Gå til innhold

Bipolar 2

Anbefalte innlegg

Gjest hutili

Jeg har i dag fått diagnosen bipolar 2, det har vel ligget i kortene, men det var litt voldsomt og lese psykiateren sin dianostisering og beskrivelse av meg.

Sitter naturligvis med 1000 spm. nå, og ett av dem er om denne diagnosen regnes som en lettere eller en mer alvorlig diagnose?

ER det stor risiko for utvikling til bipolar 1, har forelder som er det?

Og så er det redselen for og skikkelig trå til med en hypomani som setter penger, hus og hjem over styr, eller vil jeg trolig ha såpass kontroll ved en hypomani at det sannsynligvis vil unngås. Skal innrømme at jeg i enkelte perioder over en ukes tid har følt meg ganske kjepphøy, men likevel ikke flippet ut økonomsik. Å skulle sette familiens økonomi overstyr står for meg som et mareritt. Jeg disponere jo flere familiære kontoer så dette skremmer meg litt. Har vært rimelig aktiv og fått gjort mye de siste dagene / ukene, men i dag er jeg ikke særlig pigg etter og ha fått diagnosen, selv om jeg tenker rimelig klart og fornuftig nå sent på kvelden, men det er normalt for meg, blir nok verre om 4- 5 timer når jeg våkner igjen.

Noen som har noen tips/ erfaringer og dele? Skulle gjerne fått en kommentar fra NHD også, hodet er i rimelig kaos med tanker som hopper frem og tilbake som små frosker :-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238980-bipolar-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kan ikke si sikkert om dette er en lettere eller mer alvorlig diagnose. Det er så mange individuelle variasjoner.

I en hypomani vil en ikke sette økonomien over styr. Det ligger i begrepet hypomani at en er høy, men med stort sett kontroll.

Det er mulig å legge inn beskyttelsesmekanismer som gjør at en unngår å sette økonomien over styr. Samarbeid med familien og en betrodd kontakt i banken er stikkord her.

Jeg har ikke tall her og nå for risiko for utvikling av mani og dermed bipolar I.

Stemningsstabiliserende medisiner vil jo også beskytte mot mani.

Særdeles mange av de fremgansrike og betydningsfulle personer i historien har hatt bipolar II.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238980-bipolar-2/#findComment-1844227
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...