Gå til innhold

Å BEARBEIDE SEKSUELLE OVERGREP


Gjest my sunshine

Anbefalte innlegg

Gjest my sunshine

her er noe som sto i det heftet jeg fikk ved senteret: HVA MENES MED Å "BEARBEIDE"? når vi på senteret snakker om å bearbeide seksuelle overgrep,kan dette innebære:-Å snakke omdet en har opplevd og hvordan en har det.-Å kjenne seg igjen i andres historie og reaksjoner.-Ådele erfaringer med andre.-Å delta i grupper og kurs.-Profesjonell hjelp hos feks psykolog el annen type hjelpeapparat.-Behandling hos psykomotorisk fysioterapeut eller lignende fysiologisk behandling.-Å skaffe seg kunnskap og innsikt om seksuelle overgrep.-Å få hjelp til å se sammenhenger mellom overgrep ogsenere reaksjonsmønstre.-Skriving,maling eller annen type kreative uttrykksformer.--Det vil være individuelle forskjeller i forhold til hva som fungerer best for den enkelte.deter bare du som vet og bestemmer hvordan du ønsker å bearbeide seksuelle overgrep.--HVORFOR BEARBEIDE SEKSUELLE OVERGREP? de aller fleste som kommer til senteret har opplevd følelser som skyld og skam."jeg var jo med på det"-"jeg inviterte jo til det selv".mange tar på seg skylden for overgrepene selv,for å forsøke å beholde noe av kontrollen,og mange opplever skam pga incest-tabuet.den som har vært utsatt for seksuelle overgrep,har vært delaktig i handlinger som oppfattes som skitne.opplevelsen a v å være tilskitnet og ødelagt henger lenge i,og mange spør seg:"hvem kan elske en som har en slik historie"-"Jeg skammer meg fordi det var min skyld".--Gjennom å få bearbeidet overgrepene,vil du kunne plassere skylden og skammen der den hører hjemme,utenfor deg selv.dette vil for de fleste bedre selvbildet.jo lenger en går med en negativ oppfatning av seg selv og omverdenen,jo vanskeligere blir det å endre denne.--Ubearbeidede følelser kan komme til uttrykk på ulike måter.en kan oppleve å ikke ha kontroll over følelsene sine.det kan være ubehagelig å ikke ha kontroll på følelsene sine,noe som igjen kan gi seg utslag i feks flashbacks,angst pg depresjoner.med flashback mener vi minner eller bilder fra overgrep.--Overgrep som ikke er bearbeidet kan ta stor plass. følelsene og minnene kan prege store deler av livet.dette kan også dine relasjoner til andre mennesker.Når en får "ryddet i hodet" blir det mer plass til det positive i livet.en kan også bli bedre kjent med egne reaksjoner og følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har hatt det fint i dag:) hvordan er det med deg?

Har hatt en fin dag jeg og. Knakk litt sammen nå på kvelden, men på vei opp igjen. Nå venter jeg egentlig mest på at vaskemaskinen skal bli ferdig så jeg kan legge meg! Vært noe mer på senteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest my sunshine

Har hatt en fin dag jeg og. Knakk litt sammen nå på kvelden, men på vei opp igjen. Nå venter jeg egentlig mest på at vaskemaskinen skal bli ferdig så jeg kan legge meg! Vært noe mer på senteret?

nei.skal til samtale igjen i neste uke.og så tenker jeg å gå litt på huset der i sommer og bli kjent med andre som går der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest my sunshine

Har hatt en fin dag jeg og. Knakk litt sammen nå på kvelden, men på vei opp igjen. Nå venter jeg egentlig mest på at vaskemaskinen skal bli ferdig så jeg kan legge meg! Vært noe mer på senteret?

bra du er på vei opp igjen:) synes du forresten jeg har "mast" mye på siden her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei.skal til samtale igjen i neste uke.og så tenker jeg å gå litt på huset der i sommer og bli kjent med andre som går der.

Høres lurt ut. Har vært litt på senteret her i byen, men etter at jeg ble med i støttegruppen har jeg ikke vært der så mye utenom. Vært på noen fordrag og sånt, men blir liksom nok med gruppe + psykolog + fysio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra du er på vei opp igjen:) synes du forresten jeg har "mast" mye på siden her?

Takk! nei, synes ikke du har mast. Har skrevet mye selv i perioder.Tåles ganske mye her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest my sunshine

Høres lurt ut. Har vært litt på senteret her i byen, men etter at jeg ble med i støttegruppen har jeg ikke vært der så mye utenom. Vært på noen fordrag og sånt, men blir liksom nok med gruppe + psykolog + fysio.

det høres ut som det blir nok,ja.jeg og kommer sikkert til å begrense det etterhvert som jeg får flere ting å møte opp på.(hva gjør jeg feil,når det tar så lang tid før svarene kommer opp. er det bare sånn at det tar en stund før trådlisten oppdateres?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høres ut som det blir nok,ja.jeg og kommer sikkert til å begrense det etterhvert som jeg får flere ting å møte opp på.(hva gjør jeg feil,når det tar så lang tid før svarene kommer opp. er det bare sånn at det tar en stund før trådlisten oppdateres?)

Sikkert! Tar litt tid her og! NÅ er vaskemaskinen ferdig. Skal komme meg i seng. skal i gang med tøffeste jobbuken på leeeenge, men så er det heldigvis ferie! Håper du får sove etterhvert!

God natt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest my sunshine

Sikkert! Tar litt tid her og! NÅ er vaskemaskinen ferdig. Skal komme meg i seng. skal i gang med tøffeste jobbuken på leeeenge, men så er det heldigvis ferie! Håper du får sove etterhvert!

God natt! :)

takk for praten!nattaklem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...