Gå til innhold

Maisk episode/hypoman episode

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hypomani er lett oppstemthet, mer energi, en slags "rusa på livet"-følelse, der man likevel har en viss kontroll. Mani er når alt går mye fortere enn det. Virkelighetsoppfatningen brister, man trenger lite søvn, blir fiksert på enkelte ting, snakker mye, føler seg over alt og alle og er uimotagelig for sunn fornuft. Det er i alle fall slik jeg har forstått det.

Men, jeg er ikke helt enig i at man vet når man er hypoman. Jeg tror selv jeg har en lidelse i det bipolare spekteret, men at jeg stort sett svinger nedover. Mine behandlere mener der i mot at jeg er/har vært hypoman nå i sommer. Jeg mener jeg bare har vært/er frisk...

Hypomani er lett oppstemthet, mer energi, en slags "rusa på livet"-følelse, der man likevel har en viss kontroll. Mani er når alt går mye fortere enn det. Virkelighetsoppfatningen brister, man trenger lite søvn, blir fiksert på enkelte ting, snakker mye, føler seg over alt og alle og er uimotagelig for sunn fornuft. Det er i alle fall slik jeg har forstått det.

Men, jeg er ikke helt enig i at man vet når man er hypoman. Jeg tror selv jeg har en lidelse i det bipolare spekteret, men at jeg stort sett svinger nedover. Mine behandlere mener der i mot at jeg er/har vært hypoman nå i sommer. Jeg mener jeg bare har vært/er frisk...

Da jeg hadde en hypoman episode så følte jeg meg veldig frisk selv om familien og psykologen mente at jeg ikke var som "vanlig".

En som har vært deprimert og som opplever å bli hypoman vil nok ha lett for å like forandringen litt for godt. Gjorde det selv også. Følte meg skikkelig kreativ og utadvent, hehe. Jeg som er en rolig a4 person til vanlig begynte å framføre selvskrevne dikt og sånt, hehe.

En bekjent har trolig bipolar lidelse. Hun får kun behandling for depresjonen og bruker antidepressiva og tar lysbehandling. Hun syns nok det er for deilig å være oppstemt til at hun nevner det for legen. Problemet er at hun blir agressiv og urimelig og får problemer i familien og med venner.. Det har dessverre gått helt over styr, men hun er ikke så syk at hun blir innlagt. Manglende sykdomsinnsikt og at hun ikke tar i mot rett behandling og ikke gir rett informasjon til helsepersonell utgjør i hennes tilfelle et større problem enn selve sykdommen. Hun kunne antagelig fungert bra og vært stabil med de rette medisinene.

(Litt avsporing fra temaet, men)

Annonse

Gjest missa n.

enig, hadde man VISST det når man er hypoman, ville det ikke tatt umenneskelig lang tid før mange med bipolar 2 får rett diagnose...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...