Snoooopy Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Når man skal trene løping (jogge), er det en fordel å trene annenhver dag, slik vektløftere gjør? Eller kan jeg trene hver dag? Vennligst forklar hvorfor det er slik. =) Når man jogger, hvor høy puls er det gunstig å ha? Jeg har lyst til å bli en utholdende jogger, ikke noen sprinter... Om man sliter med overvekt, vil man kunne pådra seg langsiktige skader, selv om man ikke presser seg slik at det faktisk gjør vondt? Jeg tenker på slitasje i knær, ankler og hofter feks... Takk for svarene =) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest staedtler Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Du schreibst: "Når man skal trene løping (jogge), er det en fordel å trene annenhver dag, slik vektløftere gjør? Eller kan jeg trene hver dag? Vennligst forklar hvorfor det er slik." Du kan løpe hver dag eller du kan løpe en, to, tre, fire, fem eller elleve ganger i uka. Finnes ikke noe svart-hvitt svar på det. Det avhenger av dine ambisjoner og ditt grunnlag. Cluet er å finne en riktig balanse mellom intensitet, varighet og hyppighet. Du schreibst: "Når man jogger, hvor høy puls er det gunstig å ha? Jeg har lyst til å bli en utholdende jogger, ikke noen sprinter..." Å "jogge" og "løpe" er ikke det samme. Jogger du, går det veldig rolig. Spørsmålet er rart formulert, ála "hvor mye veier en stein?", hehe.. Sett deg inn i Olympiatoppens inndeling i ulike intensitetssoner. Kan du disse, og bruker dem, kan du kategorisere øktene og unngå lapskaustrening. Men ok, rolig langkjøring kjører du med puls på mellom 60-75 % av maks, terskeløkter fra 82,5 til litt i underkant av 90 % av maks og O2-økter opp mot 95 % av makspuls. Du schreibst: "Om man sliter med overvekt, vil man kunne pådra seg langsiktige skader, selv om man ikke presser seg slik at det faktisk gjør vondt? Jeg tenker på slitasje i knær, ankler og hofter feks..." Det kan skje, da overvektiges ledd får en ganske stor belastning. Tren helst på mykt underlag en stund, spar ikke penger på sko og tren variert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.