Gå til innhold

hjertesymptomer?


saile

Anbefalte innlegg

Kjære dr. Søyland,

jeg er en kvinne på 33 år. Er endel overvektig, men har gått inn for å gjøre noe med det. Har fint kolesterol og helt normalt boldtrykk, har aldri røkt.

Jeg har i den senere tiden bekymret meg over følgende symtomer:

Mye vondt i venstre arm, av og til får jeg kraftige stikninger i v. håndledd samtidig med at det "stikker og vrir seg" i hjerteregionen. Dette varer bare noen sekunder til 1/2 minutt. Dette kommer uavhengig av aktivitet eller hvile. Sammen med dette, eller alene, kommer noen ganger svært harde trykk (kjennes ut som noen klemmer til) på venstre side av halsen.

Jeg har endel hjertesykdom på farssiden, derav kolesterolmåling. Føler meg ellers i høvelig bra form, er i arbeide, har tre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Saile.

Bortsett fra en viss familiær belastning med hjerte-kar-sykdom har du så godt som ingen risikofaktorer med henblikk på utvikling av slik sykdom.

De plagene du beskriver gir liten eller ingen mistanke om såkalt koronarsykdom.

Mest sannsynlig har plagene muskulær/ledd-årsak.

Skulle imidlertid plagene fortsette eller forandre karakter, vil det være fornuftig å ta dette opp med din egen lege og evt. få utført en arbeidsbelastning med EKG-kontroll. Jeg synes imidlertid at det hele virker meget uskyldig¨, slik du beskriver det nå.

Jeg regner med at du målbevisst arbeider med å bli kvitt ditt vektproblem, og ønsker deg lykke til med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...