Gå til innhold

psykiatriforum


Gjest Dette lurer jeg på

Anbefalte innlegg

Gjest a survivor

Vi ønsker at vårt forum for psykiatri skal være et forum som også nye brukere kan ha nytte av, og hvor faglig forsvarlig informasjon skal være relativt lett tilgjengelig.

Det er redaksjonens oppgave, i samarbeid med NHD, å utarbeide retningslinjer som vi antar vil gagne forumets brukere sett under ett.

Dersom man overhodet ikke er villig til å følge de retningslinjer vi utarbeider, så må man velge et annet nettsted for sin aktivitet.

Det står jo så tydelig og klart under hvert eneste faglige innlegg: "Rådene må derfor ikke anses som forebyggende, diagnostiske, helsebevarende, rehabiliterende eller forslag til behandling."

Dersom ikke mye av det som skrives av NHD er diagnostisk og forslag til behandling, så vet ikke jeg.

Joda, jeg skjønner at det bare er ord, altså istedet for "forslag" så er NHD's svar "innspill".

Jeg ser det. Og jeg kan forstå det, når det gjelder forslag til behandling.

Men jeg kan ikke forstå det mhp diagnostisering.

Den siste gangen, så bad jeg om en forklaring, men i stedet for en analyse av de to diagnoser "bipolar" og "ptsd", så fikk jeg enda en diagnostering. For tredje gang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    5

Gjest a survivor

Det står jo så tydelig og klart under hvert eneste faglige innlegg: "Rådene må derfor ikke anses som forebyggende, diagnostiske, helsebevarende, rehabiliterende eller forslag til behandling."

Dersom ikke mye av det som skrives av NHD er diagnostisk og forslag til behandling, så vet ikke jeg.

Joda, jeg skjønner at det bare er ord, altså istedet for "forslag" så er NHD's svar "innspill".

Jeg ser det. Og jeg kan forstå det, når det gjelder forslag til behandling.

Men jeg kan ikke forstå det mhp diagnostisering.

Den siste gangen, så bad jeg om en forklaring, men i stedet for en analyse av de to diagnoser "bipolar" og "ptsd", så fikk jeg enda en diagnostering. For tredje gang.....

Men jeg ber ikke om NHD's avgang herfra. Det er ikke det jeg gjør.

Det jeg gjør er vel å prøve å få til en forståelse hos NHD at det å spre diagnose psykose kan oppleves problematisk. Og jeg synes det er rart at det ikke er forstått i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Men jeg ber ikke om NHD's avgang herfra. Det er ikke det jeg gjør.

Det jeg gjør er vel å prøve å få til en forståelse hos NHD at det å spre diagnose psykose kan oppleves problematisk. Og jeg synes det er rart at det ikke er forstått i mitt tilfelle.

Altså, jeg forstår at det er problematisk at jeg skriver så mye, og på den måten jeg gjør. Og når jeg gjøres oppmerksom på det, så beklager jeg meg, so så trekker jeg meg gradvis tilbake.

Noe lignende hadde jeg håpet på når det gjelder det problematiske i NHD's diagnostiske utsagn overfor meg.

At han kunne beklaget det, og ikke bare gjennom ord. Men rent faglig å faktisk trekke tilbake, og også forstå at det var feilaktig å "sette" en slik diagnose.

Jeg klarer greit å leve videre med dette. Det tar bare litt tid for meg å omstille meg om du skjønner.

Og jeg bearbeider faktisk gjennom å skrive her på denne tråden også.

Tusen takk for en fin netttjeneste!

Og tusen takk for innsatsen til både NHD og Webmaster!

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Men jeg ber ikke om NHD's avgang herfra. Det er ikke det jeg gjør.

Det jeg gjør er vel å prøve å få til en forståelse hos NHD at det å spre diagnose psykose kan oppleves problematisk. Og jeg synes det er rart at det ikke er forstått i mitt tilfelle.

Det jeg ikke kan forstå, er hva som er hensikten med å nevne diagnose her? Ikke ved den tredje anledning... men ved den første og andre.... og så bekrefte denne ved det tredje?

Og dersom diagnosen skulle vise seg å stemme... ser man ikke da at jeg iallefall ville protestert?

Men så er det klart at jeg lærer masse av dette... for dette er utestenging. Det psykiatrien vanligvis driver med er innestenging. Som er noe langt mer alvorlig.

Jeg har skrevet en del om utestenging kontra innestenging, ikke her, men annetsteds.

Og utestengning er overhodet ikke krenkende for meg. For jeg er fri til å gå rundt i hele verden, bare ikke akkurat på et lite sted. Og sånn er det jo med et hvert privat sted i verden. Man er fri til offentlige områder, men ikke til private. Men det å bli utestengt fra enkelte offentlige steder, er helt uproblematisk.

Men når jeg skriver om dette, så er det fordi det lærer meg endel om innestenging også faktisk. For det er endel fellestrekk ved det, kanskje med motsatt fortegn faktisk, lærer jeg nå.

For ved å bli utestengt, så vil man til slutt bare forlate det man har blitt utestengt fra. Men når man har blitt innestengt, så vil man aldri klare å forlate det i ettertid, dersom ikek de som utførte det kommer i dialog, og trekker tilbake tidligere vedtak, eller man får bearbeidet det dypt nok.

En utestenging har ikke behov for å bearbeides slik, annet enn ens egne handlinger som medførte utestengingen. For det er klart, at det er meg selv som har begått feilen her. Det er meg selv som har skrevet og gjort det som har medført utestengelsen.

Ved innestenging er det annerledes. For da kommer den andres, altså den som innestenger meg, inn i mye større grad. Ja, i vesentligst grad.

Ved utestenging er det min egen adferd som er mest problematisk.

Ved innesperring er det andres adferd som er mest problematisk, altså selve den frihetsberøvelsen de utfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysglimt

Jeg får det ikke bedre av å bli ignorert. Tvertimot blir jeg jo virkelig sett ved å bli utestengt. Men dette har ikke noe med bipolar lidelse å gjøre. Dette viser bare enda mer at det er noe i retning av en PTSD jeg har.

For hvis jeg hadde vært virkelig bipolar, så ville jeg spammet ned dette forumet noe så ettertrykkelig!

Det er noe stort tull at dette handler om selvkontroll. Jeg har ikke noe som helst problem med å la være å poste på Psykiatri.

Dette handler om psykiatriens og ja hele samfunnets måte å løse problemer på. Nemlig ved fra deres side ikke ignorere, men ved å feie under teppet.

Joda, på kort sikt kan man si at det er bra å ikke skrive. Men på lang sikt ville det vært bedre for meg å få skrevet videre hele tiden.

Om ikke annnet iallefall de først foreslåtte 3-5 antall innlegg per tråd.

For hadde jeg vært virkelig bipolar, med de innslag av frustrasjon som jeg har, så ville jeg selvsagt skrevet mye, mye mer. Dersom en bipolar reaksjon kan løses med dette, så har man ikke skjønt mye.

Men selvsagt for de andres del så er det jo effektivt.

Men gjør begrunnelsen da fra samfunnets side. Og ikke fra min side.

Det er samfunnet som må beskyttes her, fordi de ikke tåler mine sterke ord. Jeg klarer meg jo greit nok. Eller iallefall er ikke min situasjon noe verre enn de siste sju år. Nei, snarere tvertimot er en bedre.

Men at det er positive kortsiktige effekter av å la være å skrive joda. Men de langsiktige er neppe der.

Det er nemlig viktig med kontinuitet.

Og bare det å antyde en diagnose basert på internettskriving er jo helt hårreisende. Det kan sammenlignes med å spille i lotto nærmest.

Jeg har jo et liv utenom nettet. Man må jo i det minste få innblikk i også dette, før man rasler med alvorlige diagnoser. Og så nevner man i tillegg personlighetsforstyrrelser. Nei, dette psykiatri-systemet viser meg klarere og klarere hvem som opererer i sin egen verden.

Synd, men kanskje sant. Kanskje ja. Ikke sikkert. Men kanskje.

Hvem uttrykker seg skråsikkert og sannhetsvitne-aktig? Og dermed en tanke vrangforestilt?

Men poenget er at jeg vil aldri kalle inkompetanse for vrangforestilling.

Håper du har det bra i dag :)

Tenkte på alt dette i natt,forstår ikke hva jeg har gjort som er så galt.

Slenger ikke dritt til folk,liker å hjelpe/støtte folk.

Men det er nok mine ideer om andre måter å tenke på,viser jo at det ikke er akseptert,har fått meg noen "støkk" i hjerte av enkelte her inne...

Jeg har ikke behov for å "omvende" andre,respekterer andres syn,for også respektere måten noen ser på meg på.

Det er greit i grunn,kanskje du også skulle gjøre det?

Respektere at ting er som de er?

Folk vil alltid ha delt syn på ting,man kan ikke være enige om alt,det er jo greit :)

Man trenger ikke være "uvenner" selv om man ikke har samme syn på ting,da får man heller respektere ulikhetene.

Så får man ta diskusjonene et annet sted,det er jo greit det også :)

Psykiatri forum er jo en plass man spørr om ting man lurer på ang psykiatri,så får man svar/fagsvar,det er jo fint det syns jeg.

Har også møtt mange varme folk som støtter hverandre,det er også fint å se.

Det er dumt at fokuset blir satt på negative ting,men klart når man sliter psykisk er det ofte negativt.

Så det er greit å prate om det også :)

Men det har vel noe med volumet å gjøre,det forstår jeg.

Jeg syns du skulle prate med de folkene som "gjorde dette" mot deg,tvangen du skriver om.

Tror det er den eneste måten du kan komme videre på.

Få pratet ut om alt,alt du skriver om her,skriv til dem,la dem få vite hvordan du har det.

Kanskje utfallet blir posetivt?

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Håper du har det bra i dag :)

Tenkte på alt dette i natt,forstår ikke hva jeg har gjort som er så galt.

Slenger ikke dritt til folk,liker å hjelpe/støtte folk.

Men det er nok mine ideer om andre måter å tenke på,viser jo at det ikke er akseptert,har fått meg noen "støkk" i hjerte av enkelte her inne...

Jeg har ikke behov for å "omvende" andre,respekterer andres syn,for også respektere måten noen ser på meg på.

Det er greit i grunn,kanskje du også skulle gjøre det?

Respektere at ting er som de er?

Folk vil alltid ha delt syn på ting,man kan ikke være enige om alt,det er jo greit :)

Man trenger ikke være "uvenner" selv om man ikke har samme syn på ting,da får man heller respektere ulikhetene.

Så får man ta diskusjonene et annet sted,det er jo greit det også :)

Psykiatri forum er jo en plass man spørr om ting man lurer på ang psykiatri,så får man svar/fagsvar,det er jo fint det syns jeg.

Har også møtt mange varme folk som støtter hverandre,det er også fint å se.

Det er dumt at fokuset blir satt på negative ting,men klart når man sliter psykisk er det ofte negativt.

Så det er greit å prate om det også :)

Men det har vel noe med volumet å gjøre,det forstår jeg.

Jeg syns du skulle prate med de folkene som "gjorde dette" mot deg,tvangen du skriver om.

Tror det er den eneste måten du kan komme videre på.

Få pratet ut om alt,alt du skriver om her,skriv til dem,la dem få vite hvordan du har det.

Kanskje utfallet blir posetivt?

Ha en fin dag :)

Alt har sin tid. Jeg hadde endelig fått avtalt et møte med dem i høst... men så ble jeg tvangsinnlagt på et annet sykehus. Sånn kan det gå.

Så alt har sin tid. Jeg kommer nok til å prate med dem en dag. Når tiden er inne for det. Det vil si når frykten er langt nok redusert ned.

Joda, man må respektere andre. Det gjør jeg også. Jeg har ingenting jeg vil misjonere på andre. Jeg prater om meg selv, og ikke annet. Så hender det at folk tror at jeg prater generelt, men det hele jeg prater om er jo relatert til meg. Jeg vet ikke om annet enn meg selv og min historie. Så det er ikke mulig for meg å generalisere. Derfor må jeg respektere andre for det de sier.

Takk for kommentarene dine.

Og ønsker deg ei god helg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lysglimt

Alt har sin tid. Jeg hadde endelig fått avtalt et møte med dem i høst... men så ble jeg tvangsinnlagt på et annet sykehus. Sånn kan det gå.

Så alt har sin tid. Jeg kommer nok til å prate med dem en dag. Når tiden er inne for det. Det vil si når frykten er langt nok redusert ned.

Joda, man må respektere andre. Det gjør jeg også. Jeg har ingenting jeg vil misjonere på andre. Jeg prater om meg selv, og ikke annet. Så hender det at folk tror at jeg prater generelt, men det hele jeg prater om er jo relatert til meg. Jeg vet ikke om annet enn meg selv og min historie. Så det er ikke mulig for meg å generalisere. Derfor må jeg respektere andre for det de sier.

Takk for kommentarene dine.

Og ønsker deg ei god helg videre!

Vet det du skriver om er relatert til deg,vet det :)

Forstår ikke helt grunnen til at du blir innlagt,om du bare vil prate med dem,men det er nok mye jeg ikke forstår.

Ha en fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Vet det du skriver om er relatert til deg,vet det :)

Forstår ikke helt grunnen til at du blir innlagt,om du bare vil prate med dem,men det er nok mye jeg ikke forstår.

Ha en fin helg :)

Ja, er vanskelig å forstå andre mennesker via en nettside...

Ha en fin helg du også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysglimt

Ja, er vanskelig å forstå andre mennesker via en nettside...

Ha en fin helg du også!!

Ja det er sant det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...