Gå til innhold

Sykling

Snoooopy

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har begynt å sykle endel, i øyemed vektreduksjon.

I dag har jeg syklet en time, og har lyst til å gjøre dette i morgen også. Hver dag fremover.

Lurer på om dette er lurt med tanke på muskler, skader etc...

Vet at det er mange forskjellige meninger der ute, men er interessert i å høre de alle sammen.

Sånn som jeg trener da, så har jeg en gjennomsnittspuls på 145. Det er nok nesten maks av det jeg klarer om det er snakk om å sykle en time (eller egentlig så syklet jeg 2x halvtime, men vil helst sykle en time i strekk da).

Men merker at jeg er sliten i beinmuskelaturen... får melkesyre av bare å GÅ opp en trapp en time etter trening liksom...

Men har hørt at det bare er vektløftere og bodybuildere som bør tenke på dette... om jeg bare kan trene en time annenhver dag blir det ikke mange timene i uka...

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snacky1365380698

Du kan trene så mye du bare gidder. Men er du utrent vil du nok merke det rimelig fort i bena. Fortsetter du å trene da neste dag vil du nok ikke orke like mye og du vil ikke få så mye utbytte ettersom du ikke klarer å gi maks. Særlig gøy vil det heller ikke være, og siden du nå vil gå ned i vekt er kontinuitet viktig, og dermed motivasjon. Så sats heller på regelmessig trening, enn er j**** hardkjør med et gang som sliter deg ut i både ben og hode.

Jeg vil anbefale deg å ikke trene når du er stiv i muskelene. Kroppen trenger restutisjon også for å bygge seg opp. Med friske og rakse ben vil du dermed orke mer, få opp pulsen mer, og øke forbrenninger mer (både på kort og lang sikt).

Hvis du absolutt vil, tren hele tiden. Men det lureste du gjør er å trener deg opp. Snart vil du merke at du ikke vil ha noe problem med å trene 3-4 dager etter hverandre uten å være sliten i bena. Men det å begynne for hardt vil nok bare slite deg ut, så begynn med 2-3 dager i uken med kondisjonstrening/utholdenhet. Og husk, det finnes alternativer til sykling. Kun en type trening blir ofte veldig kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
ShitDiddelyDo

Tren så mye du lyster og ta fri når kroppen sier fra.

Du kan ikke sammenligne treningsmetodene med de som blir brukt innen bodybuilding. Byggere skal bygge mest mulig muskler, og trenger mye hvile mellom trening av hver muskelgruppe. Det er da kroppen vokser.

Jeg har egentlig ikke greie på sykling, men jeg har syklet relativt mye i det siste. Jeg sykler til og fra jobb (cirka to mil hver vei), så det blir to økter i døgnet de dagene jeg sykler. Det jeg merker er at jeg blir seigere og seigere for hver eneste økt jeg tar. Framgangen er særdeles merkbar, og det gjør det gøy.

Jeg tar hviledager når jeg føler meg sliten. Det har i hvert fall funka til nå.

Dessuten er det gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nattsvermeren1365380995

Tren så mye du lyster og ta fri når kroppen sier fra.

Du kan ikke sammenligne treningsmetodene med de som blir brukt innen bodybuilding. Byggere skal bygge mest mulig muskler, og trenger mye hvile mellom trening av hver muskelgruppe. Det er da kroppen vokser.

Jeg har egentlig ikke greie på sykling, men jeg har syklet relativt mye i det siste. Jeg sykler til og fra jobb (cirka to mil hver vei), så det blir to økter i døgnet de dagene jeg sykler. Det jeg merker er at jeg blir seigere og seigere for hver eneste økt jeg tar. Framgangen er særdeles merkbar, og det gjør det gøy.

Jeg tar hviledager når jeg føler meg sliten. Det har i hvert fall funka til nå.

Dessuten er det gøy!

bli med å sykle;) det er hobbyen min å prøve å sykle forbi mannfolka-og du,hvor sure de blir,og jukser for å ta meg igjen(står og sykler de,da) :) du som er mann;er det helt tragisk å bli syklet fra av et kvinnemenneske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

bli med å sykle;) det er hobbyen min å prøve å sykle forbi mannfolka-og du,hvor sure de blir,og jukser for å ta meg igjen(står og sykler de,da) :) du som er mann;er det helt tragisk å bli syklet fra av et kvinnemenneske?

Ja - det er ganske ille. Men det er verre hvis Olga på 70 sykler forbi meg på sin sykkel fra 1950. Det skjer dog ikke så ofte - selv om det kunne skje i starten. Jeg er ingen dreven sykler, men føler meg ganske seig nå sammenlignet med for et par måneder siden.

Men det kommer naturligvis litt an på. Enkelte ganger er jeg småsliten og tar det rolig. Da er det greit. Men hvis jeg kliner til og vet jeg gir det jeg har, er det ille å bli syklet forbi - nærmest av hvem som helst. Det er dog ikke så ille hvis personen som tar meg igjen sitter der i fullt sykkelutstyr på sin landeveissykkel. Da avskriver jeg dem som profesjonelle.

Verre er det - som sagt - med Olga. :)

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg ville nok ikke likt å bli syklet forbi av kvinner som ikke heter et-eller-annet-Rita Dahle, eller som er langt eldre enn meg.

Enkelte ganger kan det forresten være praktisk å ligge bak kvinner på sykkel. Men det avhenger av hvordan jenta kler sykkelshorts. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nattsvermeren1365380995

Ja - det er ganske ille. Men det er verre hvis Olga på 70 sykler forbi meg på sin sykkel fra 1950. Det skjer dog ikke så ofte - selv om det kunne skje i starten. Jeg er ingen dreven sykler, men føler meg ganske seig nå sammenlignet med for et par måneder siden.

Men det kommer naturligvis litt an på. Enkelte ganger er jeg småsliten og tar det rolig. Da er det greit. Men hvis jeg kliner til og vet jeg gir det jeg har, er det ille å bli syklet forbi - nærmest av hvem som helst. Det er dog ikke så ille hvis personen som tar meg igjen sitter der i fullt sykkelutstyr på sin landeveissykkel. Da avskriver jeg dem som profesjonelle.

Verre er det - som sagt - med Olga. :)

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg ville nok ikke likt å bli syklet forbi av kvinner som ikke heter et-eller-annet-Rita Dahle, eller som er langt eldre enn meg.

Enkelte ganger kan det forresten være praktisk å ligge bak kvinner på sykkel. Men det avhenger av hvordan jenta kler sykkelshorts. :)

takk for svar:) du høres forresten ganske sprek ut,når du sykler 2 mil til jobb.

bra den siste kommentaren din også,da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nattsvermeren1365380995

hei! på helsestudio varmer vi opp i 10 min først(på pulsspinning).ikke tråkk i de hardeste girene på begynnelsen av sykkelturen(musklene må få bli varme først).og på slutten av treningsøkten kjører du ut melkesyra ved å tråkke fort i et lettere gir i noen få minutter. på en lang tur tror jeg det er en fordel å tråkke lettere i små perioder innimellom. lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

takk for svar:) du høres forresten ganske sprek ut,når du sykler 2 mil til jobb.

bra den siste kommentaren din også,da;)

Har ikke vært like sprek i helgen. Orket ikke sykle. Men det er fordi jeg er råstøl etter en beintreningsøkt her forleden. På grunn av syklinga hadde jeg ikke trent bein i hele sommer, men på torsdag gjorde jeg det - og det får jeg svi for nå.

Men i morgen skal jeg sykle igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nattsvermeren1365380995

Har ikke vært like sprek i helgen. Orket ikke sykle. Men det er fordi jeg er råstøl etter en beintreningsøkt her forleden. På grunn av syklinga hadde jeg ikke trent bein i hele sommer, men på torsdag gjorde jeg det - og det får jeg svi for nå.

Men i morgen skal jeg sykle igjen.

det blir sikkert godt! jeg også trives med sykkelturer:)

og som du nevnte,er det inspirerende å greie å tråkke hardere og hardere(jeg har ikke tunge nok gir igjen:) får finne noen brattere bakker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

det blir sikkert godt! jeg også trives med sykkelturer:)

og som du nevnte,er det inspirerende å greie å tråkke hardere og hardere(jeg har ikke tunge nok gir igjen:) får finne noen brattere bakker;)

Da er du muligens sprekere enn meg, men det skal ikke så mye til. Jeg har ingen erfaring med utholdenhetstrening. :)

Det er deilig å merke framgang, i hvert fall. I starten brukte jeg i underkant av timen til jobb. Da var jeg sliten. Hjem, med en del stygge bakker, brukte jeg cirka 1 time og 10 minutter.

Nå presser jeg turen til jobb ned i 40 minutter hvis jeg går inn for det, og jeg har klart turen hjem på 48 minutter.

Sykler jeg relativt rolig bruker jeg 45 minutter til og et-par-og-femti minutter fra.

Framgangen har vært markant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nattsvermeren1365380995

Da er du muligens sprekere enn meg, men det skal ikke så mye til. Jeg har ingen erfaring med utholdenhetstrening. :)

Det er deilig å merke framgang, i hvert fall. I starten brukte jeg i underkant av timen til jobb. Da var jeg sliten. Hjem, med en del stygge bakker, brukte jeg cirka 1 time og 10 minutter.

Nå presser jeg turen til jobb ned i 40 minutter hvis jeg går inn for det, og jeg har klart turen hjem på 48 minutter.

Sykler jeg relativt rolig bruker jeg 45 minutter til og et-par-og-femti minutter fra.

Framgangen har vært markant. :)

det hørtes veldig sprekt ut det,da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

det hørtes veldig sprekt ut det,da:)

Jeg synes selv det er rimelig sprekt.

Selv om det er et godt stykke igjen til Tour deFrance. :)

Jeg burde sykla i dag. Jeg vet jo at en liten økt vil løsne opp stølheten jeg nå føler i beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nattsvermeren1365380995

Jeg synes selv det er rimelig sprekt.

Selv om det er et godt stykke igjen til Tour deFrance. :)

Jeg burde sykla i dag. Jeg vet jo at en liten økt vil løsne opp stølheten jeg nå føler i beina.

tour de france! ja,da skal jeg komme og heie på deg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

tour de france! ja,da skal jeg komme og heie på deg;)

Vel - det skjer ikke i dette livet. :)

Ei heller i neste, for øvrig, hvis det finnes noe slikt. Det er en syk konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nattsvermeren1365380995

Vel - det skjer ikke i dette livet. :)

Ei heller i neste, for øvrig, hvis det finnes noe slikt. Det er en syk konkurranse.

ja,enig. nei,vi får holde oss til vanlig trim,vi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

ja,enig. nei,vi får holde oss til vanlig trim,vi:)

Jepp. Det er nok det beste.

Jeg er for gammel til å starte en idrettskarriere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nattsvermeren1365380995

ja, det holder liksom å holde kroppen i form;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nattsvermeren1365380995

hei! ville bare takke for at du har vært så hyggelig mot meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

hei! ville bare takke for at du har vært så hyggelig mot meg:)

Det skal du da ikke trenge å takke for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nattsvermeren1365380995

Det skal du da ikke trenge å takke for. :)

jo,for jeg har ikke fortjent at noen skulle være hyggelig mot meg.godt at sånne som du finnes..

igjen-takk.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...