Gå til innhold

Astma?


Gjest verona

Anbefalte innlegg

Lurer bare på hva som er symptomer på astma, og hvilke undersøkelser som ligger til grunn for diagnose?

Opplever nemlig at jeg ofte, ved trening får tungt for å puste. Pusten vil liksom ikke helt ned i lungene, og jeg må stoppe opp og konsentrere meg for å få pustet skikkelig. Kan holde på med jevn hard trening da det plutselig blir sånn. Det føles som om noe plutselig tettes igjen i brystet, og følelsen er veldig ubehagelig.

Har for øvrig god kondisjon og ingen sykdommer eller allergier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Hei verona.

De vanlige symptomer på astma er tungpust, hoste, "brystet snører seg sammen-følelse", minner om allergiske symptomer, piping i brystet, særlig på nattetid, plutselig åndenød .

Man kan ikke alltid si hvorfor man utløser et astmatisk anfall, noen vet godt hva de reagerer på, andre vet det slett ikke.

For å stille diagnosen, må man gjennom lungefunksjonsprøver, som finnes hos allmennpraktikere, disse består i pusteprøver av forskjellig slag og blodprøver. I ditt tilfelle ville jeg tro at du må ta en såkalt anstrengelsestest, hvor man måler om du reagerer under trening. Dette vil din lege kunne fortelle mer om.

For at du skal få en fullstendig vurdering av problemstillingen, bør du kontakte din lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,verona.

Du er ikke alene om problemet.Jeg har det på samme måten,selv om jeg ikke trener.Det starter etter noen bestemte typer matvarer hos meg.Sånn som ost,forskjellige kornsorter og melkeprodukter forøvrig.Jeg har allergi mot bjørk,gress,katt og hest,men legen har ikke funnet noe om at jeg har kryssallergener.Hun tror det kan være astmasymptomer,som jeg skal testes for om to dager.

Kanskje det er noe sånt med deg,også?

Få det undersøkt hos en lege.

Lykke til,og god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...