hvem er jeg egentlig? Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Hei. Så jeg var akkurat for sen med å få svar fra NHD, men håper allikevel du kan gi et svar om du skulle stikke innom. Fant ut jeg er gravid i dag.. Det kan ikke være så langt på vei, for jeg hadde mensen sist mnd en gang. For det første. En dame på poliklinikken sa at psykiske sykdommer skyldes hormon ubalanse, i og med at graviditetstesten leser av et eller annen hormon, kan det da være at den ble feil, i og med jeg er syk? Jeg vet at de testene skal være ganske sikre, og om jeg virkelig er gravid, så er det en del ting jeg lurer litt på. Dette kunne jo ikke skjedd på et dårligere tidspunkt tror jeg. Endelig har samboeren min og meg funnet tilbake til det vi hadde før, og endelig er jeg i gang med utredning og eventuell behandling. Jeg kan ikke diskutere dette med legen min, for jeg vet han er veldig imot abort, og vil bare si at det kanskje er dette jeg trenger nå, noe som jeg selv trodde sist gang jeg var gravid, men som viste seg å ikke hjelpe i det hele tatt. Det jeg lurer på er om en graviditet vil ødelegge sjangsen min til å begynne på medisiner? Vil jeg ikke kunne få medisinsk behandling da, vil det skade fosteret og slikt? Og hva om jeg ikke tok medisiner, vil fosteret kunne få skade av å ligge inni magen til en psykisk syk kvinne? Jeg har ikke begynt på medisiner enda, og de vet ikke ennå hva de skal gi meg tror jeg, så det blir vel en del utprøvinger... Og, selv om jeg ikke enda har fått utredningen min, tror jeg de har en diagnose de muligens tror det er, som de ikke sier til meg. Tror du jeg på grunn av graviditeten kunne fått vite hva denne er? Jeg er veldig redd for at dette skal være en arvelig sykdom, noe jeg vet at både bipolar og schizofreni er-som de hele tiden nevner til meg i eksempler, og jeg vil jo ikke gi dette videre til et barn med den viten om at det er en stor sjangs for det. Dette var vanskelig syns jeg. For nå skal jeg ikke inn på poliklinikken igjen før i august en gang, og om abort hadde vert det beste valget for meg nå, ville jeg gjort det fortest mulig. Personlig vet jeg ikke om jeg hadde klart en abort, men med alt dette jeg vet om meg selv nå, og det at jeg er sykemeldt, og fikk beskjed om at jeg burde vert sykemeldt en god stund til, så vet jeg ikke... Jeg har ikke sagt noe til faren, for om jeg bør ta det vekk, syns jeg ikke han trenger den belastningen nå, itilegg til alt han har mått gått gjennom pga meg.. Om det er slik at jeg kan få medisiner selv om jeg er gravid, og dette ikke er arvelig, så er det ihvertfall veldig trygt å vite at jeg er i gang med behandling, og mennesker fyller med på meg slik at jeg har stor sjangs for å bli en god mor. Jeg vet jeg er en veldig god mor når ting går greit, det er bare det at det ikke alltid gjør det, og da er jeg ikke en som burde hatt en til unge. Off, føler dette var for mye for meg å klare å forholde seg til akkurat nå, har du et råd eller en erfaring du kan dele NHD, det hadde vert til veldig stor hjelp. -på forhånd takk og håper du får en fin ferie 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 Vil bare si at graviditetstester kun slår ut på et hormon du har i kroppen _kun_ når du er gravid. Ellers høres det veldig rart ut at psykisk sykdom skulle skyldes hormoner.... 0 Siter
hvem er jeg egentlig? Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Skrevet 21. juli 2006 Vil bare si at graviditetstester kun slår ut på et hormon du har i kroppen _kun_ når du er gravid. Ellers høres det veldig rart ut at psykisk sykdom skulle skyldes hormoner.... ok, takk for svar lillemus 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. juli 2006 Skrevet 21. juli 2006 1. gravitesten slår kun ut på et bestemt hormon, så¨du er nok gravid. 2. Det er ekstremt sjelden at psykiske lidelser skyldes hormonforstyrrelser. 3. Det er svært begrenset hvilke medisiner en bør bruke under graviditet. Men er sykdommen alvorlig nok, må en ta risikoen ved å bruke de tryggeste medisinene. 4. Ja, det er en del forskning som viser at fosteret ikke har det godt om mor er alvorlig psykisk syk. 5. Ja, jeg synes at når muligheten til å velge er der, skal en ikke få barn når sykdom gjør at det passer særdeles dårlig. lykke til :-) 0 Siter
hvem er jeg egentlig? Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Skrevet 21. juli 2006 1. gravitesten slår kun ut på et bestemt hormon, så¨du er nok gravid. 2. Det er ekstremt sjelden at psykiske lidelser skyldes hormonforstyrrelser. 3. Det er svært begrenset hvilke medisiner en bør bruke under graviditet. Men er sykdommen alvorlig nok, må en ta risikoen ved å bruke de tryggeste medisinene. 4. Ja, det er en del forskning som viser at fosteret ikke har det godt om mor er alvorlig psykisk syk. 5. Ja, jeg synes at når muligheten til å velge er der, skal en ikke få barn når sykdom gjør at det passer særdeles dårlig. lykke til :-) Så snilt av deg å svare, tusen tusen takk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.