Gå til innhold

Var Reductil i utgangspunktet et antipsykotisk middel?

Anbefalte innlegg

I en tråd på åpent forum diskuteres Reductil i forhold til psykiatri. Det hevdes der at Reductil opprinnelig var et antipsykotisk middel? Stemmer dette, og brukes Reductil mot psykiske lidelser i dag?

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=3203959

Fortsetter under...

Ja, det stemmer!! Om det fortsatt brukes vet jeg ikke. Det ble oppdaget at pasienter med psykiske lidelser som ble satt på Reductil gikk drastisk ned i vekt, og dette ble derfor tatt i bruk som vektreduserende middel.

Har du noen link som kan dokumentere dette?

mvh

Så vidt meg bekjent, brukes det ikke i dag annet enn som vektreduserende middel hos svært overvvektige.

Men det stemmer nok at det fra opprinnelsen ble brukt som et antipsykotikum.

Kanskje NHD har mer fakta på bordet:-)

Er du sikker på at det ble brukt som antipsykotisk middel opprinnelig?

Har prøvd å gjøre et nettsøk, men finner ingen dokumentasjon på dette foreløpig.

Reductil (virkestoff: sibutramine, Merkenavn Meridia i USA, Reductil i Europa) var ikke antipsykotika, det var utviklet som antidepressiva.

Er ikke sikker, men tror ikke det brukes mot depresjoner i dag. Skal ikke kombineres med antidepressiva av typene SSRI eller MAO.

Annonse

Har prøvd å gjøre et nettsøk, men finner ingen dokumentasjon på dette foreløpig.

Ikke sikker. Andre mener det var et antidepressiva - og ikke antipsyk.

Vi får se om NHD kan svare oss efterkvart:-)

Vil det si at Reductil kan være gunstig både mot overvekt og depresjon?

I forbindelse med gårsdagens diskusjon så gjorde jeg et søk på virkestoffet i Reductil, og der fremkom at det i noen studier var vist en lett antidepressiv effekt. Jeg fant ingen dokumentasjon på at Reductil ble brukt i forbindelse med behandling av psykiske lidelser, tvert i mot er psykiske lidelser flere steder nevnt som kontraindikasjon. Men det er skrevet mye om dette medikamentet, og jeg rakk ikke å se gjennom alle treffene.

Gjest fantastiske frida

I forbindelse med gårsdagens diskusjon så gjorde jeg et søk på virkestoffet i Reductil, og der fremkom at det i noen studier var vist en lett antidepressiv effekt. Jeg fant ingen dokumentasjon på at Reductil ble brukt i forbindelse med behandling av psykiske lidelser, tvert i mot er psykiske lidelser flere steder nevnt som kontraindikasjon. Men det er skrevet mye om dette medikamentet, og jeg rakk ikke å se gjennom alle treffene.

Får jeg kjøpt det i alle butikker i USA, eller er det spesielle forretninger som fører det?

Gjest Violsa

tror aldri det har blitt brukt som antipsykotika.

men har mild antidepressiv effekt

virker jo inn på sultsenterne i hjernen slik at man blir raskere mett. Og at man kan få mer energi.

oppkvikkende effekt.

Sibutramine (Meridia® in the USA, Reductil® in Europe), usually as sibutramide hydrochloride monohydrate, is an orally administered agent for the treatment of obesity. It is a centrally-acting stimulant chemically related to amphetamine, methamphetamine, and phentermine (one of the drugs in the Fen-Phen combination). Sibutramine is classified as a Schedule IV controlled substance in the United States.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...