Gå til innhold

Om mer og mindre "korrekte" begreper

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

12

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• PieLill

5

• Dorthe

3

Gjest Skjerp deg!!!

Syns du det er greit å bruke ordet mongolid om et menneske med down syndrom?

Syns du ikke Alyssa også kunne ha godt av å høre at man faktisk ikke bruker slike ord i dag? Om det skulle være slik at hun er uvitende, ja da burde du av alle fortelle henne at det finnes andre ord.

Da burde du tatt med deg innleggene til "det andre stedet" før du slettet.

Jeg går ikke et sekund på at slettingen var av hensyn til trådstarter.

Stå for det du skriver eller la være, som oss andre. Men det er jo kjekt å ha en privat sletteknapp!

---- skrev jeg, og kopierte mitt eget innlegg før jeg sendte. Ikke dumt, for her hadde NHD vært ute med sletteknappen igjen. Nå får du jammen meg vise litt profesjonalitet her!!

Syns du ikke Alyssa også kunne ha godt av å høre at man faktisk ikke bruker slike ord i dag? Om det skulle være slik at hun er uvitende, ja da burde du av alle fortelle henne at det finnes andre ord.

Det vesentlige er ikke hvorvidt folk benytter korrekte betegnelser mht mennesker med funksjonsnedsettelser, det vesentlige er hvilke holdninger de møter slike mennesker med og hvilke standpunkt de tar i forhold til samfunnets ansvar til å bistå.

Da burde du tatt med deg innleggene til "det andre stedet" før du slettet.

Jeg går ikke et sekund på at slettingen var av hensyn til trådstarter.

Stå for det du skriver eller la være, som oss andre. Men det er jo kjekt å ha en privat sletteknapp!

---- skrev jeg, og kopierte mitt eget innlegg før jeg sendte. Ikke dumt, for her hadde NHD vært ute med sletteknappen igjen. Nå får du jammen meg vise litt profesjonalitet her!!

I denne sammenhengen mener jeg det var profesjonelt å fjerne debatten om språkbruk mm fra alyssas spørsmål.

Hva kan rettferdiggjøre en slik debatt som svar på hennes alvorlige problemstilling?

Annonse

Gjest skjerp deg

Det vesentlige er ikke hvorvidt folk benytter korrekte betegnelser mht mennesker med funksjonsnedsettelser, det vesentlige er hvilke holdninger de møter slike mennesker med og hvilke standpunkt de tar i forhold til samfunnets ansvar til å bistå.

NÅ,I denne tråden er det begrepene vi snakker om. jeg er enig i svaret NHD gav Alyssa.

Gjest Zahara

i ordboka så står mongolisme = downs syndrom...

ordrett.no

jævla mongo er et skjellsord.

Jævla neger er også et skjellsord..

Signaturelle

I denne sammenhengen mener jeg det var profesjonelt å fjerne debatten om språkbruk mm fra alyssas spørsmål.

Hva kan rettferdiggjøre en slik debatt som svar på hennes alvorlige problemstilling?

Helt enig. Dette forumet skal være et sted man kan komme med spørsmål og problemer, ikke et sted man skal bli sjikanert.

Gjest skjerp deg

ordnett.no mener jeg... og slår du opp i andre ordbøker så står det ikke noe om at dette brukes som skjellsord..

I min barndom ble ordet mongo og mongolid brukt som skjellsord. Kanskje det er derfor jeg reagerer? Du har kanskje aldri hørt det brukt i negative sammenhenger du?

Jeg syns godt man kan være bevisst på hvilke utrykk man bruker. Jeg hadde ikke vært redd for å kalle psykiateren for en idiot fordi jeg tror ikke han hadde tatt seg nær av det. En person med høy utdannelse og god selvtillit tåler å høre slikt.

Verre er det for mennesker som er nederst på rangstigen. Da skal man være ytterst forsiktig med sin ordbruk.

Annonse

Gjest skjerp deg

Jeg syns godt man kan være bevisst på hvilke utrykk man bruker. Jeg hadde ikke vært redd for å kalle psykiateren for en idiot fordi jeg tror ikke han hadde tatt seg nær av det. En person med høy utdannelse og god selvtillit tåler å høre slikt.

Verre er det for mennesker som er nederst på rangstigen. Da skal man være ytterst forsiktig med sin ordbruk.

Godt skrevet!!

Gjest Zahara

ordnett.no mener jeg... og slår du opp i andre ordbøker så står det ikke noe om at dette brukes som skjellsord..

jo.. mongo... det synes jeg ikke noe om, men mongoloid? ser på det som en betegnelse.. Er jo tross alt et ord.. som er godkjent til bruk..

Ser ikke noe svært negativt i det ordet, men spørs jo seff i hvilken sammenheng. bruker man det for å henge ut en person, gjøre narr av el.l så blir det noe annet.Men det er mange ord som kan brukes på den måten..

Det var ikke moralismen som først ble slettet - det var min kritikk av hans kombinasjon av å hevde retten til å uttrykke sin personlige mening og hans tittel som fagperson.

Uttrykker han personlige meninger (som han skrev før sletting - han er møkk lei alle politiske omskrivninger av realiteter) bør han stå såpass for det i ettertid at han ikke bruker sletteknappen i kraft av å være fagperson. Dette påpekte jeg for NHD - og vips var min dialog med NHD borte vekk.

Jeg har sett mønsteret før, og mener han burde endre praksis - profesjonell med sletteknapp, eller privatperson som må stå for det han skriver, som oss andre.

Gjest skjerp deg

jo.. mongo... det synes jeg ikke noe om, men mongoloid? ser på det som en betegnelse.. Er jo tross alt et ord.. som er godkjent til bruk..

Ser ikke noe svært negativt i det ordet, men spørs jo seff i hvilken sammenheng. bruker man det for å henge ut en person, gjøre narr av el.l så blir det noe annet.Men det er mange ord som kan brukes på den måten..

Mongolid er som en annen her skrev et TIDLIGERE brukt ord for en med down syndrom....

NÅ,I denne tråden er det begrepene vi snakker om. jeg er enig i svaret NHD gav Alyssa.

Jeg er usikker på om det reelt sett innebærer noe mer positivt syn på de menneskene det gjelder om man sier de har downs syndrom eller er mongolide - selv om det er mer korrekt å bruke betegnelsen "down syndrom".

I min "verden" har man ikke brukt "mongolid" som skjellsord.

Mange, f.eks.eldre mennesker sier fortsatt "mongolide", og jeg er usikker på hvor mye man vinner på å få dem alle til å si "downs syndrom" i stedet.

Det brukes ofte utrolig mye tid på diskusjoner rundt hva som er korrekt begrepsbruk uten at realitetene bak ordene endres. Man skal ikke lenger si "handicappede", og heller ikke "funksjonshemmede" er helt stuerent - derimot skal man si "mennesker med funksjonsnedsettelser"...

Også har det blitt brukt mye tid på at mennesker ikke skal kalles "pasienter", ei heller "klienter" - det er visst mye bedre å bli kalt "bruker". Men i mange sammenhenger er heller ikke "bruker" lenger korrekt -.nå vektlegges det at "borger" skal være den riktige betegnelsen i mange sammenhenger...

Før kunne en person ha en "hjelper", så ble det en "assistent", deretter en "brukerstyrt assistent", men nå er det en "borgerstyrt assistent".

Dette har imidlertig ikke ført til at det har blitt noe særlig lettere for folk å få den hjelpen de trenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...