Gå til innhold

irritabel tarm


hanni1365379972

Anbefalte innlegg

hanni1365379972

Hei.

Jeg har hatt spiseforstyrrelser i 9 år, og har hatt mye magetrøbbel de siste 3 årene. Legene sier at jeg har "irritabel tarm". Jeg forstår at dette er noe ganske diffust som det ikke går an å "kurere" med medisin. Jeg har fått høre at jeg må ha et sunt og regelmessig kosthold. Men dette er jammen ikke lett! For det første er jeg fortsatt spiseforstyrra, og for det andre blir jeg mye dårligere hver gang jeg prøver å spise regelmessig. (Kanskje fordi magen ikke er vant til det) Jeg har mye luftsmerter og nekter derfor å prøve naturmedisiner med fiber, fordi en bivirkning her er økte luftsmerter. Og DET trenger jeg ikke mer av. Dette er et STORT problem for meg, som hindrer meg i hverdagen. Jeg har kanskje 3-4 bra magedager i måneden. Resten er pyton. Det kan da ikke være meningen at jeg skal ha det sånn? Jeg føler at jeg ikke får hjelp av noen leger - og jeg har vært hos 3 forskjellige + trasset meg til coloskopi-undersøkelse fordi søsteren min har ulcerøs colitt. (jeg ville være på den sikre siden)

Hvis noen kan hjelpe meg blir jeg veldig veldig glad!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok de vevsprøver fra tarmen din? Hvis ikke, kan det fortsatt være at du faktisk har tarm_betennelse_. Ikke alle betennelser sees med det blotte øyet under coloskopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lege Knut-Erik Ånensen

Til hanni ang irritabel tarm

Dette var ingen enkel problemstilling!

Utifra det du beskriver synes det rimelig å anta at tarmsystemet er "skadet" eller irritert pga lengre tid med spiseforstyrrelser. Vi ser at slimhinnene i tarmen kan ha problemer med resorpsjon og bearbeiding av mange forskjellige matvarer. Dette kan gi luftsmerter og varierende avføring, samt innmellom vansker med å "suge opp" viktige vitaminer etc.

Noen direkte spesifikk hjelp kan jeg dessverre ikke tilby deg.

Mulig at ernæringsspesialist med kompetanse innen spiseforstyrrelser kan gi deg noen gode råd.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Knut-Erik Ånensen, almelege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hanni1365379972

Tok de vevsprøver fra tarmen din? Hvis ikke, kan det fortsatt være at du faktisk har tarm_betennelse_. Ikke alle betennelser sees med det blotte øyet under coloskopi.

Tusen takk for svar. Jeg har vært mye hos leger med dette problemet. Jeg tror at den koloskopiundersøkelsen ble gjort temmelig grundig ettersom søsteren min har ulcerøs colitt, men jeg fikk beskjed om at jeg kunne komme tilbake om plagene ble verre for mer undersøkelser. Plagene er vel bortimot de samme. Jeg har nå kontaktet Homøopat for en vurdering av problemet. Jeg føler at helsevesenet ikke kan gi meg så mye hjelp, så lenge problemet har et psykisk opphav. Er det noen som har erfaring med homøopat og magetrøbbel? Jeg vet ikke om dette er riktig, men jeg føler jeg må prøve.'

Ernæringsfysiolog har jeg prøvd, men hun ville ha meg til å notere nøyaktig hver pastill jeg spiste i 3 uker. Da ble jeg selvsagt mye dårligere (er noe anorektisk). For ordens skyld har jeg aldri kastet opp eller brukt avføringsmidler.

Akkurat nå er jeg litt desperat, for jeg skal på hyttetur i morgen med mange folk, og jeg gruer meg sinnsykt - fordi jeg er redd for å tilbringe hele helgen på en utedo. (Har for eksempel vært på do 3 ganger i løpet av en time nå, men har ikke diare)Jeg vet ikke hva slags remedier jeg skal ty til lenger.

Jeg føler jeg har prøvd alt! Men det var godt å høre at en lege sier til meg at jeg kan ha ødelagt noe med spiseforstyrrelsen min. Det føler jeg at andre leger ikke har forstått før - eller de har ikke villet si det (selv om det var min påstand).

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...