Gå til innhold

Langvarig virusinfeksjon


janly

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er en bekymret fyr som forsøker å finne ut av tilstanden min. Jeg er inne i min sjette uke med sår hals og hovne lymfer under kjeven og litt på halsen, spesielt venstre side. Den såre halsen har også hele tiden vært verst på venstre side. Har ikke følt meg syk, dvs har ikke vært slapp, hatt noen særlig feber, hoster ikke o.l.

Fikk først en bredspektret antibiotika kur, uten at det hjalp. Ventet et par uker før jeg gikk til øre/nese/hals spesialist. Han fant ingen ting annet enn problemet dvs sår hals og hovne lymfer. Det ble tatt bakterieprøver og blodprøver. Alt normalt, også blodverdiene. Alt rundt de hvite blodlegemene var normalt. Testet spesifikt for kyssesyke, men den var negativ.

Legen sier dette er en virusinfeksjon som ligner kyssesyke, og at jeg kan ta det med ro og ikke bekymre meg. Problemet er at jeg bekymrer vettet av meg. Og legen sier at alle de farlige sykdommene som blodkreft etc er utelukket med blodprøver etc. Så mitt spørsmål er: kan virusinfeksjoner virkelig vare så lenge, og siden det ikke kyssesyke, hva kan det da være.

Er klar over at mine bekymringer og min angst ikke akkuratt påskynder legingen, men hvor lenge kan en slik virusinfeksjon vare??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, Det er ikke lett å forsøke seg med noen diagnose etter at du har vært hos flere leger som undersøkt deg, hørt på en sikkert ganske detaljert sykehistorie og tatt alle de relevante prøver og undersøkelser som kunne være med for å stille en diagnose, uten at de lyktes. Slike symptomer du beskriver skyldes i de fleste tilfeller virus, noen ganger bakterier. Kanskje den vanligste tilnærmingen vi leger gjør det er å finne ut om det er noe bakteriell infekson. Det gjør vi fordi disse kan behandles med antibiotika. Bakteriologiske prøver ble tatt hos deg uten å finne noe og behandlingsforsøk med bredsprektede antibiotika har ikke gitt noen resultat. Dette peker, for meg, klart i retning av at du ikke har bakteriell infeksjon. Virus er vanskeligere å påvise og det er ofte en slags eksklusjonsdiagnose. Man har enkelte gode undersøkelser, som f. eks. på kyssesyke, som du heller ikke har. Men andre virus er det ikke så lett å diagnstisere. Du spør om det kan være virus etter såpass lang historie. Jo det kan og det er slett ikke sjelden at relativt uskyldige virus, f. eks enterovirus eller adenovirus forårsaker lanvarige plager i luftveiene. Jeg vil ikke si med sikkerhet at dine plager definitivt skyldes virus, men jeg kan trygt si at de kan skyldes virus. Nærmere enn dette kommer jeg neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...