Gå til innhold

Uelsket og tør ingen ting

Gjest vil så gjerne, men tør ikke leve

Anbefalte innlegg

Gjest vil så gjerne, men tør ikke leve

Jeg vet det høres søkt ut. Men jeg er altså en 47 år gammel kvinne som ikke tør være voksen. Og jeg innser mer og mer at det er fordi moren min aldri verken elsket meg eller likte meg.

Hvem kan elske og like en som ikke engang er elsket og likt av sin egen mor? Tenker jeg. Og nøyer meg med minste motstands vei i alt jeg gjør.

Nå er drømmejobben ledig - og det kommer opp igjen. Jeg har utdannelse til å ta den, men jobber som ekspeditrise i steden. Det er liksom så mye tryggere å bare være hyggelig og serviceminded å få ting unna når køen står der.

Men jeg har altså to høgskoleutdannelser som nå kvalifiserer meg for en jobb jeg har drømt om hele livet.

Og så tør jeg ikke søke! For jeg er ikke god nok! Snill nok! Jeg høre stemmen hennes helt tydelig inni meg: Hadde andre visst hvordan du _egentlig_ er, ville ingen like deg!

Jeg har følt meg som en bløff hele livet! Drømmejobben vil gjøre at jeg blir synlig, at jeg må ta avgjørelser, at jeg kan komme til å ta upopulære avgjørelser, også. Jeg må styre og lede og vise at jeg kan... En hyggelig ekspeditrise liker alle. Men hvis jeg sier at jeg kan...og de oppdager at jeg ikke er så flink som de trodde, likevel...tenk om jeg avslører meg! Dummer meg ut!

Jeg kan bare når det ikke kreves av meg.

Jeg tror det er flere som føler som jeg gjør - og at det sikkert finnes metoder man kan komme seg ut av denne vanskelige måten å tenke om seg selv på.

Men ikke si at jeg bare må hoppe ut i det og forsøke. For det har jeg gjort noen ganger, og det blir full krasj hver gang. Ikke fordi jeg ikke ikke kan. Men fordi jeg bryter sammen psykisk jo lenger tid det går bra - og i god tid før jeg evt. blir avslørt.

Jeg har aldri vært god nok, snill nok, flink nok - for min mor. Bør jeg ikke snart slutte å "høre" på henne? Men hvordan?

Lenke til kommentar