Gå til innhold

migrene og hypoglykemi????


Gjest BflyW

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lider av hyppig migrene, ukentlig, av anfall som varer i ca tre dager + forstadier, så det tar ca 6 av syv dager....

Bruker mye medisiner, og har nå blitt satt på beta blokker. Får god hjelp på migreneklinnikken, hvor jeg har blitt diagnostisert med tre ulike hodepiner.

Jeg er derimot ikke fornøyd med at hodepinen utelukkende skal lindres med medikamenter. I mitt tilfelle blir det alt for mye medisiner, og det trives jeg ikke med.

Jeg leser nå en bok av Rodolfo Low; Banebrytende undersøkelse viser veien ut av migrene.

Den hevder at all migrene er resultat av hypoglykemi; at for lavt blodsukker (flat blodsukker kurve) medfører økt produskjon av insulin, og at dette medfører tilsvarende store mengder adrenalin som igjen starter karkontraksjonen.

Eventuelt at blodsukkernivået faller under normalt nivå, og at binyrebarken reagerer på dette og utskiller adrenalin og andre katekolaminer - og igjen den samme karkontraksjonen.

Er det noe i disse teoriene? Jeg vil gjerne finne måter å forhindre migrenen i å komme, i stede for bare å lindre symptomene. Jeg har ikke tatt glykosebelastningsprøver - bør jeg spørre etter dette?

Den samme boken hevder at en migrenepasienst flate blodsukkerkurve noen ganger kan være vanskelig å oppdage, pga at målinene i en slik prøve blir tatt timentlig, i stede for hver 15 min den første timen (det er visst da migrenepasienters kurve skiller seg vesentlig ut).

Jeg sliter med overvekt, og har tatt prøver for insulinresistens, uten at det har gitt annet enn normale resultater. ( har nå gått ned 20 - 25 kg, men kan gjerne ta av 10 kg til).

Jeg tok en vanlig blodprøve for å måle blodsukkeret - det var normalt.

Min mor lider av problemer med skjoldbruskkjertelen, og tar thyroxin tabletter + at hun har mye migrene, og er overvektig.

Er dette tilstander som i så fall er motstridende med overnevnte teorier?

Jeg har selv merket at jeg ikke tåler at blodsukkeret synker, og bør spise minimum hver 3 time.......

Jeg får vondt i hodet av f.eks trening - tilstander som øker adrenalin nivået i blodet.....

Har du noen kommentarer å gi meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært plaget med migrene i mange år, og har vel prøvd det meste av medikamenter som har hjulpet, men kun for en periode. Jeg har ikke hatt så hyppige anfall som du, men nå drikker jeg noe som heter Mag-Ion+, hver dag, det smaker pyton, men det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste noe om dette for noen år siden.

Med få ord beskriver jeg det slik: Når en migreniker spiser sukker/sjokolade etc fyker blodsukkeret til værs, for så å synke til et altfor lavt nivå. Det beste er nok helt å holde seg borte fra sukker. Jeg hadde hyppige anfall, om ikke så langvarige som dine. En gang jeg gikk på slankekurs og ikke smakte noe søtt, holdt migrenen seg borte i flere måneder. Ellers lærer man jo i dag på de fleste slankekurs at man bør spise 4 - måltider pr. dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære BflyW !

Jeg tror nok det blir altfor enkelt å si at all migrene skyldes endringer i blodsukkernivået, og må medgi at jeg har svært liten tro på den teorien. Det forhindrer ikke at en del migrenepasienter identifiserer nettopp faste som en anfallsutløsende faktor.

Jeg tror ikke det vil være til særlig praktisk hjelp for håndteringen av din hodepine at der foretas glukosebelastning.

At trening kan medføre hodepine er en velkjent sak, men dette gjelder ikke bare for migrene. Om mekanismen er slik du antyder, er vel mer usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...