Gå til innhold

Om mer og mindre "korrekte" begreper

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

12

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• PieLill

5

• Dorthe

3

Jeg synes at du skulle holde deg for god til å bruke slike uttrykk når du skriver under nicket nhd.

Finn deg et annet når du har lyst til å bruke kjipe uttrykk som andre mennesker blir såret av. Håper ikke du kaller pasientene dine gærninger og så kan du heller kalle dem gærninger hjemme ved middagsbordet.

Gjest skjerp deg

manisk depressiv het det før bipolar.. men er fortsatt det samme..

( er litt ute etter å provosere.. )

Pføy! Tåpelig innlegg! Men når du er så godt i gang kan jeg fortsette... Liker du å bli kalt kjerring, røy, hore, bitch osv? Det er jo andre ord på dame....?

Jada, jeg vet at det var å gå langt, men ...

Gjest skjerp deg

Jeg synes at du skulle holde deg for god til å bruke slike uttrykk når du skriver under nicket nhd.

Finn deg et annet når du har lyst til å bruke kjipe uttrykk som andre mennesker blir såret av. Håper ikke du kaller pasientene dine gærninger og så kan du heller kalle dem gærninger hjemme ved middagsbordet.

Det verste nå er at han faktisk ikke svarer...

Annonse

Gjest Zahara

Pføy! Tåpelig innlegg! Men når du er så godt i gang kan jeg fortsette... Liker du å bli kalt kjerring, røy, hore, bitch osv? Det er jo andre ord på dame....?

Jada, jeg vet at det var å gå langt, men ...

dame, pike el.l har aldri tidligere blitt kalt slike ting..

men mongoloid har vært det samme som downs..

Nå har jeg skrevet meg varm her, så jeg kan like gjerne fortsette.

Jeg synes egentlig dette hører hjemme på webmaster-forum, det var "avsporingen" om din rolle her inne som først ble slettet.

Så dette er diskusjonen for min del - hvilken rolle har du på DOL? Privatperson eller fagperson?

Synes du det er ok å kombinere litt av begge, og bruke sletteknappen der det passer deg?

Har nemlig sett dette før, og det har en tendens til å skje der du får (betimelig) kritikk rettet mot deg.

At denne digresjonen dukket opp i tråden til alyssa var - om du ikke husker - ditt innlegg som lød:

"I slike situasjoner må folk få bruke de ord de kan. De trenger ikke år på universitet eller høyskole for å skrive her i sin nød!!! Alle vet hva ordene betyr.

Jeg er møkk lei alle politisk korrekte omdskrivinger av realitetene.

- Nils Håvard Dahl, psykiater "

En ting er at du faktisk kan trekke inn grad av utdannelse her, en grov fornærmelse mot trådstarter, men innlegget ditt er helt klart av personlig karakter.

Jeg stilte derfor følgende spørsmål til deg (som ble slettet..) - er du profesjonell fagperson som skal nyte godt av både å ha autoritet gjennom tittel, samtidig som du kan snakke rett fra levra - gjerne ganske frekt til tider - og på toppen av det hele ha sletteknappen innen rekkevidde??

Synes du det er riktig? Jeg synes du skal være enten saklig fagperson eller privatperson uten privilegiet av en sletteknapp, slik du fremstår nå er det som en som ikke tåler kritikk.

Jeg har som sagt sett det før, og mener det er en viktig prinsipiell diskusjon på et nettsted som dette.

Skjønner ikke at du er så opptatt av hva som er korrekt ordbruk. Er det ikke folks reelle holdninger og standpunkter som har betydning, ikke om de til enhver tid benytter de betegnelsene som for tiden anses som de mest korrekte?

Helt enig. Dette forumet skal være et sted man kan komme med spørsmål og problemer, ikke et sted man skal bli sjikanert.

Uttrykker han personlige meninger bør han stå såpass for det i ettertid at han ikke bruker sletteknappen i kraft av å være fagperson.

Gjest skjerp deg

Skjønner ikke at du er så opptatt av hva som er korrekt ordbruk. Er det ikke folks reelle holdninger og standpunkter som har betydning, ikke om de til enhver tid benytter de betegnelsene som for tiden anses som de mest korrekte?

Her syns jeg DU utviser en meget lite tolerant holdning. Du godtar ikke at enkelte reagerer på ord og uttrykk.

Annonse

Jeg synes ofte ordbruken nettopp viser folks manglende respekt, selv om jeg absolutt ikke bare synes de siste pk uttrykkene er gangbare.

Jeg syns godt man kan være bevisst på hvilke utrykk man bruker. Jeg hadde ikke vært redd for å kalle psykiateren for en idiot fordi jeg tror ikke han hadde tatt seg nær av det. En person med høy utdannelse og god selvtillit tåler å høre slikt.

Verre er det for mennesker som er nederst på rangstigen. Da skal man være ytterst forsiktig med sin ordbruk.

Har ikke vært med i diskusjonen, Men er det noe rett i det du skriver der (Kaller ikke folk idioter, da, men )

Kanskje ikke, men det skurrer FÆLT i mine ører.

Iom at det står at det er et tidligere brukt ord, er det vel innlysende at man ikke bruker ordet lenger? Eller?

Det finnes mange som fortsatt ikke har fått med seg denne endringen i språkbruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...