Gå til innhold

Tvangstanker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er til tider bekymret over meg selv når tvangstankene er på sitt værste.

Har ganske sikkert adhd og skal nå til utredning for det. Er så utrolig rastløs og hyperaktiv i tankene at det fører til tvangstanker, noe jeg har slitt med i snart ti år.Er 26 år nå...

Problemet er at jeg kan gruble og tenke over ting som har skjedd i fortiden. Kan også tenke på ting i nåtiden som hvis jeg f.eks skifter noen bildeler så tenker jeg hvis, om, men om at de kan ryke igjen, Nå skjer det noe annet med bilen osv. Men etter noen dager eller uker så roer det seg. Det kan være så dominerende at jeg bruker 90 % av konsentrasjonen på dette fra jeg står opp til jeg legger meg. En stemme beroliger meg med mottanker om sat det ikke er slik, jeg vet jo innerst inne hva som er riktig og hva som er galt! Den andre sier tenk om tenk hvis osv og den andre forsvarer.

Men mest er det grubling på hvorfor jeg er som jeg er og det er endeløs grubling for jeg finner aldri ut det da jeg sikkert har adhd og det ikke vil bedres før jeg får medisiner for denne uroen. Har alle symptomer for adhd..

I perioder kan det være bedre. Trenger ikke tenke på noe spesilet, bare ha en forferdelig uro inni meg og jeg kommer gjennom dagene. Tar en sobril innimellom for å dempe uroen.

Men som tusen ganger før så begynte jeg for tre-fire dager siden å gruble på en ting igjen. Helt absurd. Jeg har for noen år siden røkt en del hasj i perioder, men sluttet alltid før jeg ble "avhengig" eller rettere sagt "mens leken var god".. Som alle andre med førerkort som røyker hasj så kjørte jeg bil samme dag og det kunne fått konsekvenser om jeg ble tatt. Kjenner ingen som har blitt tatt for dette før, men i teorien så kan man det.. Jeg har en tendens til å dra opp ting fra fortiden som jeg angrer på og dette er ett av de tingene. Jeg mistet førerkortet for promille i to år og får ta lappen igjen nå om tre mnd. Det gleder jeg meg som en unge til! Kan ikke leve uten bil. Bil og surfing er min store lidenskap, men uten lappen så får jeg ikke gjort noen av delene og deet har disse to årene gitt meg helt syke depresjoner og mye mer tvangstanker da jeg har sittet inne så og si hele tiden..

Når jeg har slike perioder så sier samboeren min, dette er fortid, ingen ting kan skje nå. Ikke tenk på det sov. En hver person i min situsajon ville sikkert bare ledd av det han har gjort i fortiden og tenkt "gjort er gjort" og jeg har lært av det. Se fremover nå. Reiser til syden om tre dager, men gruer meg siden jeg er helt lammet av tvangstanker.

Jeg har alltså grublet fra morgen til kveld nå i fire dager på at jeg som sagt kjørte den del samme dagen som jeg røyket. Innerst inne vet jeg jo at dette bare er fortid og at det ikke betyr noe nå. Har lært og skal ALDRI mer kjøre i beruset tilstand og ALDRI mer kjøre altfor fort slik at jeg mister lappn. Da er vel lappen i boks da, men jeg tenker fortsatt at den ikke er det. Hvorfor? Tvangstanker. JEg tenker "tenk om det har noe å si at jeg har adhd". Nei, det vet jeg at det ikke har. Har nemlig sjekket med adhd foreningen++ så det vet jeg ikke har noe å si.. Tenk om det har noe å si at jeg kjørte så mye samme dag som jeg røyka for noen år siden. Klart ikke det har noe å si. Hadde jeg blitt tatt da så hadde sikkert mistet lappen og lært av det der og da, men nå har det iallefall ikke noe å si. Mottnaken til denne tvangstanken er at "om" det skulle ha noe å si som jeg vet det ikke har så kan jeg levere rene urinprøver for å bevise det. Null problem. Mottnaker hjelper som regel mot tvangstanker. Tenker dette i noen dager så gir det seg liksom. Men i går ble jeg virkelig skremt. Har alltid hatt absurde tanker om ting som kan skje pga ting jeg har gjort før osv. Jeg leste på et forum at de som leverer urinprøver for å få tilbake lappen må skrive under på at de ikke nyter noe rusmideler, også alkohol for å få tilbake førerkortet. Da ble jeg helt paff. Ikke at det gjorde meg noe, men mottanken jeg hadde til det med kjøring samme dag med at jeg kunne vise til rene urinprøver ble ikke så bra likevel. Da kunne jeg jo aldri mer nyte alkohol. Aldri en utepils og aldri mer en helgafest! Ble helt syk av å gruble. Men så leste jeg etter to timer en gang til og da sto det jo at dette gjalt KUN de som gikk på metadon! De som gir urinprøve for å få førerkortet kan ruse seg så mye de vil bare de ikke kjører bil påvirket. Eneste som kan ta fra de førerkortet er at de kjører for fort eller i rus, men da må de bli tatt der og da!

Ok, det gjaldt alltså KUN for metadonbrukere,men det er jo ikke jeg.

Grunnen til at jeg er så skremt av meg selv nå er at jeg tror plutselg jeg ikke kan drikke alkohol. Har aldri misbrukt alkohol. Kun drukke en helg i ny og ne. alltså en fredagskveld eller lørdagskveld i fetlige lag.

Så dtte er kun en tvangstanke, men alltid før har det dreid seg om virkelige ting som "kan" skje, men denne gangen tenker jeg jo på noe helt rart. At jeg aldri kan drikke! Vet jo det er absurd, men blir ikke kvitt tanken selv om jeg vet dettte kun gjelder metadonbrukre, men jeg er jo ikke det! Jeg tremger jo heller ikke avgi noe urinprøve!

Noen kjører i fyklla en gang og blir tatt. Noen kjører hver dag i årevis og får samme straff. Noen kjører 150 i 60 sonen en gang og blir tatt. Noen kjører 150 i 60 sonen 100 ganger og blir tatt og får samme straff som han som gjorde det en gang.

Jeg kjørte en del etter å ha røyka, men var ikke så veldig beruset at det gjorde noe, men ble ikke tatt. Ble jo tatt en gang, men det var ikke for røyking og det var over ett år siden jeg hadde røyket da. KAn jo ikke bli tatt eller noe for det nå, men greier ikke å slutte å tenke på det. Om en eller to uker ler jeg av det, men nå som jeg tenker at jeg ikke kan drikke så lurer jeg på om jeg holder på å bli sprø?? Slitsomt!

I går satt jeg på badet og ville ta livet av meg, men det som hindrer meg er samboeren, familien og venner. MEn føler jeg ikke takler å leve med disse tankene som lammer meg i hverdagen. Jeg kan jo bare glemme det med at jeg ikke kan drikke! Vet jo det er bare tull. Kan godt ha dårlig samvittighet for kjøringen og tenke aldri mer. MEn ikke gruble på det og innbille meg at jeg ikke får lappen! HAr tatt straffen for at jeg mistet den. Vært i fengsel og betalt boten. Kjører jo moped. Fikk lov etter ett år etter at jeg mistet lappen. Samme helsekrav som bil, men !tror fortsatt jeg ikke får billappen tilbake!" Sikkert bare angst for at jeg er så redd for å ære uten lappen!

Hmm kan jeg bli fratatt billapnn for noe dumt jeg har gjort for noen dumme ting jeg har gjort for noen år siden? Har vært så dum å gjøre et par mindre tyverier of ett par småting, men det har jo ikke noe med lappen å gjøre da, men tenker likvevel hvis om men det kan ha noe å si, men det vet jeg jo det ikke har. Kjenner maaaange som har mye på rullebladet, ja til og med noen med 50++ ting og lappen har de! Fordi de aldri kjører for fort eller i rus :) Så hvorfor skal ikke jeg få lappen?

Om noen dager grubler jeg på noe annet. Om en mnd så er jeg tilbake igejn i disse tankene. I mellomtiden grubler jeg på andre dumme ting og føler meg helt lammt og syk av det.

Jaja, sånn tenker jeg akkurat som beskrevet om og om og om og om igjen. Evig!

Ble ett langt innlegg, men måtte bare få det ned på "papiret"..

Gjest Mirandolina
Skrevet

Er mange med AD/HD som sliter med tvangstanker,men høres ut som du har endel automatiske tanker (i psykiatrisk perspektiv)...

Lykke til med alt :)

• 1 måned senere...
Gjest Thiggster
Skrevet

Jaja, nå skal jeg til utredning for adhd om noen få dager :)

Ser frem til det. Det jeg skrev om tvangstankene er et utdrag fra en dag jeg hadde skikkelig stort tankekjør. Har som regel bare symptomene på adhd og en del grubling over dumme ting fra fortiden og grubling over hverdagslige ting. Men enkelte dager når jeg har sittet for mye hjemme og i tillegg har en dårlig deppedag så kan tankene begynne å kværne ekstra mye. Som jeg skrev så tenkte jeg noen dager kun på det med lappen og kjøringen den tiden jeg røkte hasj for mange år siden. Sannheten er jo at jeg kjørte dagen derpå eller maaange timer etter inntak av hasj så jeg ver jo ikke påvirket i den forstand.. Men når jeg har en grubledag så ser jeg svart på alt og da overdiver jeg skikkelig. Har egentlig aldri kjørt mens jeg var påvirket av hasj.. Men noen sier man ikke kan kjøre på flere dager, mens andre sier det går fint etter noen timer. Derfor grublet jeg vel litt på dette. Typisk meg å gruble på dumme ting ;)

Men nå når jeg kommer meg på utredning så er jeg temmelig sikker på at jeg får diagnosen adhd og får medisin mot den indre uroen. Da blir jeg nok "frisk" jeg og ;)

Jeg tror det er den indre uroen og tankekjøret somadhd skaper som lager tvangstanker av enkelte ting da jeg kan tenke og kværne på samme tanken litt for lenge. Så blir den der akkurat som en uvane..

Må vel legge til at dagen etter dette innlegget så lo jeg bare av at jeg hadde grublet så mye på dette. For jeg har jo ikke kjørt beruset på hasj noengang!

Gjest morgenstund
Skrevet

Jaja, nå skal jeg til utredning for adhd om noen få dager :)

Ser frem til det. Det jeg skrev om tvangstankene er et utdrag fra en dag jeg hadde skikkelig stort tankekjør. Har som regel bare symptomene på adhd og en del grubling over dumme ting fra fortiden og grubling over hverdagslige ting. Men enkelte dager når jeg har sittet for mye hjemme og i tillegg har en dårlig deppedag så kan tankene begynne å kværne ekstra mye. Som jeg skrev så tenkte jeg noen dager kun på det med lappen og kjøringen den tiden jeg røkte hasj for mange år siden. Sannheten er jo at jeg kjørte dagen derpå eller maaange timer etter inntak av hasj så jeg ver jo ikke påvirket i den forstand.. Men når jeg har en grubledag så ser jeg svart på alt og da overdiver jeg skikkelig. Har egentlig aldri kjørt mens jeg var påvirket av hasj.. Men noen sier man ikke kan kjøre på flere dager, mens andre sier det går fint etter noen timer. Derfor grublet jeg vel litt på dette. Typisk meg å gruble på dumme ting ;)

Men nå når jeg kommer meg på utredning så er jeg temmelig sikker på at jeg får diagnosen adhd og får medisin mot den indre uroen. Da blir jeg nok "frisk" jeg og ;)

Jeg tror det er den indre uroen og tankekjøret somadhd skaper som lager tvangstanker av enkelte ting da jeg kan tenke og kværne på samme tanken litt for lenge. Så blir den der akkurat som en uvane..

Må vel legge til at dagen etter dette innlegget så lo jeg bare av at jeg hadde grublet så mye på dette. For jeg har jo ikke kjørt beruset på hasj noengang!

Hei!

Bra at du endelig skal utredes.Det høres ut som du har hatt det skikkelig slitsomt.

Ha det godt kjære deg!Og lykke til videre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...