Gå til innhold

Selvskading - hva kan jeg gjøre for elevene?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har slitt/sliter med en del problemer selv, men denne gangen skriver jeg fordi jeg også er lærer, og jeg er bekymret.

Jeg underviser i første klasse på en videregående skole. Jeg har muligens en del følere ute, og har oppdaget at flere av jentene i klassene mine driver med selvskading. Dette er en gruppe jente som også holder mye sammen

Jeg har snakket med jentene hver for seg, og også sendt dem til helsesøster. Jeg har også ringt hjem til foreldrene til hver av dem. Jeg er kontaktlærer i den ene klassen, og vi prøver å følge dem opp.

Jeg er likevel veldig usikker på hva mer jeg kan gjøre. Jeg er norsklærer og får stadig stiler som gjør vondt i hjertet. Noen av jentene er i ferd med å droppe ut av skolen, og jeg skjønner selvfølgelig at sevskadingen bare er et symptom på andre problemer. Likevel lurer jeg på om noen av dem blir "inspirert" av venninnene til å gjøre dette? Flere av dem viser villig armene i skolegården, og alle innrømmet med en gang til meg hva de gjode når jeg prøvde å spørre dem litt om det (ad en den omveier).

Er det noen her som selv har skadet seg som har noen råd om hva de hadde villet jeg skal gjøre mer? Eller har noen vært i en lignende situasjon?

Fortsetter under...

Jeg tror dette er en trend i tiden. Min erfaring er at det beste er å overse det. Den jeg kjenner til måtte også gå med langermet genser mens dette pågikk.

Men nå snakker jeg om den selvskadingen jeg oppfatter som en trend. Dvs at flere i samme krets gjør det, det kan vises frem osv.

Gjest been there...

Si ifra kraftig og tydelig at det å skade seg selv er en feig og gal måte å takle vonde følelser på. Livet er vondt for de aller fleste, men ikke alle skader seg av den grunn.