Gå til innhold

overvektig!

Gjest ønsker bebis

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker bebis

hei allesammen! jeg blir gal av å alltid bekymre meg om vekten! jeg klarer ikke å gå ner i vekt! er kraftig overvektig! har samboer som elsker akkurat sånn som jeg er men jeg er langt ifra fornøyd mrd meg selv. prøver i tillegg å bli gravid og det med overvekt kan jo ha invirkning. har prøvd så mye men det går ikke. blir så deppa! vil gjerne ha kontakt med noen i samme situasjon, kanskje vi kan dele erfaringer og gi hverandre tips og oppmuntring! klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ebbamor

7

• gul blomst

3

• Speak

2

• kaffepiken

1

Gjest HippsHopps

Du må selvsagt slanke deg om du ønsker å bli gravid.

Som overvektig vil du ha større problemer med å bli gravid. Og skulle du bli gravid, er det større fare for komplikasjoner under svangerskapet så lenge du er overvektig.

Det burde være motivasjon nok til å klare å slanke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker bebis

Som overvektig vil du ha større problemer med å bli gravid. Og skulle du bli gravid, er det større fare for komplikasjoner under svangerskapet så lenge du er overvektig.

tror du ikke at jeg også synes at jeg SELVSAGT må slanke meg. men det er ikke bare å gjøre det, kanskje hvis man skal gå ner 3, 4 kg så er det lettere men når man skal ner så mange kg at man ikke ser målet liksom så er det ikke så lett, jeg er motivert men det er ike det eneste som skal til. jeg er ikke overvektig fordi jeg ikke gidder å slanke meg! jeg liker ikke å føle meg stygg og ekkel, jeg liker ikke at andre mennesker stirrer eller å aldri finne klær som passer så hvis det hadde vært så lett som mange mener så hadde jeg vært tynn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Heisann! Nei, lett skal det ikke være. Har du prøvd å få hjelp av lege (utredet for PCOS?), ernæringsfysiolog, psykolog? For siden du sier du ikke klarer å gå ned i vekt, går jeg ut ifra at du har prøvd en stund? Har du forsøkt noen vektklubb på nettet(VG, Dagbladet, Grete Roede, DinKost)? http://www. slankenett.no og http://www.vektklubben.no er gratis sider. Der kan du i det minste komme i kontakt med andre i liknende situasjon. Kanskje noen har noen gode råd til deg?

Det at du ønsker deg baby kan du utnytte som ekstra motivasjon. Tenker du et stykke framover, er det også viktig for barnet ditt å ha en frisk, sunn og aktiv mor. Og vaner går i arv. Tenk på det! Som småbarnsmor kommer du til å ha hendene fulle, så en livsstilsendring blir neppe lettere å få til da.

Det er mye som skal klaffe for at en livsstilsendring skal bli vellykket. Forutsetninger er at du har energi (ja, for det krever jobbing, ikke minst psykisk), tid (til å planlegge måltider, til fysisk aktivitet), motivasjon og noen som støtter og oppmuntrer deg.

TENK OVER DETTE:

*Er det noe i din nåværende livssituasjon som motarbeider/saboterer dine slankeforsøk? Stress? Usunn og uengasjert partner? Tristess, ensomhet?(trøstespising?) Hva kan du gjøre med dette i så tilfelle?

*Hvor mye betyr det for deg å gå ned i vekt? Har du andre grunner for å ønske å endre livsstil enn bare "verpelyst";o)? Og er det bare det å gå ned i vekt som er viktig, eller tenker du på andre fordeler med en sunnere livsstil?

*Er det rett tidspunkt nå?

*Er det hele verdt strevet?

Hvis du bestemmer deg for å gjøre dette nå, så bestem deg virkelig! Små (del-) mål og gulrøtter/premier underveis som du når dem underletter.

Litt motivasjon kanskje: Om du er veldig overvektig gir selv en moderat vektnedgang helsegevinster!! Og hvem vet, kanskje det bare ER 5 kg du må ned for å lykkes med å bli gravid...Du må nesten prøve for å få vite;o) Det er ikke alle det er realistisk eller mulig for, å ligge på BMI mellom 20 og 25. Men det er jo stooor forskjell på BMI 27 og 35, for å ta et eksempel.

Håper du finner en vekt og en form du trives og har det bra med:0) Lykke til med babyplanene!

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker bebis

Heisann! Nei, lett skal det ikke være. Har du prøvd å få hjelp av lege (utredet for PCOS?), ernæringsfysiolog, psykolog? For siden du sier du ikke klarer å gå ned i vekt, går jeg ut ifra at du har prøvd en stund? Har du forsøkt noen vektklubb på nettet(VG, Dagbladet, Grete Roede, DinKost)? http://www. slankenett.no og http://www.vektklubben.no er gratis sider. Der kan du i det minste komme i kontakt med andre i liknende situasjon. Kanskje noen har noen gode råd til deg?

Det at du ønsker deg baby kan du utnytte som ekstra motivasjon. Tenker du et stykke framover, er det også viktig for barnet ditt å ha en frisk, sunn og aktiv mor. Og vaner går i arv. Tenk på det! Som småbarnsmor kommer du til å ha hendene fulle, så en livsstilsendring blir neppe lettere å få til da.

Det er mye som skal klaffe for at en livsstilsendring skal bli vellykket. Forutsetninger er at du har energi (ja, for det krever jobbing, ikke minst psykisk), tid (til å planlegge måltider, til fysisk aktivitet), motivasjon og noen som støtter og oppmuntrer deg.

TENK OVER DETTE:

*Er det noe i din nåværende livssituasjon som motarbeider/saboterer dine slankeforsøk? Stress? Usunn og uengasjert partner? Tristess, ensomhet?(trøstespising?) Hva kan du gjøre med dette i så tilfelle?

*Hvor mye betyr det for deg å gå ned i vekt? Har du andre grunner for å ønske å endre livsstil enn bare "verpelyst";o)? Og er det bare det å gå ned i vekt som er viktig, eller tenker du på andre fordeler med en sunnere livsstil?

*Er det rett tidspunkt nå?

*Er det hele verdt strevet?

Hvis du bestemmer deg for å gjøre dette nå, så bestem deg virkelig! Små (del-) mål og gulrøtter/premier underveis som du når dem underletter.

Litt motivasjon kanskje: Om du er veldig overvektig gir selv en moderat vektnedgang helsegevinster!! Og hvem vet, kanskje det bare ER 5 kg du må ned for å lykkes med å bli gravid...Du må nesten prøve for å få vite;o) Det er ikke alle det er realistisk eller mulig for, å ligge på BMI mellom 20 og 25. Men det er jo stooor forskjell på BMI 27 og 35, for å ta et eksempel.

Håper du finner en vekt og en form du trives og har det bra med:0) Lykke til med babyplanene!

Mvh,

tusen takk for at støttende og oppmuntrende svar! det hjalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

tusen takk for at støttende og oppmuntrende svar! det hjalp!

Så hyggelig å høre:) Vit at du har en som krysser fingrene for deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ønsker bebis

Så hyggelig å høre:) Vit at du har en som krysser fingrene for deg:)

du hørtes litt froffesjonell ut, mange gode tips, jobber du med noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

du hørtes litt froffesjonell ut, mange gode tips, jobber du med noe sånt?

I framtiden forhåpentligvis:) (er kun en liten student)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LOTUS78

En ting som har hjelpt meg i å komme i bedre form/ned i vekt er å gå med staver. Det gir deg mer krefter til å orke å gå i gang med trimming. De første gangene jeg gjorde dette, gikk jeg så sent på kvelden at jeg kunne gå rett i seng etterpå. Jeg var så sliten at jeg ville legge meg med en gang. Men etter 3-4 kvelder gikk det mye bedre og formkurven gikk oppover. Etterhvert orker du lengre turer og det er ikke et ork å gå ut. Kanskje har du en mp3 spiller, det kan gjøre det mer motiverende å gå.

Stirr deg ikke blind på vekten alene, men prøv å mål deg rundt mage/rumpe med jevne mellomrom, for trimmen gjør at du bytter ut fett med muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker bebis

I framtiden forhåpentligvis:) (er kun en liten student)

da er du ihvrtfall smart! lykke til på skolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker bebis

En ting som har hjelpt meg i å komme i bedre form/ned i vekt er å gå med staver. Det gir deg mer krefter til å orke å gå i gang med trimming. De første gangene jeg gjorde dette, gikk jeg så sent på kvelden at jeg kunne gå rett i seng etterpå. Jeg var så sliten at jeg ville legge meg med en gang. Men etter 3-4 kvelder gikk det mye bedre og formkurven gikk oppover. Etterhvert orker du lengre turer og det er ikke et ork å gå ut. Kanskje har du en mp3 spiller, det kan gjøre det mer motiverende å gå.

Stirr deg ikke blind på vekten alene, men prøv å mål deg rundt mage/rumpe med jevne mellomrom, for trimmen gjør at du bytter ut fett med muskler.

takk! godt tips! men var du flink til å ikke spise godteri og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg støtter meg til det LOTUS78 skriver. Stavgang er kjempegod trim og føles sikkert overkommelig selv om man er svært overvektig.

I tillegg til trimmingen må du spise lite, men ofte (gjerne fem ganger hver dag). Du kan spise vanlig mat, men holde deg mest mulig unna poteter, ris og spaghetti. Det er utrolig hvor mye god mat du kan få ut av diverse salater /frukt/nøtter etc:-)

Hvis du sliter med søtsug kan du prøve å se om det hjelper å spise tørket frukt (aprikoser f.eks.)

Mange legger også på seg av hvetemel og vekta går derfor ned når de bytter ut brød med

f.eks. Ryvita knekkebrød.

Du må på en måte endre livsstil for å gå varig ned i vekt. Hvis du er "flink" de første to-tre ukene, vil du nok merke at den nye livsstilen appellerer til deg. Sørsuget blir mindre og du føler behov for å trimme. Dette klarer du!!

Lykke til .-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er desverre ikke så enkelt for mange...

Jeg har selv aldri vært overvektig og tenkte ofte før at det måtte da være lett å endre livsstil for å bli slank. Nå vet jeg heldigvis mer. Årsaken til overvekt er i mange tilfeller mer sammensatt enn man skulle tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ønsker bebis

Jeg støtter meg til det LOTUS78 skriver. Stavgang er kjempegod trim og føles sikkert overkommelig selv om man er svært overvektig.

I tillegg til trimmingen må du spise lite, men ofte (gjerne fem ganger hver dag). Du kan spise vanlig mat, men holde deg mest mulig unna poteter, ris og spaghetti. Det er utrolig hvor mye god mat du kan få ut av diverse salater /frukt/nøtter etc:-)

Hvis du sliter med søtsug kan du prøve å se om det hjelper å spise tørket frukt (aprikoser f.eks.)

Mange legger også på seg av hvetemel og vekta går derfor ned når de bytter ut brød med

f.eks. Ryvita knekkebrød.

Du må på en måte endre livsstil for å gå varig ned i vekt. Hvis du er "flink" de første to-tre ukene, vil du nok merke at den nye livsstilen appellerer til deg. Sørsuget blir mindre og du føler behov for å trimme. Dette klarer du!!

Lykke til .-)

ja nå med alle oppmuntrende svar føler jeg meg skikkelig motivert! skal ta til meg alle tips og komme igang nå! det verste er at eg er så glad i pasta og sånt, synes liksom ikke at det er ordentlig middag uten pasta eller ris. men alt går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

ja nå med alle oppmuntrende svar føler jeg meg skikkelig motivert! skal ta til meg alle tips og komme igang nå! det verste er at eg er så glad i pasta og sånt, synes liksom ikke at det er ordentlig middag uten pasta eller ris. men alt går!

Du får holde oss oppdatert her inne! Da blir det lettere for deg å holde "stien ren" ;-)

Istedetfor poteter, ris eller pasta steker du gode grønnsaker i wokpanne. Du kan pepre og ellers krydre grønnsakene godt. Dette er kjempegodt tilbehør til all slags mat! Du venner deg fort til å kutte ut risen og pastaen til fordel for deilige wokstekte grønnsaker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal bruke god tid på å svare skikkelig (for deg selv) på de kloke spørsmålene fra baremei. Her kan du finne mange svar :-)

Når det gjelder kostanbefalingene, er imidlertid baremei og jeg ikke helt enige (ennå?). Jeg anbefaler deg å lese Sten Sture Skaldemans "Spis deg ned i vekt". Se også www.skaldeman.se

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får holde oss oppdatert her inne! Da blir det lettere for deg å holde "stien ren" ;-)

Istedetfor poteter, ris eller pasta steker du gode grønnsaker i wokpanne. Du kan pepre og ellers krydre grønnsakene godt. Dette er kjempegodt tilbehør til all slags mat! Du venner deg fort til å kutte ut risen og pastaen til fordel for deilige wokstekte grønnsaker :-)

Helt enig, togli! Stekte grønnsaker i wok er snaddermat!

Det er ikke så vanskelig som man skulle tro å droppe sukker og stivelse. Jeg foretrakk å gjøre det brått - andre foretrekker å trappe ned over noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker bebis

Synes du skal bruke god tid på å svare skikkelig (for deg selv) på de kloke spørsmålene fra baremei. Her kan du finne mange svar :-)

Når det gjelder kostanbefalingene, er imidlertid baremei og jeg ikke helt enige (ennå?). Jeg anbefaler deg å lese Sten Sture Skaldemans "Spis deg ned i vekt". Se også www.skaldeman.se

Lykke til!

så du mener at man kan fortsette med litt ris og poteter eller pasta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LOTUS78

ja, jeg spiste kun fredag/lørdag. I tillegg spiste jeg mye grønnsaker og kjøtt, prøvde å redusere/unngå poteter og brød. Gikk ned mye på det, men det var trimmingen som gjorde størst utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LOTUS78

jeg spiste kun godteri på fredag/lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...