Gå til innhold

Når er man deprimert, og når har man bare en dårlig dag?

Anbefalte innlegg

Gjest elvira 76
Skrevet

Funderer litt over dette. Har begynt på Lamictal som har sett ut til å fungere. Men så skulle jeg tilbake til studiene og jeg føler meg trist. bekymringene henger over meg, alt er kjipt og lei akkurat nå.

Så hva er unormale svingninger og hva skyldes rett og slett at man har dårlige dager som skyldes miljøet? Feks at man synes det er slitsomt å være student?

NHD sier at svingninger i humøret flere ganger i uken er ekstremt sjeldent hvis du er bipolar. Da er det mest sannsynlig at du er ustabil emosjonell.'

Men hva er en unormal svingning? Og hva er en dårlig dag?

Hvis jeg får gjort det jeg skal, drar til skolen, får lest. Men føler meg trist, lei meg og har bekymringer. Er det da unormalt når jeg går på Lamictal som skal dempe svingningene?

Er jeg da deprimert, eller er dette en normal reaksjon på en stor belastning i livet mitt nå?

Skrevet

En "normal svingning" for meg er en avgrenset og forståelig følelse. Jeg er ulykkelig fordi..., jeg er sint fordi...., jeg er glad fordi.... Jeg tror det har noe med en følelse av kontroll. Jeg har en dårlig dag, men vet at jeg har en mulighet til å ta meg inn og jeg klarer å akseptere det.

Problemet for oss som har psykiske utfordringer, er kanskje at vi blir redde for at en dårlig dag er opptakten til en dårlig periode?

En "unormal svingning" for meg er en altoverskyggende og uforståelig følelse som tar over hele meg. Tankene og hva jeg velger å gjøre blir nærmest diktert av det jeg føler. Det er en lidelse med andre ord. En psykisk lidelse.

Det er en ting jeg tror har helbredende effekt og det er respekt. Fra andre, men først og fremst fra deg selv.

Kan du klare det? Å respektere hele deg, også den delen av deg du helst skulle være foruten?

Det er en utfordring. Jeg øver meg...

Håper dette hjalp deg litt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...