Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mary Poppins

Nei jeg vet at det norske samfunnet er bygget på snobb, og at leger og advokater er høyklasse.

Jeg er ikke ute etter å være enig med mengden, men jeg tror at du er godt klar over at mange år på høyskole/universitet gir ikke særlig høye lønn f.eks.

Så du skjønner altså ikke at en sykepleier og en lege har ulikt kompentansenivå? eller en økonom og en siviløkonom? Altså det man lærer de siste årene man videreutdanner seg, det er bare tull?

Fortsetter under...

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

9

• Mary Poppins

9

• sick85

9

• frosken

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erfaringer

Selvfølgelig finnes det forskjellig kompentansenivåer. En sykepleier har lavere kompetanse enn en lege, en økonom har lavere kompetanse enn en siviløkonom osv osv...

En lege har høyere utdanning enn en sykepleier. Men det finnes erfarne sykepleiere som kan nesten mere enn leger. F.eks har jeg som sykepleier foreslått flere ganger hvilke medisiner pasienter skal settes på og legene har fulgt mitt råd. Nå har ikke jeg jobbet i psykiatrien men vil tro det samme kan skje der. En psykiartisk sykeplier som har jobbet der i årrekk kan være langt mere kompetent enn en nyutdannet psykolog/psykiater.

Mrs. Wallace

Nei jeg vet at det norske samfunnet er bygget på snobb, og at leger og advokater er høyklasse.

Jeg er ikke ute etter å være enig med mengden, men jeg tror at du er godt klar over at mange år på høyskole/universitet gir ikke særlig høye lønn f.eks.

Nå må du skille snørr og bart, her.

Det er jo liten tvil at en som videreutdanner seg får _høyere_ kompetanse enn en som ikke gjør det. Vel å merke innenfor det spesifikke feltet.

F.eks en hjertespesialist har selvsagt høyere kompetanse på hjerter enn hva en almennpraktiserende lege har. Dermed bør man bruke hjertespesialister til hjerteoperasjoner. Trenger du imidlertid en fysisk helsjekk, går du i første omgang til almennlegen.

Det betyr selvsagt ikke at den som har lavere kompetanse ikke er noe verdt, eller har mindre status. Det er simpelthen en beskrivelse av hva vedkommende kan og ikke kan utføre _innenfor det området_.

Det er jo liten tvil at en som videreutdanner seg får _høyere_ kompetanse enn en som ikke gjør det. Vel å merke innenfor det spesifikke feltet.

F.eks en hjertespesialist har selvsagt høyere kompetanse på hjerter enn hva en almennpraktiserende lege har. Dermed bør man bruke hjertespesialister til hjerteoperasjoner. Trenger du imidlertid en fysisk helsjekk, går du i første omgang til almennlegen.

Det betyr selvsagt ikke at den som har lavere kompetanse ikke er noe verdt, eller har mindre status. Det er simpelthen en beskrivelse av hva vedkommende kan og ikke kan utføre _innenfor det området_.

Som om jeg skulle ha sagt det selv:-)

Gjest Aimabel

En lege har høyere utdanning enn en sykepleier. Men det finnes erfarne sykepleiere som kan nesten mere enn leger. F.eks har jeg som sykepleier foreslått flere ganger hvilke medisiner pasienter skal settes på og legene har fulgt mitt råd. Nå har ikke jeg jobbet i psykiatrien men vil tro det samme kan skje der. En psykiartisk sykeplier som har jobbet der i årrekk kan være langt mere kompetent enn en nyutdannet psykolog/psykiater.

Joda, men nå er det da den måten vi bruker å måle kompetansenivå.

Jeg har lest gjennom hele tråden, og lagt spesielt merke til et par ting du har skrevet. Du skriver at du har lyst til å "flykte igjen", og at du får problemer med å snakke med henne nå som du føler at hun kjenner deg for godt. (Bare for å ha sagt det, kjenner jeg meg godt igjen i begge deler.)

Å bytte psykolog tror jeg ikke er en god løsning. Da kan du starte fra begynnelsen igjen, du kan gjenta det det er "trygt" å snakke om, men da kommer du ikke noe videre. Og hva når den nye blir kjent med deg? Skal du flytte på nytt og få enda en ny start?

Jeg merket met også at du skrev at psykologen din hadde foreslått en "pause", ikke en avslutning. Jeg håper du ser den store forskjellen der. Kanskje du trenger tid til å stabilisere deg, føle deg trygg på deg selv og bli kjent med deg selv der du er nå. Spør om dere kan prøve å ta en pause frem til høsten, så kan du se hvordan du har det nå. Kanskje det her og nå er viktigere for deg å få livet til å fungere, å bli kjent med og trygg på deg selv, ikke til å gå dypere inn i overgrepene. Kanskje tiden er inne for å snakke om det til høsten, kanskje om noen år, kanskje du aldri skal gjøre det. Det vil bare tiden vise. Hvis du vil føle det tryggere kan du be om å få en time en gang i måneden for å beholde kontakten, men uten å gå dypt inn på overgrepene.

Selv har jeg ingen erfaring med dagavdelinger, men vet at det er en veldig intens behandlingsform.

Annonse

Du blande korta her;

kompetanse og ansvarsområde er absolutt ikke det samme som å ha erfaring innen et felt!

Dermed betyr det ikke at du som sykepleier med lang erfaring nødvendigvis har mer kompetanse enn den ferske legen.

Men med din lange erfaring - kan du være et svært viktig bidrag til at den ferske legen tar korrekte valg.

Samarbeid på tvers av kompetanseområdene er cluet:-)

Mary Poppins

*signerer*

Gjest Aimabel

Du blande korta her;

kompetanse og ansvarsområde er absolutt ikke det samme som å ha erfaring innen et felt!

Dermed betyr det ikke at du som sykepleier med lang erfaring nødvendigvis har mer kompetanse enn den ferske legen.

Men med din lange erfaring - kan du være et svært viktig bidrag til at den ferske legen tar korrekte valg.

Samarbeid på tvers av kompetanseområdene er cluet:-)

Nettopp

Hehe ikke sammenliknet med å komme inn på medisin. Og spesielt vanskelig er det ikke for jeg sjekket nettopp samordaopptak, og det ligger på mellom 30 og 40 studiepoeng avhengig av hvor man søker.

Da jeg var ferdig på videregående var det omtrent like vanskelig på begge steder, i hvert fall rundt Oslo. Men det er jo en stund siden, før studiepoengenes tid. (Så gammel er jeg altså blitt. :-) )

Jeg mener at de har ulik kompetanse. Jeg deler ikke dette synet på høy og lav.

Mattelæreren og matematikkprofessoren har kompetanse innen samme fagfelt. Da kan du ikke lenger snakke om forskjellig kompetanse. Og jeg håper virkelig at professoren kan mer enn læreren på ungdomsskolen.

Annonse

Så du skjønner altså ikke at en sykepleier og en lege har ulikt kompentansenivå? eller en økonom og en siviløkonom? Altså det man lærer de siste årene man videreutdanner seg, det er bare tull?

Det er forskjell på å ikke skjønne noe og å ikke ville skjønne noe... Tror det siste alternativet er mest aktuelt for Zuleika.

Mary Poppins

Det er forskjell på å ikke skjønne noe og å ikke ville skjønne noe... Tror det siste alternativet er mest aktuelt for Zuleika.

Det tror jeg også. Jeg tror kanskje vedkommende blir fornærmet fordi han/hun er sykepleier og liker dermed ikke å bli betegnet som en med lavere kompetansenivå.. jeg vet ikke, det er bare synsing.

Det tror jeg også. Jeg tror kanskje vedkommende blir fornærmet fordi han/hun er sykepleier og liker dermed ikke å bli betegnet som en med lavere kompetansenivå.. jeg vet ikke, det er bare synsing.

Nå er du lite fantasifull! Det er ikke sykepleier hun er...*s*

Gjest policy

Hvorfor tror du vi betaler 50% mer lønn til en psykolog enn til en sykepleier om det ikke er fordi vi er interessert i i den økte kompetansen?

Hvorfor er leger og psykologer "pasientansvarlige behandlere" i våre sykeposter, og ikke fysioterapeuter, sosionomer og spesialsykepleiere?

Hvorfor skal overlegen/psykologspesialisten kontrasignere brev skrevet av andre yrkesgrupper og ikke omvendt?

Svaret på alle dine oppramsinger er en sterk legeforening og frykt og skremselspropaganda overfor styrer og myndigheter. Leger er slett ikke spesielt gode administratorer og leder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...