l@k3 Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Hei, Jeg sliter med en plage jeg har hatt en stund nå - og jeg lurer på hvor jeg skal begynne for å bli kvitt problemet. Problem nummer en er prestasjonsevne. Jeg kan løfte tunge vekter (250kg x 5 i knebøy og 600+ x 5-10 i stående leggpress) og jeg kan også jogge relativt lenge uten å slite med pusten. På pusteprøve hos lege fikk jeg vite at jeg hadde 108% på utåndingsprøve, og på et prøveapparat jeg hentet på apoteket ligger jeg på 650+ på utånding. Det som skjer er at jeg sliter når jeg er med på aktiviteter som krever kondisjon *og* statisk styrke. I judo, som jeg er mest aktiv i, klarer jeg ikke å være aktivt med i mer enn 5 minutter før jeg ikke klarer å kontrollere pusten og balansen. Det ser dog ikke ut som om utåndingstesten min faller nevneverdig. Jeg har testet etter å være aktiv på romaskin med høy aktivitet, da jeg tror det er det nærmeste jeg kommer i hvor mye jeg bruker av kroppen. Der ligger jeg fremdeles på 500+ selv om jeg er helt skutt. Ved vekttrening sliter jeg med at når jeg går tom går jeg *helt* tom, om det hjelper med å gi råd her. Man skulle nesten tro jeg har problemer med ATP... Mitt andre problem, som jeg ikke blir forundret om er relatert, er at jeg svetter relativt mye. Selv etter en dag på jobb, med aircondition, blir jeg veldig svett i armhulene - og enda verre er det at det lukter *ille*. Vanninntak på 2-4 liter hjelper ikke på. Av medisiner jeg tar jevnlig er testosteron (borderline til testosteronbehandling og at jeg ikke vil ha barn) og efedrin med bihuleproblemer. Jeg bør vel også nevne at jeg sliter med svimmelhet (ikke mye, men nok til at det er ubehagelig å stå over en periode på noen få minutter). I tillegg anser jeg meg selv for å være i relativt god form, og er ikke nevneverdig overvektig, men ligger vel rundt 20% kroppsfett og rundt 100kg. Jeg håper du har noen gode ideer til hva dette kan være, eller i det minste hvor jeg kan gå for å forsøke å finne ut av dette. På forhånd takk! Jeg håper dette er informasjon som vil hjelpe deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Det du beskriver her er ikke noe ukjent fenomen når den aerobe trening blir for dårlig. Særlig når målet er kampsport og bare ikke max-styrke. Bruk noe mer tid på løp, sykkel, svømming osv. Men når det gjelder dine plager ellers med svetting osv., har du vært hos legen din til en sjekk med blodprøver, urinprøve etc. ?? Det du beskriver med respiasjonsmålinger tyder klart på at at pusteproblemene ikke er det primære. De viser klart at det ihvertfall ikke foreligger noen astma. Jeg forstår deg dithen at du har fått forskrevet testosteron av legen din pga. lave verdier i blodprøvene dine. Men uansett har du ikke anledning til å delta i organiserte idrett-konkurranser når du bruker testosteron. Testosteron, noe avhengig av dosene, kan også gi endel av de symptomene du nevner som ubehagelige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.