Gå til innhold

tannlegebesøk i svangerskapet


snømann

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart til tannlegen for å fylle i et hull. Hullet sitter i en tidligere plombert tann og tannlegen må derfor bore vekk den gamle amalgamfyllingen. Jeg har hørt at det kan være skadelig for fosteret hvis man svelger rester av amalgam og at noen tannleger fraråder gravide et slikt inngrep. Stemmer dette?

Hilsen førstegangsfødende i 24. svangerskapsuke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til snømann

Såvidt meg bekjent skal det ikke være skadelig for fosteret, med tanke på hvilken grad av slimhinneresorpsjon av amalgam som her finner sted ved et slikt inngrep. Tannlegene har såvidt jeg vet ganske klare retningslinjer på hva som ikke skal utføres av tanninngrep under svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...