Gå til innhold

utbrenthet; depresjon


trett

Anbefalte innlegg

Har nå vært sykemeldt i fem måneder, med diagnosen depresjon. Ble sykemeldt etter lang tids press i arbeidet og i studier. Går nå på antidepresiva (Tolvon og Zoloft), og til samtaler med psykolog. Føler imidlertid at jeg ikke merker noen bedring.

Plages daglig av smerter i ledd og muskler. Tretthet, svimmelhet og kvalme. Konsentrasjonsvansker og svekket korttidsminne. Glemmer og blander ord når jeg snakker. Konstant høy muskelspenning (benmuskulaturen er "steinhard"), skjelvinger og tidvis mindre ufrivillige muskelsammentrekninger. Stikkende punktsmerter i hodet, press ved tinningene og i pannen og konstant øresus. Øresuset og svimmelheten tiltar når jeg anstrenger meg eller blir sliten.

Har og blitt mer tungpustet de siste par månedene. Går daglige turer, og skal vel dermed forebygge denne tungpustheten.

Er dette alle symptomer på utbrenthet/depresjon, eller bør en undersøke om det er andre forhold som gjør meg "syk". Begynner å bli litt fortvilet, siden jeg enda ikke har merket noen bedring.

Ser frem til å motta et svar.

Trett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg.

Hva føler du selv da? Får du nok søvn, hva med kostholdet, har du bekymringer med f.eks. økonomi, personlige forhold etc?

Har du noe å glede deg over; se frem til. Hva med en ferie, avkobling av en eller annen sort, kanskje noen nye hobbyer eller noe nytt og meningsfylt? Bare du selv vet svarene, tror jeg. Mitt råd til deg er at du tar deg en liten (eller stor) tenkepause - også finner du vel både årsak(er) og en vei videre.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du, jeg har det akkurat som deg! vil du skrive til meg på mail, er adressen:

[email protected]

jeg er en dame med familie og barn som først ble svimmel, dep. kom etterpå. synes heller ikke medisin hjelper; det snakkes om virus på balansenerven. har tatt masse blodprøver, bilde av hode og nakke- ingen "feil". venter på nevrologisk undersøkelse, men har vel egentlig ikke tro på at de finner noe der heller. har mest tro på virus; det er ikke rart at man blir deppa av å gå svimmel i månedsvis! (har det ok i livet; ingen kjempeproblemer, men hadde det stressa på jobb før jeg ble svimmel. uansett var det ikke mer stress enn jeg burde takle. tror som sagt mest på virus, men det er kjipt å ikke kunne få det påvist sikkert. lykke til til deg, og ikke depp alt for mye: leste et svar fra n.h.dahl på psykiatri-forum at en dep. vil ubehandlet gå over av seg selv, så selv om du ikke føler deg bedre nå, vil du en dag bli det!

hilsen en som selv er deppa....

p.s. mail-adressa mi er ikke skikkelig "linka"; du må skrive alt; ( [email protected] ) hvis du vil kontakte meg.

d.s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Hva med å prøve alternativ behandling?

[email protected]

.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmenmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Til trett vedr. utbrenthet og depresjon.

jo lenger tid du har gått med "tomme batterier", jo lenger tid tar det å lade opp igjen. Fysiske årsaker som lav blodprosent, lavt stoffskifte mm bør utelukkes, likeledes reumatiske lidelser. Alle symptomene kan imidlertid forklares med depresjon. Legen din kan evt. rådføre seg med psykiater mtp medikamentendring eller doseøkning; noen pasienter forbrenner legemidler helt annerledes, og vil trenge helt andre doser enn normalt.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmenmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg.

Du er dessverre ikke alene om å ha det sånn.Jeg begynte med de samme symptomene for snart to år siden,men bruker ikke tabletter.Jeg fikk diagnosen fibromyalgi(revmatisme),og skal til ny utredning for å se om jeg kan ha leddgikt(revmatiske sykdommer),da jeg har betennelser i mange ledd.Jeg må holde meg unna medisiner,for jeg får magesår av de.Har hatt tre på et år.Bruker Rheudol salve på muskler og ledd,demper smertene.(anbefalt av dr.prof.Øystein Furre,og fåes kjøpt i helsekost). Anpustetheten min var allergi mot bjørk,gress,or,burot,katt og hest,+kryssallergener.Testen ble tatt på sykehus ved snitt på armen.Jeg ble likere med Rhinokort nesespray og Zyrtec tabl.Har også tørre øyne,og drypper de fire ganger dagl. med Oculac tårevæske.Jeg går fortsatt sykemeldt(rehab.) og legen mener jeg har dårlige utsikter til å begynne i arbeid igjen.Heldigvis har jeg hobbyer,fam. og venner. Ellers vil jeg be deg om å ta det med ro (psykisk),og ta tiden til hjelp mens man venter på behandlinger og svar.Kanskje du har fibromyalgi,da symptomene dine er akkurat de samme? Det kan en revmatolog bekrefte eller avkrefte for deg.Jeg synes det er litt lettvint å si det bare kan være utbrenthet, og deretter proppe i en antidepressiva.Hvis tabl. ikke hjelper deg,tror jeg at jeg hadde vurdert å forsøke uten en stund.

Ønsker deg lykke til videre,og god bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...