracet (1 gram), hjelper litt, men jeg styrer unna, da det hjelper veldig lite. Jeg har påvist gresspollen, og tar aerius i sesongen. JEg har nomale jernlagre, stoffskifte og B-vit. Blodtrykket har forhøyet seg systolisk fra 120 - 140 i løpet av de siste 3 år.

Jeg sluttet og røyke for 25 uker siden. Men tok forrige uke å unnet meg en tipakning. Kroppen min ble straks mye bedre. MEr avslappet. Blodtrykket gik ned. JEg fikk bedre rundetid på joggeløypen min. (ca to minutt bedre på en halvtimes løype.) Med andre ord, kondisen min BLIR BEDRE AV RØYK!. JEg merket forøvrig også at yteevnen min kondisjonsmessig gikk kraftig ned da jeg sluttet og røyke. Jeg merket heller ingen positive sider ved å slutte å røyke. Bare negative.

JA. Nå har jeg forsøkt å beskrive helsen min. Håper noen likesinnede kan finne seg selv her, så vi kan utveksle litt erfaringer. For jeg er helt fortvilet nå. Legen min har forlengst gitt opp, og bare propper meg med antibiotika og antideppressiva.

Håpefull hilsen fra "håpløs" - svimmelstudent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 11 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...