Gå til innhold

feber uten feber


teioch

Anbefalte innlegg

Natt til lørdag oppdaget kjæresten min at jeg var blitt ganske varm. Jeg oppdaget det ikke selv før litt etter det og gjettet meg frem til en feber på ca 38 fordi jeg følte meg ikke slapp eller noe slikt. Bare varm med milde leddsmerter. Jeg hadde ikke termometer så jeg fikk ikke bekreftet noe. Noen timer senere begynte jeg å skjelve voldsomt i hele kroppen, men det gav seg heldigvis ganske fort og har ikke merket stort mer til det siden. Jeg ble endog ganske svimmel. Ikke så mye når jeg sitter helt stille, men mest når jeg beveger mye på hodet eller kroppen. Det føles litt som en typisk svimmelhet som forekommer når man reiser seg for fort. På søndag var dette spesielt ille, men det dempet seg iløpet av dagen.

På mandag besøkte jeg lege som tok diverse tester av meg. Han sjekket etter hevelser i mandler og lymfeknuter, han hørte på hjertet og lungene, kjente på nyrene mine og tittet i ørene mine. Det slo meg at han var egentlig veldig rask og kort i det han gjorde, men det kan jo være at han bare vet godt hva han ser etter. De tok også en blodprøve av meg hvor de fant en senkning på 33 og legen konstaterte dermed at dette var skylden i mitt illebefinnende og at jeg bare skulle ta det med ro så ville det gå over av seg selv.

Senere den dagen fikk jeg tak i et termometer så jeg fikk målt feberen og fikk til min store overraskelse se at termometeret viste 41 i feber. Dette tenkte jeg at ikke kunne være mulig. En person med 41 i feber er jo normalt helt slått ut og ligger i sengen med kaldsvette og feberfantasier og fablende usammenhengende ord, mens jeg fint kunne gå på butikken og kjøpe meg mat, lage maten selv (dog med ganske nedsatt matlyst), sitte foran pc'en og gjøre diverse småarbeid og prate i telefonen. Det er altså ingenting som faktisk tyder på at jeg har feber, annet enn termometeret. Jeg tenkte det kunne være noe i veien med termometeret, men det målte normal temperatur på kjæresten min. Dette er vel en av de tingene som plager meg mest.

Andre ting jeg kjenner er en hodepine som kommer og går i varierende styrke i midten av høyre hjernehalvdel, et par Ibux tabletter tar som regel knekken på den om den blir for ille. Ellers har jeg innimellom merket en merkelig følelse dypt nede i halsen omtrent like under brystkassen som kan minne om den følelsen man får av å spise et sterkt drops og så drikke kaldt vann. Jeg svetter også ganske mye, men har ikke noen leddsmerter. En annen ting er at jeg føler meg tørst konstant uansett hvor mye vann jeg drikker.

Jeg har et sår etter en operasjon for pilonidal cyste, men dette såret plager meg ikke. Det gjør ikke vondt. Ingen bankende eller stikkende smerte. Selv ikke når jeg tar på det.

Jeg vet at symptomene mine er litt difuse ettersom de er litt vanlige for flere ting, men er dette en ting som typisk går over etter en ukes tid? Kan det være at den typen termometeret er, nemlig slik som går i øret, ikke viser korrekt på akkurat meg og hvis den gjør det, hvorfor har jeg en kroppstemperatur på 40 uten symptomer på feber annet enn svette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest humlemor

du har jo andre symptomer enn svette, hodepine, tørst, nedsatt matlyst, litt difuse smerter, svimmel osv. alt dette kan jo være symptomer på feber. kan jo hende at du bare tåler høy feber bedre enn andre. Øretermometer er heller ikke helt exakte så hvis man misstenker høy feber så bør man alltid dobbelkontrollere det med rektal temp. det gør vi alltid på sykehuset der jeg jobber. tror sikkert du har feber men det er jo viktig å finne ut av hvorfor du har feber. Feber er jo kroppens måte å si ifra at det er noe som er galt. det er bra å ha feber for da beskytter kroppen seg på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Beklager noe sent svar. Spørsmålet ditt måtte jeg tenke litt på, og det er flere interessante generelle fakta jeg ønsker å komme med. Regner med at sykdommen din nå er "over", hvis ikke bør det taes grundigere prøver mtp om du har bakterier i blod/hjernehinne ( dette sier jeg fordi du kanskje har en "infeksjonsport", nemlig hudskaden du nevnte.

1) De fleste klarer IKKE å "kjenne" sin egen temperatur, iallfall ikke når denne er stabilt høy eller lav. Det man eventuelt kan kjenne; er at ting man tar på er unormalt kaldt, eller at man er varmere enn personer rundt seg. Men her er det mange "feilkilder" F.esk rød hud og svette forteller ikke nødvendigvis noe om kroppstemperaturen.

2) Hjernen som "termostat" for temperatur-regulering; Vanligvis er termostaten satt til ca. 37 grader, dvs normal-tempen. Men denne varierer litt gjennom døgnet og avhengig av aktivitet, og fra person til person.

3) Ved f.eks infeksjoner sender kroppens forsvars-celler ut signalstoffer om at termostaten må øke temperaturen. Dette fordi kroppens immunforsvar fungerer best ved litt høyere temperatur; 38-39 grader er gunstigst. Temperatur høyere enn dette vil ikke medføre økt immunforsvar, men kan gu uhensiktsmessig slitenhet, i værste fall skade på hjernen ( f.eks ved "solstikk; da ødelegges termostaten, temperaturen kan øke dramatisk). Febernedsettende bør/må da brukes, dette ødelegger IKKE kroppens immunforsvar.

4) Følgetilstander av feber; man får gjerne hodepine, muskelverk, blir slapp og MÅ hvile. Dette er gunstig; kroppen MÅ derfor bruke energien på å bekjemåe infeksjonen/sykdommen. Å ikke ta hensyn til dette, f.eks IKKE hvile ved influensa, vil forværre sykdommen betydelig.

5) Følelsen av svingende temperatur; man behøver ikke ha plager dersom tempen er stabilt høy. IDET temperaturen øker FØLER man seg kald; eks frostrier. Idet temperaturen synker; svetter man; ofte nattlig, eller når man friskner til, eller tar febernedsettende.

6) I ditt tilfelle; dette kan ha vært en litt uvanlig form for infeksjon. Dersom du ikke kommer deg, må immunforvar og blodceller og eventuelt infeksjons-fokus letes etter.

Håper svaret ikke forvirrer mer enn det oppklarer, lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...