ulva Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Jeg er redd for den kognitive svikten som følger schizofreni. De siste fem-seks årene har det rast nedover med meg. Jeg har hele tiden trodd det skyldtes AD, men skjønner nå at det nok er en generell utvikling hos meg. Jeg har dårlig korttidshukommelse og særlig langtidshukommelse, jeg mister lett tråden i samtaler og kan til tider "hoppe" vilt fra tema til tema i samtaler. Videre husker jeg dårlig ansikter og navn - husker ikke engang navnet på de som jeg jobber sammen med. Glemmer stadig ord og hva de betyr. Har også dårlig konsentrasjon, og liten motivasjon for å fullføre det jeg har begynt på. I tillegg er jeg tiltaksløs. Jeg skårer også vesentlig lavere på iq-tester enn før. Jeg har brukt svært lang tid på å lære det jeg skal på jobben, og glemmer lett viktige detaljer. Det verste er kanskje at jeg også er glemsk sosialt - jeg husker ikke hva folk forteller meg selv om de betror seg om alvorlige ting som sykdom og lidelse. Jeg har også vanskelig for å synes synd på dem. Kan dette skyldes schizofrenien? Kan det være medisinbruken? Kan den negative utviklingen fortsette? Er det noe jeg kan gjøre for å bedre evnene mine og konsentrasjonen? 0 Siter
Gjest Lille Kylling Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Jeg har scizofreni, og sliter med en del av de samme tingene som deg. Er med på et forskningsprosjekt hvor de tok en test av meg når det gjalt de tingene du nevner. Scoret ganske dårlig, særlig på hukommelse. Hu psykologen i prosjektet sa at dette var veldig vanlig for folk med scizofreni. Jeg har ofte vært bekymret for at min kognitive svikt er på grunn av at jeg går på antipsykotika (Risperdal consta). Synes liksom problemene startet når jeg begynte på medisiner. Før jeg ble syk studerte jeg på medisinstudiet, og gjorde det bra der. Nå klarer jeg nesten ikke å lese en avisartikkel en gang uten å miste konsentrasjonen..... Håper på å begynne å studere igjen, så håper du får noen gode råd om hva man kan gjøre for å bedre konsentrasjon/hukommelse/tiltaksløshet osv. Prøver å tvinge meg selv til å lese i avisene og prøver å løse kryssord, håper at det skal bedre situasjonen. Psykiateren min sier det ofte er ekstra tungt for folk som har vært flinke på skole/studier når man plutselig ikke greier det mer pga scizofreni. Fallet blir liksom så langt.... Du er i alle fall heldig som greier å være ute i jobb på tross av problemene dine. Tenker ofte at hvis jeg hadde greid å jobbe eller studere, så hadde det gjort noe med selvtilliten min. Lykke til! Hilsen 0 Siter
Hellbillie Skrevet 9. juli 2006 Skrevet 9. juli 2006 Jeg har scizofreni, og sliter med en del av de samme tingene som deg. Er med på et forskningsprosjekt hvor de tok en test av meg når det gjalt de tingene du nevner. Scoret ganske dårlig, særlig på hukommelse. Hu psykologen i prosjektet sa at dette var veldig vanlig for folk med scizofreni. Jeg har ofte vært bekymret for at min kognitive svikt er på grunn av at jeg går på antipsykotika (Risperdal consta). Synes liksom problemene startet når jeg begynte på medisiner. Før jeg ble syk studerte jeg på medisinstudiet, og gjorde det bra der. Nå klarer jeg nesten ikke å lese en avisartikkel en gang uten å miste konsentrasjonen..... Håper på å begynne å studere igjen, så håper du får noen gode råd om hva man kan gjøre for å bedre konsentrasjon/hukommelse/tiltaksløshet osv. Prøver å tvinge meg selv til å lese i avisene og prøver å løse kryssord, håper at det skal bedre situasjonen. Psykiateren min sier det ofte er ekstra tungt for folk som har vært flinke på skole/studier når man plutselig ikke greier det mer pga scizofreni. Fallet blir liksom så langt.... Du er i alle fall heldig som greier å være ute i jobb på tross av problemene dine. Tenker ofte at hvis jeg hadde greid å jobbe eller studere, så hadde det gjort noe med selvtilliten min. Lykke til! Hilsen Jeg har det på samme måten som dere. Kognitiv svikt.Og stadig mere begrenset livsutfoldelse. Men på den annen side, har jeg vært innlagt på psykiatrisk sykehjem, hvor overvekten av pasientene var kroniske schizofrene, med de værste variantene av schizofreni. Når jeg leser hvor god selvinnsikt dere to over her, og jeg har, må jeg si at vi er ganske heldige, når vi nå først har fått denna drittdiagnosen, at vi ikke har ent opp som grønnsaker, det skjer med noen schizofrenene nemlig.Heldigvis et mindretall. 0 Siter
ulva Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Skrevet 10. juli 2006 Jeg har det på samme måten som dere. Kognitiv svikt.Og stadig mere begrenset livsutfoldelse. Men på den annen side, har jeg vært innlagt på psykiatrisk sykehjem, hvor overvekten av pasientene var kroniske schizofrene, med de værste variantene av schizofreni. Når jeg leser hvor god selvinnsikt dere to over her, og jeg har, må jeg si at vi er ganske heldige, når vi nå først har fått denna drittdiagnosen, at vi ikke har ent opp som grønnsaker, det skjer med noen schizofrenene nemlig.Heldigvis et mindretall. Ja, du har helt rett. Både selvinnsikt og nogenlunde normal fungering. Vi er vel ganske heldige. Men det er som Lille Kylling sier; fallet er så dypt når man er vant til å klare de vanskeligste ting. 0 Siter
Gjest Mirandolina Skrevet 14. juli 2006 Skrevet 14. juli 2006 Alt er ikke sykdom.noe er bare menneskelig også,og det er menneskelig å glemme..... Legg merke til folk rundt deg,kanskje de også er slik..."hva heter det nå igjen,hvilken dag er det nå i dag,hva hadde vi til middag i dag,hvem snakket jeg med..og om hva..osv.." Tror mange har det sånn,det er mitt inntrykk Ellers er det jaggu mange som er syke.... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.