Gå til innhold

Selvskading - hva kan jeg gjøre for elevene?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har slitt/sliter med en del problemer selv, men denne gangen skriver jeg fordi jeg også er lærer, og jeg er bekymret.

Jeg underviser i første klasse på en videregående skole. Jeg har muligens en del følere ute, og har oppdaget at flere av jentene i klassene mine driver med selvskading. Dette er en gruppe jente som også holder mye sammen

Jeg har snakket med jentene hver for seg, og også sendt dem til helsesøster. Jeg har også ringt hjem til foreldrene til hver av dem. Jeg er kontaktlærer i den ene klassen, og vi prøver å følge dem opp.

Jeg er likevel veldig usikker på hva mer jeg kan gjøre. Jeg er norsklærer og får stadig stiler som gjør vondt i hjertet. Noen av jentene er i ferd med å droppe ut av skolen, og jeg skjønner selvfølgelig at sevskadingen bare er et symptom på andre problemer. Likevel lurer jeg på om noen av dem blir "inspirert" av venninnene til å gjøre dette? Flere av dem viser villig armene i skolegården, og alle innrømmet med en gang til meg hva de gjode når jeg prøvde å spørre dem litt om det (ad en den omveier).

Er det noen her som selv har skadet seg som har noen råd om hva de hadde villet jeg skal gjøre mer? Eller har noen vært i en lignende situasjon?

Fortsetter under...

Jeg tror dette er en trend i tiden. Min erfaring er at det beste er å overse det. Den jeg kjenner til måtte også gå med langermet genser mens dette pågikk.

Men nå snakker jeg om den selvskadingen jeg oppfatter som en trend. Dvs at flere i samme krets gjør det, det kan vises frem osv.

Gjest been there...

Si ifra kraftig og tydelig at det å skade seg selv er en feig og gal måte å takle vonde følelser på. Livet er vondt for de aller fleste, men ikke alle skader seg av den grunn.

Visst de har brukt skarpe gjenstander får de og som regel arr som de må leve med livet ut. Dette kan du fortelle dem, og at det også er vanskelig å fjerne slike skader kiurgisk. Men ikke fokuser så mye på kuttene. Spør heller hvordan de har det og om hvordan det står til hjemme. Å til slutt, husk at du er læreren deres, ikke en miljøterapeut.

Si ifra kraftig og tydelig at det å skade seg selv er en feig og gal måte å takle vonde følelser på. Livet er vondt for de aller fleste, men ikke alle skader seg av den grunn.

Visst de har brukt skarpe gjenstander får de og som regel arr som de må leve med livet ut. Dette kan du fortelle dem, og at det også er vanskelig å fjerne slike skader kiurgisk. Men ikke fokuser så mye på kuttene. Spør heller hvordan de har det og om hvordan det står til hjemme. Å til slutt, husk at du er læreren deres, ikke en miljøterapeut.

"Si ifra kraftig og tydelig at det å skade seg selv er en feig og gal måte å takle vonde følelser på. Livet er vondt for de aller fleste, men ikke alle skader seg av den grunn."

Du har bra peiling på selvskading, eller?

Det der er vel omtrent like virkningsfullt som å si til en som lider av sterk depresjon at han bare må ta seg sammen og smile til verden. Det er ikke helt sånn det funker.

Gjest been there...

"Si ifra kraftig og tydelig at det å skade seg selv er en feig og gal måte å takle vonde følelser på. Livet er vondt for de aller fleste, men ikke alle skader seg av den grunn."

Du har bra peiling på selvskading, eller?

Det der er vel omtrent like virkningsfullt som å si til en som lider av sterk depresjon at han bare må ta seg sammen og smile til verden. Det er ikke helt sånn det funker.

Det virket på meg, og jeg har drevet med selvskading i årevis...Men det er vel aldri noe fasitsvar på slike spørsmål.

bugge -jenta

Hei!

Hva med å prøve å knytte en psykolog opp mot klassen din? Siden dette gjelder et miljø i en klasse som utvikler seg negativt. I denne kommunen ville det skjedd i et slikt tilfelle. Det er absolutt alvorlig, og bør ikke overses, slik du også føler, siden du skriver inn her. Kanskje hadde det vært mulig å få noen av disse elevene etterhvert i en gruppe, ikke nødvendigvis den samme, men en ungdomsgruppe for de som sliter litt ekstra. Fortrinnsvis også komme litt inn i klikken og se hvem det er som muligens introduserer selvskading som en måte å takle indre konflikter og problemer på, se på gruppedynamikken. Muligens er det noen med alvorlige problemer, og dype bardomsår, og andre som mer tar etter når det gjelder å takle problemer av stort og smått i en kritisk utviklingsfase i livet deres. Alt etter hvem som er "leder", og hvordan rollene er fordelt i denne gruppen. Det gjelder på en eller annen måte å få innpass i dette miljøet, før det lukker seg enda mer til.

Som utdannet lærer mener jeg det er ditt ansvar å ta tak i det, men ikke nødvendigvis ditt ansvar å løse problemet. Jeg antar rektor/inspektør er infomert, og PPT. Dere får ha noen møter å begynne en plass. Lykke til med en stor utfordring.

Vennlig hilsen

Annonse

Hei!

Hva med å prøve å knytte en psykolog opp mot klassen din? Siden dette gjelder et miljø i en klasse som utvikler seg negativt. I denne kommunen ville det skjedd i et slikt tilfelle. Det er absolutt alvorlig, og bør ikke overses, slik du også føler, siden du skriver inn her. Kanskje hadde det vært mulig å få noen av disse elevene etterhvert i en gruppe, ikke nødvendigvis den samme, men en ungdomsgruppe for de som sliter litt ekstra. Fortrinnsvis også komme litt inn i klikken og se hvem det er som muligens introduserer selvskading som en måte å takle indre konflikter og problemer på, se på gruppedynamikken. Muligens er det noen med alvorlige problemer, og dype bardomsår, og andre som mer tar etter når det gjelder å takle problemer av stort og smått i en kritisk utviklingsfase i livet deres. Alt etter hvem som er "leder", og hvordan rollene er fordelt i denne gruppen. Det gjelder på en eller annen måte å få innpass i dette miljøet, før det lukker seg enda mer til.

Som utdannet lærer mener jeg det er ditt ansvar å ta tak i det, men ikke nødvendigvis ditt ansvar å løse problemet. Jeg antar rektor/inspektør er infomert, og PPT. Dere får ha noen møter å begynne en plass. Lykke til med en stor utfordring.

Vennlig hilsen

Hei,

Ja vi har en psykolog som er spesielt tilknyttet skolene i vår bydel som er koblet inn. Problemet er at hun har mange å hjelpe.

Jeg har ingen kompetanse på selvskading selv, og ønsker egentlig at helsepersonell/psykologer skal ta akkurat slike samtaler. Jeg prøver mer å snakke med dem om hvordan de har det - mer generelt.

Jeg har ingen kompetanse på selvskading selv, og ønsker egentlig at helsepersonell/psykologer skal ta akkurat slike samtaler. Jeg prøver mer å snakke med dem om hvordan de har det - mer generelt.

Det er veldig lite kunnskaper om selvskading blant helsepersonell også.

bugge -jenta

Hei,

Ja vi har en psykolog som er spesielt tilknyttet skolene i vår bydel som er koblet inn. Problemet er at hun har mange å hjelpe.

Ja, skjønner det. Kanskje det er mulig å prøve å bli prioritert likevel, men jeg vet det er vanskelig.

Vh

Hei,

Kanskje kunne du og evt. andre kollegaer som er interessert, så veiledning fra Bup i denne saken.

Dersom psykologen du snakket om er tilknyttet PPT og derfor har ansvar for mange ulike ting, så synes jeg skolen også skal ta kontakt med Bup og be om veiledning derfra.

Jeg synes det er prisverdig med ditt engasjement, og bra at du har informert foreldrene. Dessverre kan din oppmerksomhet også virke mot sin hensikt hos noen, da ønsket om kontakt og omsorg kan få dem til å forsterke selvskadingen i håp om å bli fanget opp. I såfall blir det feil at du står såpass alene om å ta omsorg for denne jentegjengen.

Gjest Lysglimt

Husker da jeg gikk på ungdomskolen,da var vi en gjeng,og alle skadet seg selv på armer og halsen.

På en eller annen måte var det tøft med slike merker,eller "in",er sikkert det nå også da.

Så jeg tror nok de blir påvirket av hverandre,det gjorde vi.....

Men det gikk over..=)

Annonse

Angela1365380318

Hei!

flott av du bryr deg. her hvor jeg bor har selvskading blitt kjempepopulært. de risper opp armer og ben, men ikke særlig dypt.

helsesøster, lærere og foreldre gjør sitt beste for at ungdommene skal forstå at dette er farlig, de kan tross alt bli avhengi og begynne med seriøs selvskading. det ser ut til å begynne å gi seg nå, men man vet aldri, de har vel funnet på noe enda verre vi ikke vet om.

Fint at du bryr deg, selvskading er skikkelig ille for de det gjelder, men som sagt er det en trend, så det er ikke sikkert alle elevene dine er syke, noen gjør det muligens fordi det er mote og trend nå.

Det virker som om du har gjort akkurat det du skal; Du har tatt kontakt med de riktige instansene, og informert om problemet; Du har snakket med elevene, og på så måte gitt dem muligheten til å snakke åpent med deg, nå eller senere. Selvskading er ikke bare én ting, som flere påpeker, og det er stor forskjell på om man gjør det fordi man vil ha oppmerksomhet, om man vil føle fysisk smerte istedet for psykisk, eller om man mer eller mindre følger en "trend". Dersom du synes det er en god idé kunne du eventuelt invitert psykologen eller annet helsepersonell inn til en time for å snakke om selvskading på et generelt nivå.

Ellers er det veldig fint å lese om lærere med engasjement! Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...