Kari Anne B Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Jeg er en kvinne på 32 år. Jeg var nylig til spirometritest i forbindelse med generell helsesjekk hos bedriftshelsetjeneste (standard). Det var en sykepleier som utførte testen. Hun kommenterte at jeg hadde veldig lav FEV1%- bare 74. FVC var godt over 100% av forventet. Jeg gjorde testen igjen, med enda dårligere FEV1% resultat. Jeg krevde derfor enda ett forsøk, denne gangen gikk jeg opp til FEV1%-83, men da hadde jeg gått betydelig ned på FVC (og det vet jeg selv skyltes at jeg ikke traff munnstykket godt i det jeg blåste).Jeg har tatt denne testen tidligere (6 år siden), da hadde jeg en FEV1% på 84.Sykepleieren spurte om jeg var forkjølet, hadde astma eller allergi- noe jeg svarte benektende på. Deretter trakk hun litt på skuldrene. Jeg antar at jeg vil kunne spørre lege når jeg skal videre på bedriftshelsesjekk, men timer vil ikke bli satt opp før tidlig høst. Jeg føler meg strengt tatt i relativt god form, jeg går tur nesten hver dag, jeg røyker ikke (sluttet for 6 år siden etter å ha røkt (moderat) i 6-7 år). Jeg har en og annen gang tenkt på at jeg føler meg noe kortpustet når jeg kaver litt, men jeg har aldri følt meg tett i brystet. Jeg lurer derfor på- er dette noe jeg bør sjekke opp hos fastlege? Hva kan resultatet skyldes? Kan jeg la det ligge og ikke tenke noe mer på det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nestenlege Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Hei, noen mennesker kan ha lavere verdier uten at det er noe unormalt. Verdiene som brukes er et gjennomsnitt av en gruppe personer som brukes som referanse. Derimot bør en slik verdi sjekkes ut nærmere, for vanligvis har det en årsak. Du kan nok ha en viss grad av tette luftveier, som prøvene kan tyde på, og dessuten som du selv har merket en liten tendens til. FEV1% er et godt mål på om lungene fungerer fint. Det er enkelt å gjøre samme test en gang til, men også samtidig gjøre noe som man kaller en reversibilitetstest. Da får du astmamedisiner, venter ti minutter og blåser på nytt. Dersom du får bedre verdi, tyder dette på at du har en astma-liknende tilstand. Kom deg til fastlegen for utredning, ingen vits i å vente til høsten. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Beklager at jeg har oversett spørsmålet ditt. Men her er noen kommentarer. En spirometriundersøkelse uten at man knytter den til klinisk problemstilling er ofte uten interesse og kan tildels være villedende. At man på helt friske mennesker finner en FEV! % ned til 70-75 behøver ikke bety at man har astma eller annen lungesykdom. Det kan være tilfellet, men for å fastslå det, er det nødvendig med tilleggsundersøkelser. F. eks. en såkalt reversibilitetsundersøkelse. Ved å inhalere et medikament som f. eks. ventolin vil man kunne se om FEV1% øker. Hvis så er tilfelle, kan dette tyde på at det foreligger en latent eller manifest astmatilstand. Men som som du selv sier, "du er i fin form". Da hadde jeg selv ikke vektlagt denne undersøkelsen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.