Gjest Tristana Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Hei. Hadde tenkt å poste dette på forumet for legemidler, men så at det ikke hadde vært aktivitet der på 4 år nesten, og forumet ble flyttet til Apotekeren. Så da tenkte jeg å poste spørsmålet her...Har jo mye psykiske plager også; angst og smerter. Det jeg lurer på er om jeg kan ha blitt avhengige av tablettene jeg bruker (Stesolid og Paralgin Forte). Jeg lurer på hva som er vanlige døgndoser for slike medisiner, og hva en kan gjøre for ikke å bli avhengig av slike tabletter. Er det noe annet man kan bruke, som ikke er vanedannende. Har prøvd Seroxat, Cipralex, Efexor og Sarotex før, men de ga meg så mye bivirkninger at jeg ikke kunne fortsette med dem. Ikke hjalp de noe heller, jeg ble heller værre. Spesielt Efexor var helt forferdelig; de klarte jeg ikke å bruke i det hele tatt. Er det noe annet som kan anbefales? Har lest mye om Aurorix her inne, at det skal være en god medisin uten mye bivirkninger. Hjelper Aurorix mot generell angst også? Jeg har GAD, samt sosial angst. Smerteproblemene mine får jeg ta opp et annet sted. Håper noen kan svare meg. Med vennlig hilsen Tristana. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/238597-medikamenter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Dette er sannsyligvis en avhengighet (og et misbruk?). Misbruk av Paralgin Forte er svært vanlig. Jeg vil si at alt over 2-3 tabl per døgn er misbruk dersom en ikke har en ekstrem smertelidelse feks som følge av kreft. Det finnes et nytt antidepressivt middel som er utmerket for de som også har smerter. Det heter Cymbalta. Vanlig dose er 60 mg. Prøv først å bytte ut PF med denne. Når det er stabilisert, går du løs på Vival/Stesolid slik at forbruket i hvert fall ikke overstiger 3 tabl. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/238597-medikamenter/#findComment-1841519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristana Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Dette er sannsyligvis en avhengighet (og et misbruk?). Misbruk av Paralgin Forte er svært vanlig. Jeg vil si at alt over 2-3 tabl per døgn er misbruk dersom en ikke har en ekstrem smertelidelse feks som følge av kreft. Det finnes et nytt antidepressivt middel som er utmerket for de som også har smerter. Det heter Cymbalta. Vanlig dose er 60 mg. Prøv først å bytte ut PF med denne. Når det er stabilisert, går du løs på Vival/Stesolid slik at forbruket i hvert fall ikke overstiger 3 tabl. Hei, og takk for svar dr. Dahl. Gud hjelpe meg, må innrømme at jeg ble skremt... Jeg ante ikke at jeg var en misbruker; har aldri identifisert meg som det. Jeg har aldri hatt til hensikt å misbruke tablettene heller. Men jeg har brukt dem daglig i over 10 år, og de siste årene har jeg trengt flere tabletter enn før, for de hjelper ikke så bra lenger. Men jeg ligger jo langt over det som er normale døgndoser tydligvis... Jeg bruker 30-40 mg Stesolid i døgnet, pluss 8 tbl. Paralgin Forte i døgnet. Skjønner jo selv at dette er alt for mye, men samtidig har jeg jo følt det nødvendig å ta såpass også. Og selv på disse dosene føler jeg ikke at de hjelper nok. Det er angsten min som er problemet. Hadde jeg ikke hatt den, eller smertene, hadde jeg jo ikke trengt noen tabletter. Må si jeg føler jeg aldri har fått den hjelpen jeg trenger. Første gang jeg fikk foreskrevet beroligende var jeg 19 år, og det var en medisin som het Librium (som ikke finnes lenger). Jeg er så lei piller, det begynner å bli så vanskelig å leve med dem, men samtidig: jeg fungerer ikke uten. Jeg MÅ ha piller for å takle angsten og smertene, for å holde ut og fungere i jobb og i hjemmet. Jeg er en kvinne på 37 år, skilt, ene-ansvar for mine to barn, og i full jobb. Men har ferie nå, og jeg prøver å bruke mindre tabletter, men det går ikke så lett som jeg håpet på. Men takk nok en gang for svaret, og jeg skal ta det til etterrettning, og høre med legen min om den medisinen du nevte. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre, åssen jeg skal klare meg uten tabletter... Er det noen plass hvor sånne som meg kan få hjelp? Det er så jeg lurer på hvordan det endte sånn med meg, hva var det som skjedde... Jeg planla ikke å endte opp som pillemisbruker. Med vennlig hilsen Tristana 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/238597-medikamenter/#findComment-1841753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Hei, og takk for svar dr. Dahl. Gud hjelpe meg, må innrømme at jeg ble skremt... Jeg ante ikke at jeg var en misbruker; har aldri identifisert meg som det. Jeg har aldri hatt til hensikt å misbruke tablettene heller. Men jeg har brukt dem daglig i over 10 år, og de siste årene har jeg trengt flere tabletter enn før, for de hjelper ikke så bra lenger. Men jeg ligger jo langt over det som er normale døgndoser tydligvis... Jeg bruker 30-40 mg Stesolid i døgnet, pluss 8 tbl. Paralgin Forte i døgnet. Skjønner jo selv at dette er alt for mye, men samtidig har jeg jo følt det nødvendig å ta såpass også. Og selv på disse dosene føler jeg ikke at de hjelper nok. Det er angsten min som er problemet. Hadde jeg ikke hatt den, eller smertene, hadde jeg jo ikke trengt noen tabletter. Må si jeg føler jeg aldri har fått den hjelpen jeg trenger. Første gang jeg fikk foreskrevet beroligende var jeg 19 år, og det var en medisin som het Librium (som ikke finnes lenger). Jeg er så lei piller, det begynner å bli så vanskelig å leve med dem, men samtidig: jeg fungerer ikke uten. Jeg MÅ ha piller for å takle angsten og smertene, for å holde ut og fungere i jobb og i hjemmet. Jeg er en kvinne på 37 år, skilt, ene-ansvar for mine to barn, og i full jobb. Men har ferie nå, og jeg prøver å bruke mindre tabletter, men det går ikke så lett som jeg håpet på. Men takk nok en gang for svaret, og jeg skal ta det til etterrettning, og høre med legen min om den medisinen du nevte. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre, åssen jeg skal klare meg uten tabletter... Er det noen plass hvor sånne som meg kan få hjelp? Det er så jeg lurer på hvordan det endte sånn med meg, hva var det som skjedde... Jeg planla ikke å endte opp som pillemisbruker. Med vennlig hilsen Tristana Dersom du snakker åpent med fastlegen din om dette, så vil vedkommende kunne henvise deg til et egnet sted dersom du ikke klarer å få forbruket under kontroll på egen hånd. Hvis du leser på forum for rusterapi, så vil du finne flere tips. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/238597-medikamenter/#findComment-1841771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristana Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Dersom du snakker åpent med fastlegen din om dette, så vil vedkommende kunne henvise deg til et egnet sted dersom du ikke klarer å få forbruket under kontroll på egen hånd. Hvis du leser på forum for rusterapi, så vil du finne flere tips. Nå er det jo av fastlegen jeg får resepter , så jeg skjønner ikke helt hva det er han skal foreslå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/238597-medikamenter/#findComment-1842138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bevares for et sjokk. Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Dette er sannsyligvis en avhengighet (og et misbruk?). Misbruk av Paralgin Forte er svært vanlig. Jeg vil si at alt over 2-3 tabl per døgn er misbruk dersom en ikke har en ekstrem smertelidelse feks som følge av kreft. Det finnes et nytt antidepressivt middel som er utmerket for de som også har smerter. Det heter Cymbalta. Vanlig dose er 60 mg. Prøv først å bytte ut PF med denne. Når det er stabilisert, går du løs på Vival/Stesolid slik at forbruket i hvert fall ikke overstiger 3 tabl. Bevares...og jeg visste ikke at min mor var en missbruker,hun har brukt paralgin forte og sterke ibux i mange år,pga slitasje-gikt. Opp i sju om dagen på det værste...... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/238597-medikamenter/#findComment-1842379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Nå er det jo av fastlegen jeg får resepter , så jeg skjønner ikke helt hva det er han skal foreslå. Jeg tenkte på at dersom du selv mener at dette har utviklet seg til en form for overforbruk/misbruk/avhengighet, så kan fastlegen henvise til et egnet behandlingssted. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/238597-medikamenter/#findComment-1842851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inka 2 Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Jeg vet ikke hvilke smerter du har, men et så stort forbruk av paracetamol som er i 8 paralgin forte gir deg garantert mye hodepine vil jeg tro. Opprettholder smerten for deg. Din primærlege burde vite dette, og at du går på for mye og at dette er misbruk. Han har et ansvar for deg. Kanskje på tide med et lite bytte av primærlege, selv om du tar dette opp med din nåværende? Og få hjelp der? For hjelp må du ha. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/238597-medikamenter/#findComment-1843502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.