Gå til innhold

Stoffskifte....


tullemor1

Anbefalte innlegg

Jeg er inne i en prosess for å finne ut hva som plager meg,- og det er ikke lett!

Gikk til lege i mai etter en lang periode hvor jeg følte meg i elendig form. Har vært (og er) svært trøtt, sliten, ukonsentrert og har trodd at jeg skulle få influense svært hyppig (frysninger, muskelverk osv). Siden jul har jeg lagt på meg 9,5 kg, som jeg ikke klarer å bli kvitt.

Legen tok masse blodprøver, og det eneste som var litt "unormalt" var stoffskifteprøvene.

Har gjentatt prøvene og Fritt T4 har gått fra 13 til 9,8.

En annen prøveverdi har gått noe opp (husker ikke navn (TSH?) og verdi (0,8?))

Legen jeg bruker mener jeg sliter med depresjon og har gitt meg Cipramil og bedt meg kontakte psykolog. Jeg vil ikke ta disse pillene, da jeg mener min "depresjon" har kommet etter at jeg har slitt lenge med de øvrige symptomene.

Føler at han vil behandle et symptom som har kommet til,- isteden for å finne ut om noe kan gjøres med selve problemet.

Pillene vil jeg ikke ta!

Jeg er svært i tvil om hva jeg skal gjøre videre nå.

Noen råd?

På forhand takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til MU vedr. stoffskifte. På blodprøvene kan det absolutt høres ut som om du har, eller er i ferd med å utvikle lavt stoffskifte. Symptomer på lavt stoffskifte er til forveksling like de ved depresjon. Etter min mening skal stoffskiftet behandles først; Thyroxin-tilskudd er uten bivirkninger. Fritt T4 verdien bør styres opp mot 20. Dersom du etter 3-4 mnd. fremdeles har plager med trøtthet, nedsatt konsentrasjon og initiativløshet, kan man vurdere om depresjon også bør behandles.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmenmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...