Gå til innhold

Panikk angst

Anbefalte innlegg

Gjest Veronika27

Er det flere enn meg som er blitt isolerte pga panikkangst? Det er helt grusomt.

Føler jeg meg bra en dag får jeg noen med meg til å farte rundt. Gjør for masse ut av det på en gang og får gjerne ett anfall pga at jeg har gjort for masse ut av det.

det er utrolig vanskelig og hardt å komme opp igjen etter ett anfall. Føler jeg er i fengsel hjemme, men lenkene er usynlige. Skal takke Gud eller hvem som helst den dagen jeg kan gå ut uten å være redd for å få ett anfall.

I dag har jeg økt cipralexen til 15 mg etter liten virkning på 10 mg i to måneder. Håper det går bedre med 15.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230272-panikk-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Veronika27

Jeg finner at rivotril hjelper meg stort mot angst. Klarer meg ikke med bare en ssri medisin. Rivotril er den mest langtvirkende og minst vanedannende benzodiazepinen. Virker bra mot angstanfall og uro. Har du prøvd det? mye bedre enn vival o.l.

Takk for svar.

Jeg har fått 25 sobriler på 15 mg. Fikk de for to mnder siden. Passer på de som gull. Får ikke lov å ta de om dagen. Har gjort det for det når det har vært som verst... Har halvparten igjen enda. Tar de bare når jeg virkelig må. Tror ikke hun skriver ut flere/mer benzo medisiner.

Er selv redd for vanedannende tabletter. Vil for all del ikke bli hekta, - selv om jeg tviler på jeg hadde blitt det med måteholden bruk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230272-panikk-angst/#findComment-1744315
Del på andre sider

serenity777

Takk for svar.

Jeg har fått 25 sobriler på 15 mg. Fikk de for to mnder siden. Passer på de som gull. Får ikke lov å ta de om dagen. Har gjort det for det når det har vært som verst... Har halvparten igjen enda. Tar de bare når jeg virkelig må. Tror ikke hun skriver ut flere/mer benzo medisiner.

Er selv redd for vanedannende tabletter. Vil for all del ikke bli hekta, - selv om jeg tviler på jeg hadde blitt det med måteholden bruk.

Ja, da må jeg si du er forsiktig gitt. Er det en vanlig lege du går til? De pleier å være mere restriktive enn psykiatere. Selv om det er restriktive psykiatere også. På 3 år har jeg brukt 105*2 mg rivotril og 150* 0,5 mg rivotril og da tar jeg de når jeg er engstelig. Og har ingen problemer med å slutte når jeg er i bedre form igjenn. Selvfølgelig er det jo best å klare seg uten, men hvis man ikke gjør det, da blir det jo noe annet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230272-panikk-angst/#findComment-1744328
Del på andre sider

Gjest Veronika27

Ja, da må jeg si du er forsiktig gitt. Er det en vanlig lege du går til? De pleier å være mere restriktive enn psykiatere. Selv om det er restriktive psykiatere også. På 3 år har jeg brukt 105*2 mg rivotril og 150* 0,5 mg rivotril og da tar jeg de når jeg er engstelig. Og har ingen problemer med å slutte når jeg er i bedre form igjenn. Selvfølgelig er det jo best å klare seg uten, men hvis man ikke gjør det, da blir det jo noe annet.

Ja, går bare til lege. Har blitt kvitt angst en gang før med kun 10 mg cipralex. (Fikk det første gang etter en fødsel for 3 år siden) Da fikk jeg ikke sobril. Men skal si dt tok tid. Fikk ikke cipralex før 9mnder etter fødselen... Mistet ett år vil jeg si.

Det er noen som har sagt til meg at jeg er litt vel streng med meg selv. Blir jo veldig isolert. Folk må komme hit. Har hatt en del panikk anfall denne gangen. Sist var det mer angst for å få angst.

Isolerer du deg eller hjelper benzoen så du får kommet deg ut blant folk. Er jo ganske farlig å bli isolert fra omverden. Skal til legen om to uker igjen. Blir det ikke bedre til da får vi finne en anna løsning evt. buspar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230272-panikk-angst/#findComment-1744351
Del på andre sider

serenity777

Ja, går bare til lege. Har blitt kvitt angst en gang før med kun 10 mg cipralex. (Fikk det første gang etter en fødsel for 3 år siden) Da fikk jeg ikke sobril. Men skal si dt tok tid. Fikk ikke cipralex før 9mnder etter fødselen... Mistet ett år vil jeg si.

Det er noen som har sagt til meg at jeg er litt vel streng med meg selv. Blir jo veldig isolert. Folk må komme hit. Har hatt en del panikk anfall denne gangen. Sist var det mer angst for å få angst.

Isolerer du deg eller hjelper benzoen så du får kommet deg ut blant folk. Er jo ganske farlig å bli isolert fra omverden. Skal til legen om to uker igjen. Blir det ikke bedre til da får vi finne en anna løsning evt. buspar

Jeg kommer meg ut blandt folk. Selvom jeg er en person som trenger mye alenetid for å trives.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230272-panikk-angst/#findComment-1744355
Del på andre sider

Annonse

Gjest Veronika27

Jeg kommer meg ut blandt folk. Selvom jeg er en person som trenger mye alenetid for å trives.

Det er bra. Jeg er normalt rastløs og liker å komme meg ut. Har hatt besøk hele dagene i det siste så det er bra. Liker å være alene av og til, men merker det tar på humøret å ikke tørre å kjøre noen plasser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230272-panikk-angst/#findComment-1744359
Del på andre sider

Taktikken med å gjøre masse på en gang hvis jeg hadde en "god" dag fungerte ikke for meg. Som du skriver førte det til kraftige panikkanfall som det tok lang tid å komme seg etter. Jeg ble bare dårligere av det.

Hvor langt kommer du deg på egen hånd, på en dårlig dag? Eneste løsning er å ta det gradvis, litt hver dag. Små skritt, og når du føler angsten gir seg litt kan du gå et skritt videre. For meg startet det med en tur i postkassa, ca. annenhver dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230272-panikk-angst/#findComment-1744748
Del på andre sider

Gjest Veronika27

Taktikken med å gjøre masse på en gang hvis jeg hadde en "god" dag fungerte ikke for meg. Som du skriver førte det til kraftige panikkanfall som det tok lang tid å komme seg etter. Jeg ble bare dårligere av det.

Hvor langt kommer du deg på egen hånd, på en dårlig dag? Eneste løsning er å ta det gradvis, litt hver dag. Små skritt, og når du føler angsten gir seg litt kan du gå et skritt videre. For meg startet det med en tur i postkassa, ca. annenhver dag.

Hei.

Tusen takk for svar. Jeg våger gå i postkassen, være ute etc. Merker det når jeg kommer ett stykke hjemmenfra. Våger ikke kjøre bil, gå på butikken uten at noen er med meg. På dårlige dager går jeg ikke om noen er med heller. Presser jeg meg da blir jeg dårlig.

Jeg vil så veldig gjerne bli bra fort. Har hatt det en gang før å blitt helt bra. Så jeg vet jo hva som hjelper. Men jeg er så utålmodig at når jeg har en god dag skal jeg ta alt på gang: går det bra å handle i matbutikken, vil jeg gå på senter, går det bra vil jeg på besøk. Så blir kroppen sliten for den er ikke lenger vant med å farte på sånn at den gir beskjed om at det er nok. Så kommer panikken. Blir enda dårligere og det tar flere dager å komme opp igjen. har vært dårlig siden jeg presset meg sist og det er 9 dager siden. Begynner endelig å komme seg nå.

Har glemt hvor jævlig det var siden sist. Husker bare det var vanvittig tøft å komme seg opp igjen. Jeg er veldig streng med meg selv. Alt som er ubehagelig gjør jeg. Men får jeg panikk med tanken på å gå en plass lar jeg det være nå.

Det skal mange positive opplevelser til for å oppveie en negativ opplevelse, dessverre. Men sånn er den pokkers hjernen vår.

Jeg får bare prøve å bli tålmodig og ta ett steg om gangen? Skal jeg bli kvitt dette her igjen.

Sorry, dette ble langt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230272-panikk-angst/#findComment-1745273
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...