Gå til innhold

Hold i siden

OSLO9

Anbefalte innlegg

Hei - startet trening til Oslo maraton for ca 8 uker siden. Løper korte distanser nå, max 6-10 km. Pluss intervalltrening. Problemet er at jeg får hold i øverst midt på magen, eller på høyre side. Det er så plagsomt at jeg må stoppe løping. Når jeg løper kl fire på ettermiddagen har jeg ikke spist siden kl 1100. Veldig veldig plagsomt når dette skjer. Nesten alltid etter fire til fem km. Og er praktisk talt ikke sliten engang, men kan ikke fortsette løpingen fordi jeg nesten får ikke puste. Har trent regelmessig 3 til 5 ganger i uken i 2 mnd., så man skulle tro formen var ok. KAN det finnes noen annen forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snacky1365380698

Du må drikke eller spise noe litt nærmere løpingen. Hold oppstår ofte fordi man ikke tilfører kroppen/blodet nok vann. Gidder ikke å slå opp i boken jeg har hvor det står profft forklart, men cluet er vann/væske/næring.

Men igjen, ikke drikk/spis for mye. Man kan få hold av det også (men det vet du vel). Når det er snakk om maraton, er det jo helt klart at næringsinntaket har veldig mye å si for prestajsjonen. Det å spise kl 11 før en lang tur flere timer senere holder jo såklart ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Det er eiendommelig, men enkelte må langsomt bygge seg opp over lang tid før det går bra med løping uten at man får hold. Jeg har erfart at enkelte trenger både 2og 3 år før lengevarende løping går bra uten plager. Jeg pleier å foreslå vekselvis løping og gange, 2-3 km ad gangen og at det andre dager bare blir sykling.

Ellers går jeg ut ifra at du er frisk og rask. Er du i tvil om dette er det kanskje en ide med en helsesjekk hos fastlegen.

Hold på hø. side skyldes for oftest opphopning av blod i leversirkulasjonen og kan som du forstår, trenes bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...